Neuville leder att ta över efter Loeb, PG tror på tufft Rallye de France och tilltufsad/stressad ”premiumklasse”-förare!
Med bara timmar kvar av omröstningen på wrc.com om vem som ska ta över Sebastien Loebs Citroénratt efter nyår leder Thierry Neuville. Mitt tips hela tiden har varit den 24-årige belgaren och detta verkar även vara ”massornas” val. Nu leder Neuville med tjugotvå procent av rösterna före Dani Sordo med tjugo och Mads Östberg, trea med sexton. Fortfarande saknar jag dock PG Andersson i omröstningen.
Mer PG och till nästa WRC/SWRC-deltävling Rallye de France med start på torsdag får PG ny teamkamrat i Proton Motorsports andra bil. Rutinerade Grupp N-åkaren Andreas Aigner gör nu sin första start i Protonen och han var lyrisk efter första testet.
– En fantastisk bil att köra!
Detta blir andra asfalttävlingen i årets SWRC-serie, Monte Carlo var först men där var ju lika mycket snö och is som asfalt. Nu blir det annorlunda för PG som leder serien på 76 poäng före Hayden Paddon och Craig Breen som delar andra platsen på 68 poäng. Rallyt är långt och tufft med bitvis ganska smala och dåliga asfaltbitar. Kallt konstaterar PG inför torsdagen.
– Att försöka vinna detta rally i varje kurva är inte rätt väg!
För PG med Emil Axelsson vid notblocket är detta första gången i tävlingen där paret behöver varje poäng man kan få. Mycket dj-lskap har följt PG under året och nu är mitt hopp att detta ska vara slut. Jag vill se värmlänningen överst på pallen, punkt slut!
Jag har förmånen att passera genom bygget av nya E22:an mellan Hörby och Linderöd varje dag. Ibland är det hur smidigt som helst och ibland raka motsatsen, som idag till exempel. På väg norrut från Hörby strax före att de två filerna blir en vräker sig en svart tysk ”premiumklasse” förbi mig och två lastbilar. Uppenbart en stressad ”makthavare” av något slag men tråkigt nog tvingades han till vila när han kom i kapp en fullastad grusbil på väg uppåt i vägbygget. Bakom ”stressmannen” som snusade grusbilen i häcken låg nu ytterligare tre bilar och sedan jag. Den stressade kastade sig ut och in i sina försök att komma förbi på 70-sträckan med heldragna linjer och fler koner på vägen än i samtliga RS-DM-tävlingar under året. Men försöken var fruktlösa tills plötsligt grusbilen tänder ”saftblandaren” och slår ut blinkern för att svänga vänster in på vägarbetsområdet där man väntade på gruset. Vad händer, jo den stressade premiumnissen hänger på, dessutom i sällskap av de andra tre rätt in på det skumpiga gruset som en gång ska bli ny väg. Kunde inte hålla mig för skratt när jag såg hur det började backas och klyddas mellan alla maskiner, grushögar och vägjobbare. Dröjde till strax efter Linderöd innan stressmannen var ikapp mig och snart förbi, men lite tilltufsad stolthet var där nog bakom ratten…