MK Ratten tar över MAS Rallycup från jämtarna, mer inställt, Mikkelsen har visat intresse för Dakar, VEC-kalendern klar, Loeb vann i dag och TV4 visade än en gång sitt ointresse…

Av mer väderkunniga läsare blev jag i går rättad när jag skrev att ”Reaxcer Rallyt” flyttade på grund av ”mildväder” när orsaken enligt dessa var den rakt motsatta. Det är avsaknad av tö som gjort att sträckorna i Jämtland inte har någon is utan enbart ett tjockt snölager. När Jämtlands MK samtidigt planerar att köra sträckorna två gånger blev ekvationen omöjlig, så för att inte riskera dyrbara markskador valde man att flytta till den25 februari. En tanke gick även till de tävlande vars däck troligen också tagit jättemycket stryk med bara snö på vägbanan. Besked har också kommit att MAS Rallycup inte längre blir en del av ”Reaxcer Rallyt” då det hade blivit alldeles för tajt mot deltävling två, Sandviken och ”Vinterpokalen” som körs helgen före, 18 februari. Istället blir det Klassiska Rallycupen som blir dragplåstret i Jämtland och bara att hålla tummarna för att det ska fyllas på med anmälningar då KRC i dag bara är strax under 30 bilar. Att premiären ställs in hade gjort det tufft för MAS Rallycup som nu när även East Sweden Rally kastat in handduken, bara skulle bestått av tre deltävlingar, Sandviken, Hässleholm och Gotland. Då spelar dessutom cupen ”andra fiolen” i Hässleholm där huvudnumret som bekant numera är Rally-SM. Men med kort varsel tar MK Ratten och ”Finnskogsvalsen” över MAS-premiären den en 14 januari. 

Det går fort i rally. Efter det tråkiga beskedet att ”Reaxcerrallyt” fick flytta sin tävling så har cuporganisationen jobbat hårt för att hitta en ny arrangör för ett januari datum och funnit en bra lösning ihop med MK Ratten, berättar Hampus Juteryd.

Det som blir speciellt denna gång är att de som vill reka ska anmäla sig i ”rek-klassen”. Men där finns max 40 platser så först till kvarn gäller där.

Nu innebär detta inte att de som väljer att köra utan rek inte får poäng cupen förklarar Juteryd. 

Alla som deltar i Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rallyt kommer räknas med i resultatlistan i MAS Rallycup!Foto: MK Ratten 

Med detta besked känns det skönt att vintern verkar ligga stabilt över Torsby. På Facebook lugnade MK Ratten alla intresserade och skrev, ”Dessa bilder är tagna under gårdagen från de allra sydligaste sträckorna i Finnskogsvalsen 2023. Finns mycket is i vägen och väderprognosen visar kyla + snö innan tävlingen.  Så om inget oplanerat händer kommer tävlingen att köras som planerat 14 januari!”.Kollade på yr.no och då är det minusgrader till och med fredag varefter plusgrader och regn drar in över Torsby. Med mina kunskaper i meteorologi vågar jag inte ens fundera på vad detta betyder för sträckorna… 

*

Med bara elva anmälda och samma problem som i Jämtland, valde även Hällefors MK att ställa in ”Hällerundan” den 21 januari. Klubben skriver, ”Tävlingen inställd p.g.a. vägar har nu ingen is och väldigt få anmälda – arrangören vill inte dra på sig kostnader som det medför att ställa in en tävling sent”.

*

I en intervju för DirtFish under Dakarrallyt spelar Ola Fløene ut ett nytt kort i spelet om framtiden för Andreas Mikkelsen. Det var med Ola vid sin sida som Mikkelsen tog den första av sina tre WRC-segrar 2015 med Polo WRC. Just nu sitter Ola hos Sheikh Khalid Al Qassimi i Dakar och menar att den här typen av rally vore perfekt för Mikkelsen om han väljer att byta fokus. 2022 återuppstod duon när Mikkelsen fick hoppa in för då Covid-smittade Red Bull Off-Road Junior Team USA:s Mitch Guthrie. En uppgift som han skötte väl om han och Ola fick bryta efter tre sträckorpå grund av krasch. Fløene menar att Mikkelsen är nyfiken och efter  en tredags-test i Abu Dhabi verkade han också vara intresserad av rally i sand.

Foto: Tommy Svensson

Andreas är en öppen person och jag skulle inte bli förvånad om vi ser honom (i  Dakar] igen, säger Ola till DirtFish.

Det här är en disciplin som är som gjord för honom, han gillar sånt här och lär sig snabbt!

Har varit väldigt tyst kring fjolårets WRC2-tvåa den senaste tiden. Även om ”alla” förutsatt att han skulle starta i Rallye Monte Carlo med en Skoda från Toksport är detta nog långtifrån spikat. När Oliver Solberg kommer in som ny och där redan finns förare som Nikolay Gryazin och Marco Bulacia kan det bli trångt i det tyska Skoda-teamet. Dessutom borde väl ändå Emil Lindholm i kraft av WRC2-vinnare 2022 ha lite av gräddfil och då är frågan var Mikkelsen blir av? Norrmannen har också varit väldigt tydlig med att han inte öppnar sin egen plånbok för att köra rally vilket kan vara argument som det är svårt att manövrera med…

*

Foto. Tommy Svensson

Kalendern för 2023 har dröjt för Volvo Euro Cup men nu har Ted Malm fått ihop pusslet.

Det finns en tävling som inte är helt 100% klar men som blir fastställt vilken dag som helst. I tvådagars-tävlingar räknas varje dag som separat tävling med fulla poäng, berättar Ted som även är ute på sponsorjakt för cupen.

1:  21 Januari Hälsingerallyt Sverige    snö

2:  27 Maj Rally Vestsjælland Danmark asfalt 

3:  28 Maj Rally Vestsjælland  Danmark asfalt

4:    7 Juli Presenteras snart 

5:    8 Juli Presenteras snart  

6:  19 Augusti Rally Grimstad Norge       asfalt 

7:  29 Sept Stemweder Berg Tyskland   asfalt

8:  30 Sept Stemweder Berg Tyskland   asfalt

9:   21 Okt Marknadsnatta Sverige      Grus

     18 Nov Prisfest Linköping Clarion Hotel

*

I dag fick Sebastien Loeb lite revansch för bakslagen i början av Dakarrallyt och satte i par med Fabian Lurquin bästa tid med sin Bahrain Raid Xtreme på fjärde sträckan.

Foto. Red Bull Content Pool

Bara 13 sekunder långsammare var Stephane Peterhansel medan Carlos Sainz var knappt två minuter efter. Även Mattias Ekström/Emil Bergkvist hade en hygglig dag och deras Audi kom mål tio minuter efter Loeb. Dock fortsatt jobbigt för Al Qassimi och Ola Fløene, 21.a 46 minuter bak på sträckan.I totallistan är Nasser Al-Attiyah fortsatt i ledning med Yazeed al Rajhi 18 minuter efter och så Peterhansel bara sekunder bak sig. Carlos Sainz är fyra, Mattias Ekström åtta, Loeb 14:e och Fløene 21:a.

*

I går överskuggades allt av Ken Blocks plötsliga död i en snöskoterolycka och Twitter översköljdes av ”R.I.P” och kondoleanser från hela motorvärlden plus vanliga Block-fans som helt klart kan räkans i miljoner ”world wide”. Men i  de sportsändningar jag följde från TV4 ansågs tydligen inte Block vara så stor att han förtjänade minsta lilla omnämnande. Däremot visades det flera gånger rörliga bilder från en match i NFL där en för mig okänd spelare tråkigt nog drabbades av hjärtstopp under en match. Inte så utan att detta också var värt att nämna, men att helt negligera en ikon som Blocks olycka, bevisar än en gång det cementerade ointresset från kanalen när det handlar om motorsport…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *