Joge lägger av, WRC-Tänak vill göra comeback och är där för mycket 240:er i MSR?

Idag kom ett trist besked från Motalaföraren Jimmy Joge där han bekräftade att rallykarriären är över eller åtminstone tar en time out. Till hemmatidningen Östgöta Corren säger Jimmy.
– Jag får inte tiden att räcka till helt enkelt och då är det mest juste mot alla att avbryta här och nu.TSVJOGE
Beslutet har växt fram och i slutet av april blev de allt starkare. Första indikationen var att Jimmy drog tillbaka sin anmälan till Kong Christian Race i helgen och nu är det alltså definitivt.
– Att driva runt en sån här satsning är nästan ett heltidsjobb, trots att jag haft otroligt bra hjälp av folk runt omkring mig. Jag är väldigt tacksam för det de gjort, men tyvärr räcker inte min egen tid till ändå, berättar årets SM-tvåa.
BloggJoge1Själv har jag minne från Jimmys karriär ända från det att han åkte Grupp N-Peugeot till kulmen i mina ögon, WRC-Peugeoten med vilken han bland annat vann Snapphanerallyt (bilden). Minns jag inte helt fel har han fortfarande sträckrekordet på ”Lille Mats-sträckan” inne på Garnisonen från just 2006.
Nu hoppas dock inte Jimmy att karriären är slut.
– Hoppas inte karriären är över för gott, jag hoppas jag kan komma tillbaka till rallysporten framöver…
Därmed kan nuvarande ledaren i Otrimmat 4WD, Patrik Johansson andas ut lite, för utan tvekan är det Joge som varit den allra tuffaste utmanaren.

*
BloggGrahnMer jobb som dj-las med rallyåkandet och den här gången är det Simrishamns Jocke Grahn, högaktuell som en av storfavoriterna i helgens Lille-Mats Rallysprint. Jocke tillsammans med  Stoffe Nilsson lär vara de de som det hela står emellan. Vid gårdagens välregisserade presskonferens signerad CG Wilke frågade jag Jocke varför han inte är anmäld till South Swedish Rally.

– Jobbet!
– Hinner helt enkelt inte eftersom vi tagit hem två stora kontrakt för maskinstationen och detta kräver all tid framöver, avslöjade Jocke.
-Klart tråkigt eftersom vi sett framemot att åka SM och även tänkt satsa på några tävlingar i Danmark, men företaget måste gå före…

*
När vi ändå är inne på Lille Mats Rallysprint som fyller 50 år på lördag/söndag så vill Wilke göra publiken uppmärksam på att lördagens tävling startar först klockan 13.00.
– Då kör vi två omgångar ingående i RS-DM/Asfaltcup och sedan får de femtio snabbaste fortsätta på söndagen, förkunnade Wilke.
– Fast då startar vi redan klockan tio och funkar allt som det ska räknar jag med prisutdelning runt 13.30.
Återkommer med lite tips och annat på fredag, Stoffe eller Jocke som vinnare det är frågan?

*
En av mina favoriter i WRC har varit Ott Tänak mycket tack vare hans tuffa frisyr (påminner om min egen när jag var tolv år). Nu har Ott hamnat i kylan när M-Sport fick problem och de senaste fem månaderna har varit tävlingsfria för den tjugosexårige esten. Men om en knapp månad är det dags för comeback men då i en egen Subaru för N4-klassen och detta i lettiska Rally Talsi. Ott längtardock tillbaka till WRC.
– Jag har jobbat stenhårt för att få till en lösning, ännu har jag inte lyckats men har absolut inte gett upp, avslöjar Tänak för brittisk media
– Även om jag nu kör en N4-bil så är det rally och det är det bästa jag vet!

*
BLOGGPGSamma källa uppger även att Proton framöver får förlita sig på att Asfaltkungen Mats Andersson från Eslöv vårdar märkets stolta rallytraditioner. MEM-teamet i England som skött Protons VM-satsning har släckt ner hemsidan och annonserar även ut de sex byggda Super 2000-bilarna. Ingen anmälan är heller skickad till Asia Pacific-mästerskapet så det är nog bara för  PG Andersson att konstatera att Protonfönstret är stängt…

*

Rullar på med anmälningarna till Midnattsolssrallyt snart uppe i sextio förare. En varm anhängare av klassiskt rally hörde av sig och menade att det var en trist utveckling för tillfället i hans hjärtbarn.
– Kolla anmälningarna, nio av de trettiosex som är anmälda i ”fortåkaravdelningen” kör Volvo 240.
– Alltså en tredjedel av startfältet hitintills består av samma bilar som i alla andra rallytävlingar, nej fy f-n säger jag.
– Var är alla Amazoner och två-takts Saabarna för att inte tala om alla ”Femtonhundror”. Är det detta som kallas utveckling så föredrar jag nog att det istället betyder avveckling…
Vad säger ni har min kompis rätt, är det klassiska rallytävlandet på väg utför eller är det bara han som är gnällig?

*

Går tyngre i Polar Classic Rally som nu är uppe i tjugonio anmälda. Senaste, kanske till och med sista att anmäla sig var Hässleholms Jan Grip med en Saab V4. Hur stora är chanserna att han kommer till Arvidsjaur med V4:an tror ni?

3 svar på “Joge lägger av, WRC-Tänak vill göra comeback och är där för mycket 240:er i MSR?

  1. Tråkigt att Joge lägger av en sådan fin sportsman.Men familj och företag går som nummer ett det är inte så svårt att förstå.Vi får hoppas att han kommer tillbaka.Jo Tommy din kompis kan köpa eller hyra min Amazon så blir dom fyra.

    1. Hej.

      Tror inte detta är aktuellt, vi hoppas istället på att du kryar på dig så att du själv kan bli den fjärde…

      Trevlig Valborg.

      MVH

      Tommy

  2. Håller med dig angående klassikerna.

    Dock är reglementet skrivet som det är och det är snart bara att välkomna ännu vassare bilar.

    Trist med både Joge och Grahn, hoppas Joge kommer tillbaka och kör skiter ur övriga i otrimmat taggat till 1000!!!

    Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *