Inga väskor för åskådarna på ”Red Barn Arena”, ljummet intresse från Småland till MSR, BRC en tävling mindre, DRIVE VXO pausar ”Teammästerskapet”, Opel-seger i Monte och två danska ekipage på Topp10 och Timmy missade sin första båtfinal.

En del media intar en för mig lite väl negativ hållning (läs P4/SVT) till Umeås stora skyltfönster ut i världen, ”Rally Sweden”. Senaste inslaget från SVT berättar om det rådande väskförbudet som kommer att innebära att inga väskor får tas med till ”Red Barn Arena”. Erik Åström från arrangören säger till SVT.

Visiteringen kommer att påverka oss väldigt mycket. Det kommer att krävas mycket mer personal och det kommer att ta längre tid än tidigare att ta sig in, så kom i tid!

Foto. Tommy Svensson

För säkerhets skull lägger SVT till, ”Det kommer fortsatt vara tillåtet att ta med sig sin ryggsäck ut på rallysträckorna i skogen”…

Trots allt skönt att detta fortsatt är OK!

*

Gårdagens märkliga nyhet att KAK planerade för ”Midnattssolsrallyt” och inte bara på samma datum som ”East Sweden Rally”, utan även på sträckor bara runt tio mil bort från Linköping. Att merparten av mina återkopplingar gav SM-arrangören ”ESR” fullt stöd är inget som förvånar. Dessutom har jag fått höra att klubbarna i det hörnet av Småland där Västervik är beläget som pekades ut som centralort, redan tackat nej till att medverka. Frågan är såklart hyperintressant vilka klubbar som nu KAK/Östra tänkt sig ska göra jobbet?

*

Bilsport Rallycup som var först ut med att redovisa en komplett tävlingskalender för 2024 har tråkigt nog råkat ut för ett bakslag. Mångåriga cuptävlingen ”Gruvrundan” kastar in handsken berättar BRC på sin hemsida.

Tyvärr har vi fått meddelande från Åtvidabergs MK att dom ställer in sin deltävling som skulle körts den 8:e juni med anledning av uteblivna tillstånd på ett par av sträckorna.

Med detta blir cupen på sex deltävlingar och där premiären körs i Skåne med ”Rally Anderslöv” den 6 april och så final som vanligt i Nässjö den 2 november.

*

I fjol slutade småländska DRIVE VXO Motorsport med Uråsa som sin fasta punkt, femma i SM:s ”Teammästerskapet”. I år däremot lyser man med sin frånvaro och idag förklarar teamet varför det är så tyst kring det röd/vita-gänget.  Robin Adolfsson har ännu inte fått ihop sin i TV-Svängen rullade Ford Fiesta R5 då det blev till att hämta ny kaross hos M-Sport.

Det är som det är, hade detta varit en bil med annorlunda homologering kunde vi riktat den med våra duktiga plåtslagare här hemma i Växjö men en sådan här bil följer helt andra regler. Så det blev en dyr smäll men å andra sidan har vi en i princip ny bil till våren och det i sig är en rejäl nytändning, summerar Robin.

Foto: Tommy Svensson

2023 körde SMK Hörbys Kalle Ingesson/Emma Fransson hem SM-guld i ”Standard” under DRIVE VXO:s färger, men i år blir det inget försök  att försvara guldet förklarar ”Kalle”. Jobbet hos Försvarsmakten tar just nu för mycket tid.

-Jag är inne i en intensiv period under vintern och har inte möjlighet att köra några tävlingar vilket innebär att vi får stå över SM. Men vi kommer tillbaka till våren och siktar på SM 2025 istället.

Trelleborgaren Lukas Hägg har sin Ford Fiesta Rally4 till salu innan han tar sig an nästa utmaning, 4WD. Kanske något inhopp i pappa Magnus Fiesta R5 som siktar på asfaltrallyn. Magnus beklagar också att Asfalt SM försvunnit.

Utbudet för oss asfalts-entusiaster i Sverige blir betydligt mer begränsat…

Emrik Smedberg som tog brons i Grus-SM för teamet har både blivit pappa och köpt hus. Inga tävlingar i vinter utan först till våren ska han lufta sin Citroën. Teamchef Hans Bååth låter även han den spektakulära  BMW:n vila och här är det främst jobbet i Styrgruppen för SM som sätter stopp.

Foto. Drive VXO Motorsport

Vi jobbar stenhårt för att SM-säsongen 2024 skall bli så bra som möjligt trots en väldigt kort förberedelsetid. Men framförallt har mitt fokus i gruppen legat på att skapa ett underlag för Rally-SMs framtid i förbundets regi. 

Hans menar också att alla starka krafter nu måste samarbeta för att göra mästerskapet ännu bättre. Kartläsare Andreas Sigfridsson tvingades till time out efter en tung landning med Arvid Johansson i höstens ”Lausitz Rallye”. I väntan på att tillfriskna har han lagt energi på MAS Rallycup och nya grepp vad gäller licensutbildning i Småland ett projekt han driver i samarbete med Peter Holgersson. 

Vi genomför detta på DRIVE VXOs anläggning där allt som behövs finns på plats, säger Holgersson och fortsätter. –I dagsläget har vi 50 anmälda, ett fantastiskt intresse där deltagarna kommer både från de arrangerande klubbarna men även mer långväga från flera håll runt om i landet.

*

Det blev Opel Ascona 400 och Michel Decremer/Jennifer Hugo som upprepade segern från 2017 i ”Rallye Monte Carlo Historique”. Redan i lördags gick Asconan i tidstypisk strajpning från sponsorn ”Radio Monte-Carlo”,  upp i en ledning som sedan aldrig släpptes.

Foto. Steven Sessens

Nu blev inte avslutningen speciellt dramatisk då sista sträckan ”La Cabanette-Col de Braus” fick ställas in. Tät dimma och mörker gjorde att arrangören av säkerhetsskäl istället lät SS16, klassiska ”Sospel-Co de Turini”avsluta den 26:e upplagan.  På prispallen i kväll framför Casinot i Monaco har man sällskap av två italienska ekipage, Giorgio Schon/ Francesco Giammarino (Austin Mini Cooper S) samt Maurizio Aiolfi/Carlo Merenda (Lancia Beta Coupé 1800). På kvällens prisgala är det smokingtvång vilket gjorde att Decremers-team fick ge sig ut i Furstendömet för att försöka hyra lämplig klädsel.

 

Foto: Michael Eisenberg

Rallyt blev även en lyckad tillställning för de danska teamen som i hop med Italien var ensamma om att få in två ekipage på Topp-10. Som nia hittas Kenneth och Otto Simonsen, Lancia Fulvia, 20 straffsekunder mindre än tian Lars Hindsgaul/Arne Pagh.

Det var sjovt og hyggeligt med den interne dyst om at blive bedste danskere, og den var vi glade for at vinde, selv om det var med mindst mulige margen, förklarade Kenneth vid målet i natt.

Det var mit bedste resultat. Men målet for far og mig er at vinde hele løbet!

Foto: Michael Eisenberg

207 bilar nådde slutmålet i Monaco och där sist i rallyt blev amerikanerna James Oil/Joyce Mordenti med en Sunbeam Alpine. Över halvmiljonen straffsekunder fick man ihop, att jämföras med vinnarnas 960. För svenske kartläsaren Per Robert Carlgren blev det ingen  målgång i par med Paolo Petrini.

*

Timmy Hansen visade i sitt nya element vatten, att han har talang även för båtracing. I premiären för Team Brazil i Saudiarabien, slutade Timmy trea i kvalet och tvåa i semifinalen. Detta räckte dock inte för final förklarar RX-stjärnan men lovar.

Foto: Team Brazil

Vi kommer tillbaka ännu starkare nästa gång i Venedig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *