Neuville i Hyundai, Breen/Lefevbre kör Citroën, vad händer med Östberg, STAR jobbar på och Sprint-serie Södra?

2016 World Rally Championship / Round 01 / Rally Monte Carlo // 21st - 24th January, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

I går gjorde Citroën klart med Craig Breen och Stephane Lefebvre som förare till WRC 2017. I morse var det Hyundais tur att släppa sin ”line-up” och det blev exakt som jag och de flesta andra trott Thierry Neuville som kompletterar Dani Sordo och Hayden Paddon. Belgaren har skrivit två-årskontrakt med Hyundai och är därmed på samma nivå som Sordo och Paddon.
Jag är glad över att kunna förlänga mitt kontrakt med Hyundai Motorsport även om jag hade andra alternativ, menade Neuville
Dock kändes det mest logiskt att fortsätta med det här fantastiska teamet.
Att han går in i nästa fas av sin karriär med optimism är också klart.
Med ny bil och ännu ambitiösare mål är jag förväntansfull inför vad det här nya kapitlet innebär…

*
BloggBreen Matton och Citroën Motorsports ”line up” för WRC 2017 blev ingen större överraskning, att Craig Breen och Stephane Lefevbre som blir teamkompisar med redan klara Kris Meeke.
Måste erkänna att jag är mycket stolt över att få föra de här unga förarna ”up to the top level of the sport”, förklarar Matton i ett pressmeddelande sitt val.
– Dom har naturlig talang, motivation och jobbar för att vinna rallyn.
Matton konstaterar också att Citroën inte kan erbjuda båda två full säsong till nästa år då teamet bara har möjlighet att inleda med två nya DS3 WRC.
Så fort som möjligt kommer dock alla våra tre förare att köra alla tävlingar. I höjd med Portugal räknar man med att ha tre nya DS3 WRC klara och då börjar satsningen mot VM-guld på allvar. För Craig Breen var dagens besked en dröm som gick i uppfyllelse där tankarna gick till hans omkomne kartläsare Gareth ”Jaffa” Roberts.
Det här är vad jag och Jaffa jobbade så hårt för och jag vet att han kommer att vara vid min sida, kommenterade Breen sitt nya kontrakt.
Medan Meeke har tre års kontrakt sträcker sig nykomlingarnas  bara fram till och med 2018. Till kommande WRC Rally Catalunya är Meeke, Breen och så sponsorn Al-Qassimi anmälda för PH Sports Citroën. Lefevbre är ännu inte helt tävlingsklar men till WRC Rally Wales GB hoppas han kunna ersätta Al-Quassimi i den tredje Cittran.
Enda spänning som nu är kvar inför premiären Rally Monte Carlo är vad som händer med Mads Østberg? Törs nästan lova att det behövs nytt klippkort till Cumbria och M-Sport

*
Jag får mycket frågor kring det nya talangprojektet STAR, tack och lov är de flesta frågeställarna också positiva. Där finns dock även motsatsen som ser konspirationer/egenvinning bakom projektet men där tror (hoppas) jag att man är helt fel ute. Att inta en skeptisk ställning är så klart tillåtet men när man som jag ser det, sprider rena lögner är man långt över gränsen.
Idag berättar STAR att nästa steg i planen för att hjälpa svenska rallytalanger ut i världen är att det planeras intervjuer med tänkbara ”ekonomiska mottagare” att hållas 5-6:e november.
STARs ambition är att presentera en talang för stöd under 2017 och en gemensam plan under december, berättar man.BloggStar

Ett flertal nomineringar ifrån stödmedlemmar har kommit till styrelsen och tillsammans med deras egna iakttagelser har man sammansatt en lista över tänkbara kandidater.
Nomineringar och iakttagelser har i stort sammanfallit och STAR tackar stödmedlemmarna för engagemanget, säger man i pressmeddelandet.
I hop med Svenska Bilsportförbundet och dess landslagsledning försöker man nu att säkerställa att rätt personer stöds.
Vi har sedan en tid varit i kontakt med Magnus Lampert (förbundskapten SBF) med den gemensamma förhoppningen att inleda ett samarbete. Magnus bjöds in till vårt senaste styrelsemöte och vi kunde glädjande nog konstatera att våra tankar i stort harmoniserar, säger Andreas Liljeberg, ordförande för STAR.
Det visade sig dessutom att de kandidater Magnus och hans kollegor bjudit in till sitt uttagningsläger på Bosön stämmer väl överens med STARs lista över lämpliga kandidater. På Bosön kommer intervjuer att hållas med inte bara tänkbara kandidater, utan man vill även lära känna alla på lägret.
Det är viktigt för såväl STAR som SBF att poängtera att det här inte innebär någon beroendeställning eller fördjupat samarbete organisationerna emellan. Vi är och förblir helt oberoende av varandra och vi har inga ambitioner att påverka varandra i våra beslut, menar Liljeberg.
Nästan som av en tillfällighet sammanfaller detta med att SMK Hörby i går hade styrelsemöte och där man då beslutade att stötta STAR med 1500 kr. Ingen stor summa men en början och artar projektet sig bra kan den även tänkas att utökas menade mötet.
Vi tror att detta är ett projekt som kan hjälpa till att få ut fler lovande rallyförare i Europa, säger Magnus Helgesson, ordförande.
Med detta vill vi även nu utmana andra klubbar att följa och kanske än hellre slå oss vad gäller bidraget.
Om kanske hundra av SBF:s runt 400 klubbar följer SMK Hörbys exempel skulle detta innebära 150 000 kronor, en summa som plötsligt då inte längre är att förakta…

*
Redan i fjol pratades det om att köra en serie/cup med sprinttävlingar i Södra BF, något som dock aldrig blev verklighet. Tankarna är dock inte förpassade till papperskrogen och inför 2017 är frågan åter aktuell. Så här långt är det en handfull sprinttävlingar sökta i Södra BF till nästa år så underlaget så långt verkar finnas.
På lördag är det premiär för Lunds AC/Arlövs MC med Torna-Rally vilket lockat 47 ekipage. Banan besår av tre SS/SP som tillsammans mäter nio kilometer och HQ är förlagt till Södra Sandby med första start klockan 10.00.
Måste även ge arrangörerna en eloge för klassindelningen. Bara fem stycken klasser känns nästan som en våt dröm för mig som hade att sortera priser till drygt 20 klasser i TV-Svängen. Egentligen behöver det inte vara krångligare, 4WD, 2WD, 2WD Otrimmat, Appendix K och Ungdomsrally. Tänk om det vore så väl att Torna-Rally blir en föregångare i Södra Bf!

*

Joachim Grahn och Rickard Nilsson, Simrishamns mK i Falsterbosprinten 2014.

Med en dryg timma kvar av anmälningstiden till nästa sprint-tävling, Falsterbo Rallysprint i regi av Trelleborgs MK den 15 oktober är intresset där något större med 55 anmälda så här långt. Själv luktade det klasseger för Silver-VOC:en fram till igår men då dök där plötsligt upp tre andra Hörby-förare i A-VOC och så var den chansen väck. Törs redan nu dessutom utlova Joachim Grahn/Rickard Nilsson till totalsegern precis som 2014 (bilden) då även jag fick pris som kartläsare till Thord Johansson, inget man är bortskämd med precis.

*
BloggJoelJoel Eriksson svarade för en fin svit i helgens tävlingar i Bologna med placeringarna trea, tvåa, och femma i de tre race som kördes. Därmed drygades ledningen ut ytterligare i mästerskapets separata rookie-tabell för årets nykomlingar. I det avslutande loppet, som kördes sent på söndagseftermiddagen, blev Eriksson femma.
Det har varit en bra helg för oss här i Imola, säger Joel.
Vi fick med oss två pallplatser och många viktiga poäng, och hade framför allt riktigt bra fart. Nu har vi en EM-helg kvar den här säsongen, på en av mina favoritbanor, och jag känner mig verkligen taggad inför finalen.
Inför finalen på Hockenheim leder Tomelilla-pågen rookie-tabellen med 39 poäng och där ytterligare 75 poäng står på spel. I den totala ställningen i FIA F3 European Championship är 18-åringen sexa men kan med lite tur bli trea.

*
BloggBrådheSom en lite extra puff inför morgondagens SVT-program med Jonna Eson-Brådhe har Pierre Skytt grävt i sina gömmor. ” Hej Tommy, hittade en bild som min far Raul Skytt tog som grabb vid Sundbyholmsslott när Rally Bore gick av stapeln 1964. En viss Barbara ”BRABRA” Johansson hade ingen mindre än Margot Brådhe med sig i högerstolen i sin BMC 1100.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *