Inget WRC för Peugeot, Neuville ny kandidat till M-Sports andrabil, stort intresse för nya R2-Peggan och pick up på flaket i halkan!

-Vi har inga planer ännu ska kanske tilläggas, på en comeback i WRC!
Orden kommer från Peugeot Sport basen Bruno Farin, istället fortsätter ”Lejonkungen” att försöka dominera ”supportserierna” ERC och WRC 2 med nya Peugeot 208 R5. Farin menar också att man gärna ser nationella team som t.ex Peugeot UK och det belgiska återförsäljarteamet som aktörer i de här sammanhangen. Det viktigaste är så klart enligt Farin.
– Att det står Peugeot överst i resultatlistan…
Någon återkomst till WRC så länge Citroén är på banan är väl knappast tänkbart, måste vara lite dumt att slåss inom familjen. I synnerhet nu när bilförsäljningen sviktar över hela världen, vilket också Farin konstaterar.
– Det är svåra tider!
Den tamare 208 R2 ser ut att bli rena succén och redan nu har man tecknat över fyrtio order på bilen. Hur det ser ut från svensk horisont är lite oklart men Svenske Mästaren Jonas Olsson från Åhuskärr har visat intresse för Peugeoten om det går att lösa ekonomiskt.
Intresset för R2 borde dessutom öka nu när SBF beslutat att flytta R2-bilarna från grupp H där de var helt chanslösa till Otrimmat 2WD i Rally-SM. Risken är väl bara det att det blir precis tvärtom, R2-bilarna blir där helt överlägsna och Fiestaåkarna får finna sig i att vara slagpåsar. Vi får se, men risken finns…
Fortfarande inget klart om vem som blir Mads Östbergs ”sidekick” men belgiska källor uppger nu att det är klart att Thierry Neuville byter från Citroén till Ford och att nye Fordåkaren Al Attiyaha har ett finger med i spelet. Han och Neuville har ju tidigare kämpat ihop i Citroén och när nu Quatararen gått till Ford eller rättare sagt M-Sport med en ansenlig pengapåse då är det så klart ganska naturligt att han tar sin kompis med sig. Men som sagt inget är ännu officiellt klart.
Det spekuleras även i att Evgeny Novikov och Ott Tänak ska bilda ett satellitteam med Fiestor och detta med hjälp av egna sponsorer. Så klart inga problem med så starka ekonomier som i Ryssland och Estland…
Då fick alltså ”snöhatarna” en härlig helg med två-tre plusgrader, dimma och dis som toppas med regn. Hoppas ni trivs nu när den fina vit snön försvinner och ni istället får traska runt med dyngsura skor i slasket? En mig närstående på redaktionen har varit helt toppad över det här med snön och inte missat ett tillfälle att deklarera sin avsky för den vita varan. I hennes fall handlar det dock inte om att det är halt på vägarna eller att tung snöskottning är det stora problemet. Nej, det allt överskuggande är att hon inte kan spela golf så länge det är snö på banan. För mig vore det precis tvärtom, en välgärning så länge greenerna låg vita då behöver man ju inte skylla ifrån sig varför man inte fnattar runt där ute…
Skrev häromdagen om ”att inte sparka på den som redan ligger” och idag fick jag en härlig chans att uppfylla detta löfte. Var på väg i den vintriga Göingeskogen när det helt plötsligt låg en väldig japansk pick up på taket (eller säger man taket och flaket?) djupt ner i diket. Föraren hade precis tagit sig ut och faktiskt hunnit ringa efter hjälp när jag stannade. Nu var killen oskadd och allt var lugnt, bärgaren skulle dyka upp om en stund berättade han. Han förklarade även hur det hela gick till.
– Bakhjulen plötsligt bara släppte, bilen snurrade runt och så slutade vi där, sa föraren och pekade på diket.
Under tiden tittade jag på de halvslitna odubbade däcken, men tänkte som min mormor brukade säga.
– Tyst lilla mun så får du socker…
Samtidigt tänkte jag även på den där ”däckexperten” som hade sin egen tes om att på ”tunga bilar” som Volvo V70 t.ex skulle det vara odubbat för tyngden gjorde att de låg stadigt kvar på vägen även utan dubbar. Kollade lite och en sådan här pick up väger ungefär fyra hundra kilo mer än en V70 och ändå sladdade den av vägen. Nja, till den där däckgubben är jag allt lite skeptisk…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *