Motorbloggen räddar kvar WRC i Rally Sweden(?), PG hjälper Ramona, pansarbil till salu och brist på parkeringshyfs!

Så klart kom där reaktioner på kallduschen igår som levererades av Svenska Rallyts VD Glenn Olsson, att Rally Sweden åtminstone med WRC inblandat troligtvis går i graven efter 2014. Detta såvida inget dramatiskt som en jättelottovinst eller annat oväntat pengainflöde dimper ner i Karlstad Risken för detta är väl inte så där överhängande…
De flesta mejlen var mest irriterade på FIA och dess ”hang arounds”, andra förvånade över att detta kan hända landets enda årliga VM-arrangemang. Så klart dök där även upp ”dögrävare” som inte vill skylta med sitt jobb men som ändå lite i lönndom förklarade hur döfött och chanslöst Rally Sweden varit de senaste tio-femton åren. Måste säga att jag tycker det är förbannat trist om dom slutligen får rätt.

*
Ett konstruktiv förslag kom från Per Johansson via mejl ( känner inte Per personligen) och han hade en enkel lösning.
– Om alla Motorbloggens läsare det är väl femton-tjugotusen som följer dig, om alla vi slantar upp en hundring per man så borde vi få ihop ungefär 1,5 miljoner. Det borde väl räcka för att täppa till t-ten på de giriga WRC-ägarna åtminstone tillfälligt?
Visst är idén lockande att Motorbloggen tillsammans med ni läsare går ihop och räddar WRC kvar i Rally Sweden…

*
Pusslet kring Lars ”Mr President” Servins Opelförflutna aktuell som föråkare i Snapphanerallyt, får allt fler svårplacerade bitar. I går kom där en ny pusselbit, även här vill personen vara anonym. Denne förklarade att i augusti 1996 lånade Servin en Opel Ascona B för att köra Svampasprinten i Tomelilla. Det hör då till saken att Servin tagit en längre ”time out” efter att ha sopat banan och vunnit, minns inte om det var C eller B-förarcupen i Södra i total överlägsenhet. Efter detta såldes den mörkblå 142:an som var segervapen och Servin försvann. Men för att få tillbaka motivation och åklust lånade han alltså en Opel till Svampasprinten det här året, inget konstigt med detta. Under något av sina många lunchuppehåll på Assars Gatukök hade så klart någon berättat det som är välkänt för de flesta i branschen, att det ofta sätts likhetstecken mellan Opel och körglädje…
Hur som helst efter Opelinhoppet fann han vägen tillbaka till lycka ( ok, lycka och lycka det blev ju en 240:a) vilket resulterade i en röd grupp H 240. Tråkigt nog gjorde sedan ”Silver-Grisens förareOla Wingren ett inhopp som kartläsare i hemmatävlingen TV-Svängen. Egentligen historia, men det blev till att börja skrapa på ny kaross efter det inhoppet!

*
BloggCroatiaSugen på att designa en tapet med rallymotiv? I så fall ska du logga in på ERC-tävlingen Rally Croatias hemsida och delta i en tävling med detta uppdrag. Vinjetten med ”Rallywood” är faktiskt ganska kul.

*
Som vanligt, exakt klockan 18.00 i kväll är det dags för presskonferens nummer två inför AM Snapphanerallyt. Den här gången får de lokala storheterna stå tillbaka och nu är det SM-gängets tur att ta plats på scen. Återstår att höra vad de har för stora ”news” att komma med, men det brukar tyvärr vara tämligen fåordiga ”stjärnor” som berättar. Inte utan att man saknar sådana som t.ex Per Eklund som alltid sa något som det gick att sätta rubrik på…

*
BloggPGRAMONA 2Ett klart uppsving har det blivit från SM-åkarna vad gäller information till media. Nu har där kommit flera mejl inför helgens tävling än vad det gjort på hela säsongen före. En som alltid varit duktig på att berätta vad hon har för sig är Ramona Karlsson och Snapphanerallyt är inget undantag. I mejlet avslöjar hon att hon tagit hjälp av Skodaerfarne PG Andersson att få bilen ännu bättre inför nappataget med Göingeskogarna. I tisdags körde Ramona och Miriam test som uppenbarligen utföll till belåtenhet.
Vi avslutade testet med ett stort leende på läpparna. Bilen går fantastiskt bra, och vi vill verkligen rikta ett stort tack till “Mr. Reiger” Mikael Gustafsson på Tech Pro, och PG Andersson, som hjälpte oss att göra testet så effektivt som möjligt. De gav råd om chassi justeringar, som passar mig än bättre nu när jag är mer inkörd på bilen, berättar Ramona.
– Jag var verkligen jätteglad att PG tog sig tid med oss, han har ju tidigare tävlat i en likadan bil, och har mycket kunskap.
Då återstår bara för Ramona och Miriam att göra som tävlingsledare Martin Holm önskar, vinna!

*
Ett stort namn i rallykretsar men tämligen okänd för gemene namn i nordost Skåne är Per Andersson från Hässleholm. Åkte som co-driver till Stoffe Nilsson i många år men de senaste har han tillbringat till höger om östgöten Mikael Lindquist och då nästan enbart i Rally-SM. Paret har haft det lite motigt och ligger nu fyra i klassen Otrimmat 4WD men siktar på att klättra nu när det är tävling hemma hos Per..
– Det är alltid kul att Rally-SM kommer till Hässleholm, att vara med på hemmaplan är något speciellt. Det brukar alltid vara roliga vägar här och bra arrangemang, konstaterar ende Hässleholmare i SM-toppen.

*
Skrev igår att SMK Örkelljunga ändrat från B till A-besiktning i Skyttesvängen och här klev jag tydligen rakt in i ett för mig okänt problem. Kjell Larsson skriver:
” Hej!
I dag nuddade du vid ett problem, A-besiktningen. Ingen av höstens stora arrangemang i Västsverige, Kullingstrofén, Götenerundan eller Strömkarlsrallyt i Trollhättan har A-besiktning. Då blir det svårt för dem som gjort i ordning bilar och vill tävla.”.
För mig känns detta helt främmande eller är det bara i Södra BF som det alltid är A-besiktning i ”större” tävlingar? Här nere är det mig veterligen bara RS-tävlingar som har B-besiktning och att stora tävlingar i norr kör med samma stuk verkar minst sagt märkligt?

*
BloggsjöstrandSugen på att köpa en pansarbil? I så fall ta kontakt med Nils-Erik Sjöstrand i Svensköp som har en komplett sådan till salu. Bilen är en del av Nils-Eriks samling av udda jättemotorer och annat livsnödvändigt enligt Vietnamveteranen som även är ordförande i Tändkulans Vänner. Priset för pansarbilen är överkomligt, den säljs för skrotvärdet…

*
Att jag överhuvudtaget kunnat skriva dagens blogg är ett smärre under, ilsken som ett bi som jag varit för någon timme sedan. Alla som känner till Kristianstad vet att det för tillfället mer påminner om Oklahoma City efter bomben än den stad som Christian den fjärde en gång anlade. Nu får man t.ex köra runt nästan hela city för att kunna ta sig in till redaktionen, en enda gata är farbar för detta ändamål. Till detta kommer så den totala bristen på parkeringsplatser som enligt C4 Teknik antagligen betraktas som bonus från deras skrivbord. Satt och väntade i över tjugo minuter på att det skulle bli ledig p-plats på ”redaktionsgatan” och plötslig kom så KIA-ägaren, problemet löst. Höll artigt utanför en utfart för att inte blockera gatan, blinkern ute och allt frid och fröjd. Trodde jag, för plötsligt svepte där förbi en VW-produkt tillhörande ett ”damfotbollslag i nordostskåne” enligt loggorna på sidan. Mina helt uppenbara parkeringsavsikter var inget som imponerade på tjejerna som istället iskallt trixade in bilen mitt framför min långa näsa. När jag påtalade det oartiga att göra så här såg tjejerna bara förvånade ut och i sina söta huvud tänkte dom säkert.
Vad var det med den gubben hade han vaknat på fel sida, vi gjorde ju inget fel…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *