J-WRC-åkarna ”avslöjade”, Oliver S. med ny R2-Peugeot, tre svenska R5:or till Rally Sweden, stort intresse för ”Historic” och Kristofferson med i slutrundan!

 

Idag avslöjade en brittisk rallysajt vad man tror är  M-Sports lista med de åtta första namnen till Junior-WRC 2018 och bland dom fanns även Dennis Rådströms namn. Därmed gör han enligt detta och Johan Johansson ett nytt försök att vinna VM-titeln och med ett års rutin i ryggen borde det rimligtvis gå ännu bättre denna gång.

Dennis och Johan får slåss med bland annat irländaren Robert Duggan som tidigare fajtats med Mattias Adielsson i BRC Junior och så britten Calium Devine som vunnit samma mästerskap. Hayden Paddons skyddsling från Nya Zeeland David Holder med kanske allra tyngst meritlista i gänget. Snabb är också letten Martin Sesks.
Sajten ”World of Rallying” skriver även att det förväntas anmälningar från två ur vår synvinkel väldigt intressanta namn, Oliver Solberg, ”Sweden” och så norrmannen Steve Røkland. Men samtidigt är både jag och dom noga med att detta inte är några officiella namn, utan enbart spekulationer dock från normalt sett välinformerade ”WOR”.

*
Fast lite skeptisk blir jag över att det förväntas att Oliver Solberg ska komma med en anmälan då han så sent som i går berättade att han från 2018 ingår i en rallysatsning från pappa Petters sponsor Bertel O.Steen. Igår avtäckte den 16-årige talangen en helt ny Peugeot 208 R2 inför publikens jubel och nu väntar ”løp” i andra länder som tillåter 16-åringar att tävla med så pass vass bil som en R2:a. I Sverige blir det dock inget kört då det här  bara är VOC/minsta Grupp N och Grupp E som tillåts i Ungdomsrally.
Detta är en dröm som går i uppfyllelse, menade Oliver medan han beundrade sin nya ”løpsbil”.
Avtalet mellan Oliver och den norska bilhandlarjätten sträcker sig fram till och med 2019. Med vetskap om detta känns det konstigt om Oliver plötsligt även ska köra Ford Fiesta som är bilen i J-WRC. Men ingeting är som bekant omöjligt…

*
Nu börjar anmälningarna strömma in till Rally Sweden och föga överraskande så är det deltagarna i Rally Sweden Historic som är ivrigast med att trycka på ”Enter-knappen”. I dag har drygt 20 anmälningar inkommit och med ett väldigt brett spektrum från Hans-Åke Söderquists grön/vita Cooper S till ”Kungen” Lars-Ove ”Biffen” Olssons Opel Ascona 400. Däremellan finns allt från Kjell Fransson, Renault Alpine, Kenneth Thomassons Mazda 323 (bilden) till Arne Bäckströms Volvo 240.
Norska Toyota-älskaren Erik Engen startar sitt och Toyota Team Historics äventyr med en Toyota Celica GT4. Påtänkta teammedlemmen Jari-Matti Latvala får av lättförståeliga skäl avstå start då han så att säga är upptaget med annat denna helg.
Listan med åksugna klassiker lär fyllas på snabbt och jag blir förvånad om inte Mats Jonsson snart kommer med sin anmälan och därmed vill försvara senaste hemmasegern. Likaså lär även Torsbys Arne Rådström vilja göra ett nytt försök efter fjolårets uppståndelse med avstängning som följd. En avstängning från SBF som sedan ogillades av högsta ort. Det lär även byggas nytt i det Rådströmska garaget och vad passar då bättre än premiärvisning inför hemmafansen.

*
Lite trögare är det i WRC- delen av Rally Sweden där det än så länge bara är tre anmälda och detta i den nya ”Nationella klassen” som startar efter WRC-fältet. Det är tre Mitsubishi Mirage R5 som är anmälda med den mest rutinerade i den Weng-byggda bilen, Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson, (bilden). Efter en tredje plats i Asia Pacific Rally Championship är det nu åter dags för tävling på hemmaplan.
Hela året väntade den småländske dansentusiasten Joachim Carlström och kartläsare Jörgen norrman på sin R5:a men fick först mot slutet av säsongen prova den test/hyrbil som tidigare kördes av SMK Hörbys Sune Larsson. Nu har dock Joachims egen bil blivit färdig och det blir alltså värmländsk hetluft direkt. Den tredje Mpart-bilen körs av värmlänningen Anders Karlsson/Björn Nilsson.
Frågan är dock hur stort intresset blir för klassen då det ställs flera dyra krav för att kunna köra, bland annat måste FIA-bensin användas och den är inte billig.
Så här långt ser det annars onekligen lovande ut vädermässigt och på bilden från Vargåsen (Colins Crest) finns i dag runt 25 centimeter med snö, måtte nu bara vintern stanna kvar till mitten av februari…
Än så länge det är gott om tid då anmälan inte stänger förrän den 16 januari, har inget av de stora teamen anmält sig och det lär dröja till en bit in på nästa år.

*
Noterar att i dagens Värmlands Folkblad står att läsa om att Johan Kristoffersson siktar på start i Rally Sweden och detta med en Skoda R5. Johan säger att det är 50/50-chans på att det blir start.

Idag blev det även klart att Johan är kvar i slutomgången till årets Jerringpris som nu är nere i åtta kandidater. Bland dom som försvann var ju annars ”heta” namn som boxaren Badou Jack, Daniel Ståhl, diskus och golfaren Anna Nordquist. Omröstningen avslutas den 15 januari.

*
Ikväll bjuder Rally Live”Uppesittarkväll” från Borås med start klockan 18.00. Rallyradions Sebastian Bourghardt och Per Johansson tillsammans med gäster sammanfattar rallyåret 2017 och blickar framåt mot nästa säsong. Det utlovas också intervjuer med Sveriges största rallyprofiler, rimstuga, julmusik och en hel del rallyklappar. Dessutom tävlas det om en hylsnyckelsats ifrån TOOLS.
Lyssna via rallylive.se, rallyradion.se eller via appen SBFPLAY Radio.

*

Finns många priser/utmärkelser att slåss om och en lite udda togs hem av Junior-ERC-vinnaren Chris Ingram. Opel Adam-föraren vann inte bara EM-titeln utan har nu även utsetts av media som följer ERC till ”Young driver of the year”. Detta stod klart när en omröstning summerades och därmed fick tunga namn som fjolårets Adam-Cup-vinnare Jari Huttunen och nye WRC2-åkaren Kalle Rovanperä ge sig för britten Ingram.

*
Har fått lite återkopplingar på gårdagens fråga om var bilden på BP-macken och butiken med skylten ”Borby alt. Horby Brugs” över entrén, var denna var tagen. De som hört av sig menar precis som jag egentligen misstänkt hela tiden, att bilden inte är från Skåne utan från Danmark. Dels bär bilden omisskännlig känsla av sent 50-tal eller tidigt 60-tal och då hade inte Sverige högertrafik vilket går att utläsa av spärrlinjen mitt i vägen. Dels är det ”Brugs” som om jag inte är helt ute och cyklar är den danska motsvarigheten till Coop. Men kanske kallades det för ”Brugs” till en början. Men det finns kanske någon som vet ännu bättre?
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *