Motorbloggen Julspecial, WRC-teamen klara, Tidemand kan premiärtävla nya Polon och Rådström till Junior-WRC!

Då blev det till slut även jul för Motorbloggen efter serverstrulet som den drabbades av redan under lördagen. Förargligt när man stressat och precis skrivit klart, återstod bara att trycka ”publicera” men där tog det som ni vet tvärstopp. Inte förrän sent på julafton hade  felet åtgärdats och nu fungerar det som vanligt igen (håll tummarna!). Men med en färdigskriven och en ny idag, blir detta lite av en ”Motorbloggen julspecial” och den får nu räcka till annandagens kväll.

*
I går släppte en fransk rallysajt bilder på hur Sebastien Ogier och Elfyn Evans WRC-Fiestor kan komma att se ut vid premiären Rally Monte Carlo. Enligt ”Ovale Bleu Ford” ska bilarna se ut så här men jag är lite skeptisk till att Ogier släpper på sin egen design med den dominerande ”Röe tjuren” (röe är skånska för röd)
Det spekuleras nu vilt i vem som ska köra Malcolm Wilsons tredje bil och från samma franska källa blir det den rutinerade Monte-vinnaren Bryan Bouffier som stöttar Ogier/Evans. Fransmannen är anmäld, men om det som vanligt blir med privata sponsorer eller under fabriksteamets tält han kommer att återfinnas, är oklart. Att han skulle bli ett bra komplement för Wilson är ganska klart då han körde in som tvåa i rallyt 2014, även då med en Fiesta.
Sedan är det precis som tidigare Teemu Sunninen som verkar ligga allra bäst till för en mer permanent plats hos Ford/M-Sport.
I veckan blev det officiellt att det även 2018 blir fyra fabriksteam i WRC men för första gången på ett antal år då med Ford som en aktiv del av M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM. De tre andra är som vanligt CITROËN TOTAL ABU DHABI WRT, HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM och TOYOTA GAZOO RACING WRT.

*
Nog dåligt med någon stilla jul hos Volkswagen Motorsport i Hannover då det nu ryktas att nya Polo GTI R5 kan komma att göra debut redan om åtta månader i hemmatävlingen Rallye Deutschland. Dessutom ska debuten ske som renodlat fabriksteam enligt chefen Sven Smeets. Därmed kommer koncernen framöver att tävla mot varandra då även Skoda kör fullt i WRC2.
Vi planerar och vill göra vårt första rally med en officiell bil, säger han till Autosport.
I samma veva nämns också att det blir Pontus Tidemand som kommer att få äran att köra Polon för första gången i skarpt läge. Fast även hårt VW-knutna österrikiske mästaren Raimund Baumschlager nämns.
Vi kommer att använda en bra ledig förare, det kan bli Pontus men det kan också bli någon annan, svarar Smeets lite kryptiskt.
Att han är imponerad över Pontus insatser så här långt hymlar han inte med och speciellt testet i Wales som kördes under bitvis kraftigt snöfall. Smeets menar att trots detta fick teamet mycket positiv feedback och att man har något riktigt bra att utveckla under våren. Under testet som kördes på Sweet Lamb avverkades över 20 mil fullfarts körning med bara några små incidenter. Polon kommer att visa upp offentligt för första gången på mässan Autosport International 11-14 januari som även blir startskott för WRC 2018.

*
Från WRC är steget ganska långt till VOC Mekonomen Rally men ändå tillhör alla samma familj. Nu är det klart var VOC:arnas saknade tävling körs och det blev Rally Edane och Team Westom som går in i både SverigeSerien och SommarSerien. Tävlingen körs de 7 juli.

*
Därmed direkt över till det som skulle ha varit lördagens Motorbloggen.
Då hade jag rätt och extra kul den här gången då det nu är klart att Dennis Rådström och Johan Johansson kör Junior-WRC 2018. Igår kom det officiellt och guldjagande Dennis förklarar.
Vår plan är att köra JWRC ett år till. Vi går in med ett års erfarenhet som kommer bli oerhört viktigt. Det är rolig kalender där hemmatävlingen Rally Sweden är först ut. Så vi ska göra det bästa vi kan och vill ta hem guldet.
I år fick paret avstå Rallye Deutschland på grund av ekonomiska skäl och nu har man jobbat hårt för att få ihop budget till hela säsongen.
Direkt när första säsongen tog slut började vi jobba inför nästa. Vi har rest land och rike runt och hart många bra möten med både gamla och nya partners som vill stötta vår satsning, säger Dennis.
Vi är många i teamet som jobbar för att få ihop denna satsningen. Det ser ljust ut att vi ska komma till start, men allt är inte klart än och vi söker ständigt nya partners.
I årets serie slutade man femma och i någon av deltävlingarna var man heller aldrig sämre än samma placering. Men det blev även några pallplatser och till nästa år ska dessa bli fler är det tänkt. Nu har det värmländska teamet en fördel av att redan kört tre av deltävlingarna som är samma som årets.
Det blir därför enklare att fokusera på noterna och setup av bilen, menar Dennis och tillägger
Sedan är det kul att vi kommer köra på Pirelli nästa år som jag tävlat mycket på tidigare.
Inget dåligt pris juniorerna tävlar om, full säsong i WRC2 med en R5-Fiesta, plus fria startavgifter, däck och bränsle.
Det är ett helt fantastiskt pris som passar in bra i vår målbild med en WRC2-satsning 2019.

*
Verkar som de svenska förarna är mest på hugget att anmäla sig till Rally Sweden och nu har där trillat in tre nya namn och märkligt nog kör alla tre Skoda Fabia R5. De tre kör i den internationella delen av rallyt och klart mest ”Svenska-rutinerad” i trion är Joakim Roman/Madelene Buskas. Inte många rallyn som Roman missat i modern tid och även den här gången med Millbrooks World Rally Team.
Inte riktigt lika rutinerad här är Fredrik Alsdal/Emil Nilsson som precis börjat köra med nya Skodan. Kjell Sandberg/Göran Lönnmark (bilden) körde även årets upplaga av Rally Sweden med Skodan, men om jag inte minns helt fel så bröt man väldigt tidigt. Därmed kan man nog säga som så, det måste bara gå bättre 2018.
Sedan aviserar i dag även Mattias Adielsson att han kommer att köra Rally Sweden 2018 med en R5-bil. Vilken sort avslöjas dock inte. Men glädjande nog planerar Mattias även att köra SM-premiären i Vännäs första helgen i februari. Perfekt uppvärmning kan man tycka…
I den historiska delen av Rally Sweden har sju nya förare tillkommit sedan i går. En av dessa är EM-flitiga Anders Johnsen, Porsche.

*
Det står allt mer klart att elbilar inom kort kommer att finnas inom World RX. Volkswagen har redan lämnat startgropen och när det blir ett officiellt VM för bilar drivna av el istället för bensin väntas VW gå in som renodlat fabriksteam.
Sven Smeets tävlingsbossen hos VW avslöjar nu att den eldrivna Pikes Peak-bilen kommer att bli början till en eSupercar. Han beskriver också bilen som ”The project for 2018” och det som kommer att ta mest kraft framöver.
Ett el-VM kan komma tidigast 2020 medan amerikanerna ligger ett steg längre fram och redan 2019 ska där finnas en sådan klass inom Global Rallycross. Pikes Peak-bilen ska börja testas i mars-april och redan nu testkörs batteri och drivlina i vanliga gatbilar.
Smeets är dock noga med att påpeka att ”The project” inte på något sätt påverkar nästa års World RX med Petter Solberg som huvudansvarig. Tvärtom är han oerhört angelägen att Volkswagen syns i rallycross som han menar blir större för varje år.
Nästa stora steg för VM-serien blir när vi börjar eWRX…

*
Kollade runt lite på anmälningslistor till rallytävlingar framöver och noterade att till exempel SM-premiären i Vännäs, fortfarande inte har några deltagarnamn i sin lista. Visserligen är det nästan en hel månad innan anmälan stänger men ett enda namn kunde där ju gott ha varit. Då är det bättre i VOC och Supercupens första deltävling Finnskogsvalsen i Torsby där man nu passerat 30-strecket.

Inte nog med detta för i listan finns ett namn som jag hälsar välkommen tillbaka i rallyskogen, hemmaföraren Stig-Olof Walfridsson. Med sju SM-guld behövs ingen närmare presentation även om det nu är snart tolv år sedan ”Stecka” senast satt i en rallybil. Den delan av karriären avslutades i Bergslagsrallyt 2006 där han på sjätte sträckan krockade med en älg i nästan 150 km/t. Den upplevelsen blev för mycket för honom och 55 åringen sadlade om till rallycross, något han höll på med fram till 2013 och med en fjärde plats i EM som resultat.
Nu är det ingen Mitsubishi som han och Felicia Walfridsson ska åka med utan en Appendix K Ford Escort. Säger bara välkommen hem Stecka!

*
Har tämligen dålig koll på värmländsk sport förutom motor förstås, men att någon annan ”Sven-Ingvar fan” än Johan Kristoffersson skulle kunna komma i åtanke som den värmlänning som gjort årets största idrottsprestation är för mig helt otänkbart. Samma slutsats kom juryn hos Värmlands Folkblad fram till när de summerade ”Årets Värmländska Idrotts prestation 2017” och tilldelade RX-världsmästaren den fina utmärkelsen. Bra jobbat av VF-juryn!

*
Huvudmålet för Oliver Solberg framöver blir att köra och vinna Lettiska Mästerskapet med den nya R2-Peugeoten. Men den som tror att Petter Solberg junior glider runt på en räkmacka och får allt serverat är helt fel på det. Istället ställer pappa stora krav på att Oliver själv jagar sina sponsorer, vill man köra rally ja då får man också fixa den biten är hans filosofi. Han berömmer gärna Oliver som han menar varit ”flink” på att få ihop sponsorer men att han även blivit stressad när det inte gått som han tänkt.
Det har varit ganska stressande, bekräftar Oliver i ett norskt reportage.
Inte så konstigt att en 16-åring blir stressad då det krävs en budget på 1,2 miljoner norska kronor för säsongen. Så klart har Oliver draghjälp av att ha Solberg som efternamn men trots det har det blivit många nej under resans gång. Att kombinera sponsorjakt med tuff skolgång i Frankrike på en skola med motorsportinriktning ställer stora krav. Men Oliver tvekar inte utan menar att det blir mycket roligare att köra med vetskapen att han fixat allt helt själv.
Ett mål är försöka köra Rally Wales i oktober då Oliver precis hunnit fylla 17 år vilket är åldersgränsen. Men bara den starten tar stor del av budgeten så än så länge är inget spikat. Däremot är det klart att rallycrossen är nedprioriterat, kanske blir det någon EM-start om det inte krockar med rallykörandet för det är det som är viktigast.
Även om det kanske är ”coolare” bil i Supercar så är rallysporten mycket roligare. Det är därför jag vill köra rally!

*
Sweden’s top ice driving experience is coming to the US for the first time to host the #Subaru Winter Experience!”. Så här annonserar Subaru Rally Team USA och den som åsyftas är så klart teamets RX-åkare jämten Patrik Sandell. Verkar inte som att det här med iskörning är lika vanligt ”over there” som det är här hemma, där det finns flera olika aktörer på ismarknaden.

*
Tänker bjuda på lite extra läsning som gör att Motorbloggen vara en bit in i helgen. Visserligen en repris från 2011 men kan SVT köra detta dagligen utan att skämmas kan väl jag göra det en enda gång om året, eller?
Min kompis med körkort var utan ”egna hjul” som man säger ”over there”. Faderns Opel Rekord var tabubelagd efter en dikeskörning på senvintern. Inget dramatiskt, men Rekorden blev lite sned i trynet och det räckte för att fadern skulle sätta stopp för utlåningsverksamheten. Istället var det min fars Ford Taunus som utnyttjades för våra nöjesresor till Jägersbo och Vägasked. Kompisen ville dock ha egen frihet och suktade efter bil, börsen var dock tom fram till examensdagen på bygglinjen, då jobb efter detta väntade. Det var så på den tiden…
Kompisens fader hade ett uppfostringstänk som idag garanterat renderat kontakt med diverse myndigheter modern däremot, var som de flesta mödrar betydligt lättare att ha att göra med. En dag kom dock den tvära fadern stolt hem och deklarerade för sonen.
– Jag har köpt bil till dig, du får låna två o fem men jag ska ha tillbaka vartenda öre när du börjar jobba!
Tog ett tag innan chocken lagt sig och sedan ytterligare några minter innan kompisen vågade fråga vad för sorts bil han köpt.
– En Volvo, blev svaret.
Kompisen visste att i detta läge var det ”lågliggning” som gällde och ställde inga vidare frågor. En dryg vecka senare skulle ”Volvon” hämtas och detta var i antingen Köpingebro eller Glemmingebro, minns inte riktigt. Under veckan framkom det att bilen det rörde sig om var en Volvo PV och nästan helt säkert med B18-motor. Att den hade ägts av en grannes släkting som blivit för gammal för att köra själv borgade enligt fadern för att det var en bra affär. I både min och kompisens huvud snurrade tankar på röd eller vit PV-Sport eftersom några andra modeller inte fanns i vår värld. Inte det hetaste man kunde komma ner på torget i Hörby med, å andra sidan inget man heller behövde skämmas för. En hygglig kompromiss helt enkelt.
På vägen till PV:n passerade vi Nybrostrand och där fanns en Opelhandlare. Jag minns att vi båda från baksätet på den fortfarande lätt tilltufsade Rekorden tittade storögt på en nästan ny silverfärgad Rally Kadett som stod till försäljning framför Opel-affären. Drömbil då som nu och väldigt långt bort från en PV…
Till slut nådde vi fram och den gamle mannen (helt klart att han inte skulle köra bil då han knappt kunde gå ut till garaget) backade ut kompisens ”nya” bil. Visst det var en Volvo PV men varken röd eller vit, den var svart. Eländet slutade inte där, det var dessutom snikmodellen ”Favorit”. Inga kromlister, svarta gummilister kring rutorna och så det allra värsta, den var treväxlad. Gubben hade dock snoffsat till skapelsen med ”snobbringar” kring navkapslarna. Men va f-n komma ner på torget med kapslarna på, nej någon dj-la ordning får det vara även om det var en Favorit!
Hemfärden företogs i en sorts kollektiv peppning mellan mig och kompisen.
– Byter vi växelspaksknopp syns det ju inte att den är treväxlad, intalade vi oss.
Kromringar till rutorna skulle lätt gå att få tag på via någon bilskrot inbillade vi oss. Kompisen gick igång och började t.o.m. snacka om eldflammor på skärmarna alternativt vit fartrand rätt över taket. Inget av detta blev dock verklighet, den förblev svart, treväxlad och okromad resten av sitt liv.
Den svarta PV:n och kompisen blev utsatt för tung mobbing på torget men trots detta gick sommaren och PV:n tog oss till dans både här och där. När hösten kom gled kompisen, PV:n och jag åt skilda håll.
Kring jultid nåddes jag av beskedet att en hemfärd från Jägersbo över den beryktade ”Prästarundan” ändat PV:ns tämligen misslyckade liv. Kompisen klarade sig dock oskadd medan bilen fick enkel biljett till bilskroten. Frågan är om det inte varit barmhärtigare om den hamnat där många år tidigare…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *