120 till Lima utan rek/egna noter, mycket packad snö i Västerbotten, ingen kris för rally på ”top level”, Decremer leder i Monte, danskar fick oväntat möte, Annie Seel i VM och nya länder på väg in i WRC!

Med runt 120 anmälda har årets upplaga av Limas ”LBC-Rushen” lite färre deltagare än tidigare år, ändå fullt godkänt med hänvisning till hur det sett ut i andra rallyn på snö och is. Vet inte om Lima-ikonen Sune Rickardsson är nöjd eller  inte, men jag respekterar verkligen hans inställning när det kommer till rek och annat fördyrande. Detta har nämligen förts fram som ett argument till att det är lite färre startande. Från vissa håll hävdas att detta skulle vara orsaken till att man missar många som velat värma upp inför Rally Sweden och då är rek/egna noter ett måste enligt den gruppen. Sune förklarar i en kommentar på FB sin inställning till detta

 – Det är inte enkelt att arrangera tävlingar idag!! 

– Ska man ha recce då måste alla komma torsdag , åker man arrangörsnoter då kan alla komma fredag eller lördag vilket man vill, så slipper man ta ledigt. Alla pratar om att allt är för dyrt mm, men att ta ledigt från jobb och sen ska man bo en natt ytterligare,  det kostar också pengar i min värld, därför la vi ingen recce i år. 

Är helt inne på Sunes linje och har länge varit fascinerad över hur tävlande i bland resonerar. Ena stunden är allt åt h-e för dyrt, från anmälningsavgifter till däcken för att inte tala om pålagor från SBF/FIA. I nästa stund tar man extra semesterdagar för hela teamet utan att blinka för att kunna komma till tävlingen en dag tidigare och göra egna noter.  Vill absolut inte strö salt i några sår men konceptet med rek/egna noter har MAS Rallycup kört sedan starten, just för att locka gruppen som efterlyser detta. Att kalla cupen för succé är där nog ingen som gör och inför nästa deltävling, ”Rally Depå Grande” den 24 februari, är det för tillfället elva anmälda. 

Åter till Lima som faktiskt har lika många 4WD-ekipage  anmälda som i Sandviken, 26 bilar. Kollar man på ”Trimmat” så kan Sune glädjas åt 50 bilar så något fel på intresset för tävlingen tycker jag mig inte se. Att dessutom irländaren William Creighton väljer Lima som ”Shake down” för Rally Sweden visserligen som föråkare, menar jag sätter guldkant på tävlingen.

*

På vägen hem från Rovaniemi och ”Arctic Lapland Rally” passade Jens Johansson på att ”reka”lite inför Rally Sweden. Det han såg i Västerbotten var förhållanden som påminde mycket om de han precis lämnat i Finland.

Foto: Jens Johansson

Har varit inne i början på Vännäs sträckan och i öppen terräng fram till hus finns det en hel del is, inne i skogen mest snö så det som krävs är trafik på vägarna för att bilda is! 

Samma förhållande på ”SS16/17 Västervik”, mycket packad snö på vägen och någon chans på isbildande regn eller dagsmeja kommande dagar finns inte. Istället stabilt med minusgrader i spannet 4-15 minus…

*

Efter Rovaniemi har Jens funderat och analyserat lite om rallyläget. Slutsatsen är att den kris som många vill framföra inte råder i rally på ”toplevel” och i ”Arctic” som inte är det mest publikfriande rallyt, kom trots detta mycket åskådare. Rallypasset på 50€ köptes av alla och dessutom viktigt, det kollades också av funktionärerna vid de olika tillfartsvägarna. I passet ingick program och inte minst gratis parkering över allt 

Viktigt för sporten med långa kvalitetsevenemang utanför WRC. Vi får inte krympa ner ”allt”, helt fel väg att gå, menar Jens.

Visa musklerna och värna det vi fortfarande har kvar och ingen känsla av kris man får häruppe!

Jens som har mycket att jämföra med ser inte heller någon kris i till exempel England eller Monte Carlo som han nyss besökte men är lite kritisk till de som styr skutan.

Förare och team i WRC måste ”vigda vyerna”, det finns faktiskt mycket som är riktigt bra och vi är ganska många som tycker detta.

Get out on the stages and take in the atmosphere, är ett viktigare budskap än större utbud på TV, social media etc!

Håller med Jens i detta…

*

Fortsatt ledning för belgaren Michel Decremer/Jennifer Hugo i ”Rallye Monte Carlo Historique”.

Foto: Steven Stessens

Efter nio sträckor leder fortsatt Opel Ascona 400 #25, 80 sekunder mindre än Giorgio Schon Austin Cooper S. BMW på tredje plats med spanjoren Luis Asensio Climent, totalt 640 sekunder.

Foto. Mogens Reidl

Fiat 128 Coupén med danskarna Lars Hindsgaul/Arne Pagh försvarar fortsatt de nordiska färger med bravur. Precis utanför ”Topp-10” med 350 prickar. Utan ett extra tillägg på 70 sekunder hade Fiat-duon legat åtta.

Foto. Mogens Reidl

Otur hade landsmännen Michael Kristiansen/Michael Andersen som precis börjar komma in i rallyt när deras Ford Escort RS2000 mötte en privatbilist på fel sida av vägen.

För att undvika en krock var vi tvungna att styra av vägen och där träffade vi ett träd, berättar  Michael Andersen och lägger till.

-Og løbet sluttede lige der…

*

Annie Seel vann som kartläsare åt tyskan Annett Quandt damklassen i ”Dakarrally” och nu blir det en satsning på VM för de båda.

Foto: X Raid

Det känns fantastiskt att få förtroendet att fortsätta med team X-raid i VM. Vi kämpade varje dag i Dakarrallyt, och lyckades bli bästa bil i teamet och kom i mål fastän nästan hälften av alla startande bilar och lastbilar bröt någon sträcka. Vi skulle bara i mål och ta hem guldet, förklarar Täby-födda Seel.

Tävlingen de båda kör först blir ”Saudi Baja World Cup Cross Country Rally” den 8-11 februari i Hail. 

*

Rundar av dagens Motorbloggen med lite WRC-nytt och nu verkar det vara grönt ljus från WRC-promotorn till både Irland och något land i Mellanöstern. Ännu har inte FIA godkänt det, men att man skulle gå emot WRC känns inte så värst tänkbart. Till DirtFish säger Simon Larkin från  promotorn.

Vi har arbetat hand i hand med Aiden Harper (ordförande Motorsport Ireland) och hans team. Vi är glada över den entusiasm och det arbete som de har lagt ner och vi tror att det arbete de har gjort kommer att resultera i ett positivt svar från landets regering för finansieringen.

Irland kommer att testa ett nytt koncept med tre städer (Waterford, Kerry och Limerick) för HQ/servicepark som sedan ska rotera från 2025. Beslutet att rotera tillåter Irland att lägga till ännu mer karaktär till WRC menar Larkin.  Man hoppas också att avtalet för WRC:s återkomst till Mellanöstern uppnås under de kommande månaderna. Mest troligt blir det i Sverige omdiskuterade Saudiarabien som får köra WRC. I så fall första gången sedan 2011 som VM avgörs i regionen och då var det ”Rally Jordania” som hade statusen. Något rent ökenrally är det dock inte tal om menar Larkin, istället blir det på pittoreska bergsvägar eller vägar på svart vulkanlava samt även delar av öken, men ändå på vägar.

Även Paraguay ska vara aktuellt som WRC-land även om inget är klart.

Det har tidigare sagts att två sydamerikanska omgångar är optimala och vi för diskussioner med ett antal länder för att uppnå detta mål, säger en talesman för WRC till DirtFish.

4 svar på “120 till Lima utan rek/egna noter, mycket packad snö i Västerbotten, ingen kris för rally på ”top level”, Decremer leder i Monte, danskar fick oväntat möte, Annie Seel i VM och nya länder på väg in i WRC!

  1. ”Ena stunden är allt åt h-e för dyrt, från anmälningsavgifter till däcken för att inte tala om pålagor från SBF/FIA. I nästa stund…” Nog känner jag mig lite träffad av den första meningen.
    Vill bara berätta att vi i Sukkagänget valde att i Gestrikekannan köra helt onotat. Ändå fanns det möjlighet till egen recce på samma dag. Men då krävs det ju att vara där i tid (övernattning?) och en reccebil. I 1300 Rallycup vill vi ju ha ”Mycket Rally för Pengarna” och då går Recce bort. De som känner att det är jätteviktigt att kunna få skriva egna noter får göra det om det är en notad tävling och möjlighet ges. Då för de köra med en procents tidspåslag. Men rekade noter mot onotat blir alldeles för stor skillnad tycker vi. Personligen uppmanar jag dem som väldigt gärna vill prova att göra egna noter att göra det alla dar i veckan. bara åka ut och skriva o sen kolla.
    Är inne på Sunes linje. Måste vi anpassa etty helt vinterrally bara för att ett himla litet antal -om några- ska åka i Umeå? Känns överkurs för mig iaf.
    Nu ser jag fram enot att åka arrangörsnoter skrivna av ett proffs. Ska bli skitkul.

    1. Ola , jag har lagt märke till att allt fler ” måste” köra en test innan tävling , det kostar ju också.
      Måste man testa så mycket??

    2. Inte mycket i detta som jag inte håller med om. Att ha en egen rek-klass låter kanske bra, men då krävs det aningen fler funktionärer eller så får dom andra jobba ännu mer då sträckorna delvis måste bemannas även under reken…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *