Monsterkrock MSR och ESR, ingen rek kanske innebar fler anmälda(?), Tänak får ny bil till ”Svenska”, Evans lite vilse på snö med Yaris Rally1, fortsatt Opel i topp och bröderna Hansen klara för Extreme E.

Jag fick för några dagar sedan ett tips att ”Midnattssolsrallyt” 2024 skulle ha Västervik som centralort. Detta verkade inte helt osannolikt med tanke på att det i området finns en liten tradition med MSR, då Vimmerby (till och med Silver-Kadetten fanns där 2017) under några år var centralort. Dessutom kördes det 2023 i Linköping vilket i de här sammanhangen kan kallas ett stenkast bort från Västervik.

Däremot var jag mer skeptisk till min tipsare som hävdade att det var först i slutet av augusti som årets upplaga skulle köras. Tänkte direkt på att det blir tajt med Rally SM och ”East Sweden Rally” som har sin tävlingshelg den 23-24 augusti och som dessutom utgår från Linköping. Men tråkigt nog verkar uppgifterna stämma och inte bara tävlingsområdet krockar, utan även datumen då MSR sökt exakt samma helg som SM.

Foto: THOMAS LINDBERG

Ericsson Motorsport var ännu mer nyfikna än jag och ringde upp MSR-arrangören KAK för att få klara besked.

Arbetsgruppen som ansvarar för Midnattssolsrallyt är alltjämt inte helt klara med planeringen inför årets tävling, blev svaret från KAK:s Generalsekreterare till Ericsson Motorsport

Denne ville inte heller avslöja vilka klubbar man tänkt sig som ansvariga för att rallyt genomförs rent praktiskt. Med bara tio mil mellan Linköping och Västervik så är det enkelt att inse att detta blir ännu ett bevis på resultatet av att arrangörer inte talar med varandra. Det är dock inte ESR-klubbarna som syndat då deras tävlingsdatum varit klar sedan i senhösten. Istället ligger ansvaret helt på KAK som självklart borde förvisat sig om att det i närområdet inte fanns andra större tävlingar. I det här fallet menar jag att SBF måste sätta ner foten och inte ge tillstånd till en tävling som hotar SM, åtminstone vad gäller publik och mediaintresse. Hoppas att Jonas Kruse påtalar att SM-status väger tungt i det här sammanhanget gentemot MSR som trots allt, enbart är en kul happening för klassiker. Blir också intressant att se vilka klubbar som axlar rollen som MSR-arrangör i det här nordöstra hörnet av Småland? Klubbarna närmast Västervik som till exempel Vimmerby MS, är troligen mer upptagna med att fixa ihop sin egen ”Emil-Trofén” helgen efter, som ingår i både Svenska Rallycupen och DM

*

Fick en intressant återkoppling från igår om detta att Lima MS inte har rek/egna noter i ”LBC-Rushen”. Förespråkare för den linjen hävdar att detta är orsaken till att färre valt Lima än normalt, plus att det därför helt saknas VM-åkare som velat testa inför Rally Sweden. Min röst som är välbekant i sådana här sammanhang,  vill inte skylta med namn men åsikten hans är ändå värd att framföras.

Man kan också vända på det hela, hur många färre än dagens 120 ekipage hade kört i Lima om där varit fördyrande rek?

Kanske hade man fått till sig en handfull VM-åkare men då på bekostnad av ”vanliga rallyåkare” som stannat hemma för att de måste betala mer ur egen börs…

Tänkvärt eller?

*

Ott Tänak kom aldrig riktigt in Monte-matchen och anledningen till detta har nu avslöjats, hans Hyundai hade motorproblem nästan från start.  Även vinnare Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen hade liknande problem men dessa lyckades ingenjörerna delvis fixa.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu planerar Hyundai för en delvis ”annorlunda bil” till Tänak för ”Rally Sweden” och som då ska passa hans körstil bättre. Teamchef Cyril Abiteboul är lite orolig över att problem kunnat uppstå och menar att på den här nivån får det inte hända.  Han menar dock.

 – Vi hade en lösning som var tillräckligt bra för Thierry och Andreas, men av någon anledning passade den inte för Ott.

*

Kanske kan även en viss oro kännas hos Toyota efter att Kalle Rovanperä tvingades stanna en kort bit före mål på sista sträckan i ”Arctic Lapland Rally”. Anledningen till detta var lite kryptiskt, ”tekniskt fel” och nu håller man så klart tummarna för att inte samma sak inträffar i viktiga ”Rally Sweden”. Nu gick segern till Elfyn Evans som dock var runt minuten efter Rovanperä inför sista sträckan. Då hör det till saken att Evans hade spårat hela rallyt igenom, vilket så klart var en nackdel. I Umeå går han ut som andra bil efter Neuville och då var det nyttigt med en genomkörare som tidig startande.   

Det är alltid bra att få köra under dessa förhållanden  och i det avseendet är allt bra, men jag måste erkänna att det återstår mer arbete i min egen körning, förklarar Evans.

Walesaren var inte heller helt förtjust i sin Yaris Rally1 och hoppas att denna veckas test ska lösa klutarna. Riktigt vad som var problemet ville han inte avslöja.

Jag är fortfarande lite vilse med bilen, ibland känns det bra men så ändras det plötsligt, det verkar vara ett problem  på snö, menade Evans till rallit.fi

Han vill också skruva ner förväntningarna på honom om två vekor och hänvisar då till hans tidiga start i rallyt.

Det här är inte lättaste utgångspunkten, men vi gör alltid vårt bästa för att få bästa möjliga resultat!

*

I historiska Monte är det fortsatt Michel Decremer/Jennifer Hugo som toppar med sin Opel Ascona 400. Rallyt som nu har fyra sträckor kvar innan målgång, har  i år mestadels körts på torr asfalt vilket varit en liten fördel för den belgiske Opeln. Fortsatt tvåa är Giorgio Schon/Francesco Giammarino, Austin Cooper S medan ny trea är Maurizio Aioli/Carto Merenda med Lancia Beta Coupe 1800. Mellan dom och Decremer skiljer 110 sekunder.

Foto. Steven Sessens

Kenneth och Otto Kristensen har passerat sina danska landsmän Lars Hindsgaul/Arne Pagh med sin Lancia Fulvia och nu är placeringarna 11:a respektive 12:a. Båda ligger på exakt samma antal straffsekunder(1240)  men Lancia i Klass 2 rankas då högre än Fiaten i Klass3.

Foto. Mogens Reidl

Svenske kartläsaren Per Robert Carlgren har hittills lotsat Paolo Petrini till plats 184 för deras Lancia.

*

Foto: Sam Bloxham / LAT Images

Nu har även Andretti Altawkilat Extreme E gjort klar med vem som ska företräda dom i 2024 Extreme E och det blev återigen Timmy Hansen och Catie Munnings  som valet föll på. Lite kul så är paret de enda i serien som kört ihop sedan starten för fyra år sedan och dessutom för samma team.

Foto: Andrew Ferraro / LAT Images

Även lillebror Kevin Hansen har klart för 2024 och vid sin sida får han även detta år brittiskan Molly Taylor. Teamet Veloce Racing slutade trea ifjol, bästa placeringen hittills. 

Ett svar på “Monsterkrock MSR och ESR, ingen rek kanske innebar fler anmälda(?), Tänak får ny bil till ”Svenska”, Evans lite vilse på snö med Yaris Rally1, fortsatt Opel i topp och bröderna Hansen klara för Extreme E.

  1. Angående Kalle Rovanperäs stopp på sista sträckan i Arctic Rally:
    Kalle körde en gammal testbil, med gamla delar som varit med många många mils tester. Vid sista ”remote” servicen läckte det olja och teamet hade inte med sig ersättningsdelar. Under sträckan började motorn läcka olja, mer påtagligt, så de stannade av den anledningen.

    Inget att oroa sig för.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *