Blir det tre bilar i M-Sport, Adielsson första kund hos Tidemand/Axelsson, Grøndal favorit i Romjulsrally och Ford Zephyr med rallystuk!

Fortfarande är inte ”the entry list” för WRC-premiären Rallye Monte Carlo officiell och därför är det fortfarande en väl förborgad hemlighet hur Malcolm Wilson tänker sig M-Sport Ford WRTs ”line up”. Ogier och Evans är ju klara men vem kör tredje bilen, det är frågan? Blir det Bryan Bouffier som många tror eller chansar Wilson på att kunna ta tillräckligt med Märkes-poäng med bara två bilar? I vågskålens plussida ligger då ett stort antal sparade euro med bara två bilar, i den andra skålen minmalt med poäng om båda misslyckas i premiären.
Klart verkar det vara att varken andrahandstipsen Teemu Sunninen (bilden) eller Eric Camilli är aktuella för start med WRC-Fiesta. Båda ska vara nämligen vara anmälda av M-Sport i WRC2 och om målet är att utmana Skoda om VM-titeln är det nog inte så smart att hoppa över premiären. Enligt franska källor ska den ”hemliga anmälningslistan” innehålla elva WRC2-förare, bland dom ingen svensk. Den mest jagade, Pontus Tidemand kliver inte in i ringen förrän i Rally Sweden.

*
Här kommer Pontus att få tävla mot sin egen bil då Mattias Adielsson blir första kund på Pontus och Jerker Axelssons (PT Racing) nyinköpta Skoda Fabia R5. I par med Anders Johansson storsatsar nu Mattias med hjälp av nya teamet.
Vi kommer att köra tester och den första deltävlingen i Rally-SM som avgörs i Vännäs som förberedelse inför VM-deltävlingen Rally Sweden där vi ställer upp i WRC 2 klassen, berättar Mattias.
Möjligheten att kunna vara med regerande världsmästaren Pontus Tidemand och få ta del av hans erfarenhet om Skodan kommer bli mycket värdefullt. Finns det någon som har erfarenhet av den här bilen så är det Tidemand. Det kommer att bli en riktigt häftig vintersäsong med mycket körning.
Den geografiska placeringen i Trollhättan där Skodan ”bor” hos Axelsson och Mattias som bor i Göteborg spelade stor roll när säsongen 2018 planerades.
Detta gör att vi kan jobba mycket tätare ihop med teamet, vilket känns bra. Nu gäller det att lära sig Skodan utan och innan så vi kommer väl förberedd till vinterns tävlingar, säger Mattias och fortsätter.
Jag känner att det här är rätt väg att gå för vår framtida internationella satsning. Teamet är mycket bra med många professionella personer som har mängder av erfarenhet. Den flerfaldiga svenska mästaren Jerker Axelsson kommer att ha huvudansvaret för bilens skötsel.
Axelsson ser framemot att börja jobba med Mattias och Anders.
Det ska bli roligt att jobba ihop med de här grabbarna. De har verkligen rätt inställning för att komma långt i rallysporten. Pontus och jag har följt Mattias under några år och de senaste åren har han utvecklats till en av Sveriges snabbaste förare, det bådar riktigt gott för framtiden och vårt team.

*
Läser på Ericsson Motorsport att franska rallybilbyggarna Oreca nu har levererat första R4-kittet och nu finns en bil klar för test. Utgångsmaterialet är en Toyota Yaris som Evolve Motorsport i Polen byggt om med FIA-klassade grejor till R4. Tanken är att bilen nu ska börja testköras och framemot vårkanten ska första tävlingen vara aktuell, med Yarisen.
Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att R4-bilar kommer att bli någon vanlig syn i svenska tävlingar, till detta blir nog prislappen allt för hög även om man själv skruvar ihop grejorna. Fast Evolve Motorsport hävdat motsatsen och menar att en R4-Yaris är upp till 40 procent billigare att driva än de R5-bilar som den är tänkt att börja tävla mot.

*
Lugnt på tävlingsfronten men på fredag är det dags för Romjulsrallyt i Elverum. 66 anmälda och där jag utnämner Anders Grøndal i sin nylackerade och numera mörkare blå Fiesta R5 till lite av favorit. Men bakom jagar några snabba lansmän plus två tunga svenskar, Mattias Jirvelius med Skoda Fabian och så Stig Andervang, den här gången med Mitsubishi EVO8.
Ett annat välkänt namn är SSR-vinnaren Frank Tore Larsen men om jag förstår klassindelningen rätt så lämnar han R5-Fiestan hemma. I Elverum kör istället FTL och Torstein Eriksen den minsta motsvarigheten Ford Fiesta R1 och är ensamma i klass 8.
Noterar även att Ole Christian Veibys co-driver Stig-Rune Skjaermoen sätter sig bakom ratten själv och kör en Citroën C2 Maxi i Romjulsrally. Tävlingen bjuder på drygt fem mil SS.

*
Efter att jag avslöjat att Stig-Olov Walfridsson gör comeback med dotter Felicia i högerstolen i hemmatävlingen Finnskogsvalsen, vaknade även NWT. Här avslöjar ”Stecka” att Escorten är nybyggd från Phil Mills i England och ett resultat av lite hetsande mellan honom och numera besläktade Petter Solberg (bilden). Resultatet blev att båda två köpte varsin bil och nu är det inte omöjligt att även Petter anmäler sig till Finnskogsvalsen. Än mer intressant blir det när Stecka även säger att det kan bli ett ”Walfridsson-slag” i Rally Sweden med honom och Felica i en bil och så Petter och Pernilla eller Oliver i en motsvarande…

*
Ingen har väl missat at jag är lite allergisk mot tävlingshetsen när det kommer till tävlande med klassiska och historiska bilar. Såg häromdagen en fantastisk film från brittiska Goodwood Festival of Speed där en Austin A40 Futura fajtades med bredsladd mot en  fyrdörrars Alfa Romeo. Längre bak i fältet syntes Jaguarer, Morris Minor, Ford Zodiac/Zephyr och massor av annat kul men som i Sverige aldrig någon ens skulle fundera på att sätta bur i och tävla med. Här måste det vara vinnarbilar från början annars är det lika bra att stanna hemma verkar man resonera. Blir därför glad när jag ser årets affisch för 21e Rallye Mone-Carlo Historique som körs veckan efter WRC-delen. Kan det bli häftigare än en 50-tals Ford Zephyr med två extraljus på en snorhal alpväg? Tänk tanken på en bild med en Volvo 240 istället, funkar bara inte…

*
Har nog löst gåtan med bilden på BP-macken och den mystiska butiken som jag visade för några dagar sedan. Det är mycket riktigt i Hörby bilden är tagen, men inte i Skåne utan detta är med all sannolikhet den danska motsvarigheten Hørby. En liten stationsby på östra Nordjylland i Vendsyssel och med bara 465 invånare. Därmed anser jag gåtan vara löst.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *