Vem skuggar vem i WRC, Flash i premiärtest, Linn ville mer på Knutstorp och stor skånsk rallyprofil har gått bort!

Känns inte riktigt bra att skriva ” i skuggan av WRC ADAC Rallye Deutschland” när det handlar om Emil Bergkvist och två deltävlingar i Opel Adam Cup. Frågan är vad som skuggar vad i Tyskland till helgen (är jag lite färgad tycker ni?)…
Inför tiotusental åskådare kommer det här att bli en helt ny upplevelse för Emil, den här gången med Joel Ardell med rutin från VM tävlingar sedan tidigare vid sin sida. Tävlingen drar igång på fredag med deltävling fyra i Opel Adam Cup, sex sträckor genom Moseldalen.
Dagen efter är det ny tävling, deltävling fem från ördag morgon till söndag eftermiddag totalt tolv tuffa asfaltsträckor.
Emil kämpar inte bara om dubbla prispengar utan även om dubbla cuppoäng. Bonuspoäng för de tre första på en så kallad ”Power Stage” kommer att delas ut två gånger, det vill säga på fredag på SS6 och på söndag på SS18.
Emil leder inför helgen med tolv poäng före Jacob Lund Madsen Danmark och arton poäng före den för tillfället bästa tysken Dominik Dinkel.
Nu gäller det att köra taktiskt och försöka ta så många poäng som möjligt under helgen inför avgörandet i den totala cupen under hösten, är Emils recept för att betvinga de tyska sträckorna.

*
BloggFlashNu har Janne ”Flash” Nilsson avverkat första testpasset i Team Tidös Saab 9-3 inför sin STCC-comebackSolvalla. Ett test som kördes på Gelleråsen.

Så glad som jag har varit idag minns jag inte när jag var sist, menade ”Flash”.
– Det var sjukt roligt att köra. Bilen går bra fort och det är en riktig utmaning att köra, det är det här motorsport handlar om.

Teamchefen för Team Tidö, David von Schinkel, följde testet på plats och var lika nöjd som ”Flash” med dagen.

Det syntes att Janne tyckte det var kul att köra bil igen och det märks att han har kört mycket bil. Det tog inte lång tid för honom att komma in i det.

I teamet ingår också Richard Göransson just nu femma i mästerskapet och fyrfaldig STCC-mästare. Även Göransson är förstås en gammal bekant.

Vi körde ihop i tre år så det är också mammas gata för mig, säger ”Flash”.
Även om vi båda är tävlingsmänniskor så hjälper vi varandra – ingen av oss är med för att bli frånåkt även om jag får medge att Richard har ett litet försprång just nu.

I helgens STCC-tävlingar på Ring Knutstorp  kommer Team Tidö till start med Richard Göransson och Roger Samuelsson, ”Flashen” får vänta till den 5-6 september innan det blir allvar på Solvalla i Stockholm.

*
Inför helgens race döpt efter huvudsponsorn STCC Kvällsposten News Race anordnades i dag en ”mediadag” på Ring Knutstorp där STCC-åkaren Mattias Lindberg från Vankiva satt i en högerstol i sin Kia för att kunna skjutsa sugna journalister. På rallycrossidan var det BloggRallycrossSkånetrion Tobias Brink, Linus Leise och så blott fjortonårige William Nilsson som hade samma uppdrag med sina Rallycross Lite-bilar. Nu var det knappast ”lapp på luckan” inför eventet men på plats fanns så klart Kristianstadbladets åksugna reportrar Linn Nordström och Simon Sjöstrand. Ytterligare några tidningar fanns på plats, däremot saknades representanter från huvudsponsorn. Var det inte här chefredaktör Martin Kroon framhöll hur bra hans lilla kvällstidning var på motorbevakning? En hälsning till Martin, snacka mindre och bevisa det istället!
BloggLinn1Första åkturen fick Linn i Brinks Fiesta och att hon gillade åkturen på ett ”nyregnat” Knutstorp var helt klart när hon pionröd i ansiktet efteråt krånglade sig ur bilen.
Fy f-n vad häftigt, jag vill åka mer, var Linns spontana känsla.
Visst måste det vara skillnad mot hennes egen lätt bedagade lilla Rover dessutom med sprucken toppackning. BloggLindbergNästa stol som fick besök av Linn var Mattias Lindberg och upplevelsen var absolut inte sämre, kanske till och med snäppet bättre än i rallycrossbilen.
Detta var ännu häftigare och detta hade jag lättare att översätta till vanlig bilkörning, analyserade Linn.
Fast så fort skulle jag så klart aldrig våga köra!
Hör till saken att hon helt problemfritt tog tidningens Peugeot rakt igenom en fartkontroll i Linderöd på vägen till Knutstorp…
Vill du läsa ännu mer om Linns äventyr inför helgens STCC-tävlingar på Knutstorp så spana in återkommande Kristianstadbladets Motorspecial på lördag. Dessutom kommer även min ”lista” med ”Fullvarv och Motorstopp”.

*
Över till något betydligt tråkigare, välkände ”skånske” rallyprofilen Einar Karlquist, SMK Örkelljunga har lämnat oss. Hans trogna vapendragare Anders Graneskog meddelar mig detta tråkiga besked, ”Hej Tommy! Hoppas allt är bra, som trogen läsare till din förträffliga blogg kände jag att du borde veta att rallyprofilen Einar Karlqvist igår lämnade oss efter 1,5 års kamp mot sin cancer. Einar hade en ca 25 år lång karriär bakom sig i rallyspåret och började som kartläsare och fortsatte därefter som förare. Han tävlade framgångsrikt med både fram och bakhjulsdrivna bilar, dessutom både på grus och asfaltunderlag.
Einar var också en bilbyggare som få kunde mäta sig med, det var ordning och reda på allt och en finish som det flesta bara kunde drömma om. Hans kunskap och hjälpsamhet saknade motstycke och många är vi som fått hjälp med råd och dåd under årens lopp. /Anders”.
För oss med lite perspektiv tillhörde Einar helt klart de absolut bästa skånska rallyförarna ända sedan debuten i slutet på sextiotalet fram till han la hjälmen på hyllan på nittiotalet. Nu skriver jag utan ”goggel” utan från min egen hårddisk och mitt första minne av Markardyskillen var efter TV-Svängen 1969 när hans grön/vita Cooper S med de små svarta ditmålade fötterna på taket stod kvar på ANA-Motor dagen efter tävlingen. Minns att vi var och kollade in bilen då Einar fått bryta under natten och att ett av framhjulen var helt annat än friskt.
Efter Coopern körde Einar en pilgrön VW 1302S ( se bilden) och var i stort sett oslagbar när det kom till RS och asfalt. BloggEinarVärste utmanare var väl Bertil Andreasson från Höör och de båda utkämpade många tuffa fajter. Har sedan en lucka innan Einar tog en fabriksits i Svenska Fiats satsning på Rally-SM med Fiat 131:an i Standard B-klassen. Har för mig att han fick någon SM-medalj men är inte helt säker. Efter Fiat äventyret var det Johan Kressners vassa Opel Ascona B som Einar valde att köra och i mitt minne var detta också sista bilen i hans långa karriär. Allra sista gången han körde rally var när han lånade Bo-Göran Fredins svarta Lancia Integrale och är jag inte helt ute och cyklar vann han, åtminstone Grupp N-klassen.
Einar skulle fyllt 71 år om två dagar. Saknaden efter honom är stor från alla oss som både tävlat mot honom eller bara stått i rallyskogen som åskådare. Som jag brukar säga, ” they don´t make thoose anymoore”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *