Ken Block omkom i snöskoterolycka, vädret börjar stöka bland vinterrallyn, inget MSR för Tierp men istället Rally Uppland, regnväder i Dakar och jag tänker på Magnus Uggla…

Motorsportvärlden fick i dag ett brutalt uppvaknande när det meddelades från Utah i USA att legenden Ken Block avlidit efter en olycka med snöskoter. Att här räkna upp allt han gjort inom rally och rallycross känns meningslöst då merparten av er läsare säkerligen har bättre koll på ”The King of Gymkhana” än vad jag har. Men trots att ”43 Block  aldrig nådde några större höjder i till exempel WRC, en sjunde plats i Mexico 2013 blev bäst av de 25 starter han gjorde. En gång körde han och ständige co-drivern Alessandro Gelsomino Rally Sweden, 2011 med en 12:e plats som resultat.

Foto: Tommy Svensson

Här fick jag också för första gång träffa legenden då M-Sport hade VIP/Media-träff hos Helmia Bil. Mitt bestående minne av Block efter detta, blev hans stora varma skratt och hur noga han var med att behandla fansen väl. Karriären har varit omfattande men ändå är det hans filmer när det showas brutalt och ofta livsfarligt med olika Fordar. Ett bilminne han förknippas med även om det på slutet blev såväl Subaru som Audi för att inte glömma att han sin sista säsong i ARA körde en Hyundai i20 WRC. Foto: Hoonigan

En krasch i sista deltävlingen gjorde att Block fick nöja sig med att bli tvåa i mästerskapet medan Subaru-föraren Brandon Semenuk vann med åtta poängs marginal. Lite ironiskt att det inte blev med tävlingsbil som Blocks liv tog slut utan med en snöskoter. Han och en grupp andra åkare var ute på en nöjestur nära hans hem i Utah och det var när han skulle köra nerför en brant backe som olyckan hände. Snöskotern flippade över och landade på Block som enligt polisen på plats omkom omedelbart. Ken Block blev 55 år och sörjes närmast av fru Lucy och dotter Lias som även hon gett sig in i rallyporten.

*

I går meddelade Jämtlands MK att ”Reaxcer Rallyt” som skulle ha körts den14 januari flyttas på grund av mildväder till den 25 februari. Tävlingen skulle ha varit premiär MAS Rallycup och Klassiska Rallycupen men så blir det inte. I den nya inbjudan nämns inte MAS vilket är förståeligt då det helgen före är Sandvikens MK:s tur att träda in i samma cup. Däremot kvarstår klassikerna som nu får sin premiär i ”Hälsingerallyt” den 21 januari. Trång helg den 25 februari då även MK Tierp flyttar deltävling ett i Supercupen till samma datum och även här är det mildväder som stökar. Däremot verkar inte samma väder förekomma i nordvästra Värmland där MK Ratten i Torsby ska köra ”Finnskogsvalsen” samma dag som jämtarna skulle ha kört den 14 januari. Förutom vädret finns här även ett annat orosmoln, då där i dag bara finns 30 anmälda och minimiantal för att tävlingen ska genomföras, är 75 enligt inbjudan. Anmälningstiden går ut på söndag så nu krävs det verkligen att tummarna kommer loss…

*

Även om inget officiellt kommit var Midnattsolsrallyt ska köras i år så tyder allt på att KAK väljer Östergötland/Norra Småland. På hemsidan finns enbart ”Information om 2023 meddelas senare” men enligt tillståndsansökan till SBF är det här rally kommer att köras. I mina öron kvittrade flera oberoende röster under hösten att ”Gelleråsen Arena” bara blev en ettårig parantes och att rallyt 2023skulle utnyttja Tierp Arena för start och mål. Nu verkar detta var historia vilket fått MK Tierp som låg långt fram i planeringen, att styra om och istället köra Rally Uppland 28-29 juli som riktar sig till klassikerna..

Eftersom banan var klar med 480 km totalt och 160 km SS gör vi en tävling Rally Uppland. Fast med två dagar istället för tre och lite kortare, meddelar tävlingsledningen.

-Det kommer att vara två SS på fredag och åtta SS på lördag, totalt cirka 290 km med 100 km SS.

Startavgiften blir inte i paritet med MSR utan ”Tierparna” nöjer sig med 6 000 kronor och kommer även att dela ut prispengar till segrare i varje klass.

Man har valt att strikt följa Rallyklassikernas klassindelning:

1. STD-GT/GTS E bilar oavsett cyl volym

2. STD-GT/GTS F bilar 0-1300 cc

3. STD-GT/GTS F bilar 1300-1600 cc

4. STD-GT/GTS F bilar >1600 cc

5. STD-GT/GTS G1 & G2 bilar oavsett cyl volym

6. STD-HT/H1 bilar oavsett cyl volym

7. STD-GT/GTS H2 och I bilar <2000 cc

8. STD-GT/GTS H2 och I bilar >2000 cc

9. STD-GT/GTS J bilar oavsett cyl volym

10. 4 WD upp till 1990

Lite udda är att man lördagen även släpper in Supercupen som kör fyra sträckor med halv startavgift. 

Noter kommer att få användas i Klass 7-10 också klart i Supercupen, berättas det.

Den 1 maj släpps inbjudan medan anmälan öppnar den 22 maj och stänger den 9 juli. MK Tierp vill göra helgen till lite av happening och på fredagskvällen uppträder ”The Refreshments” innan rallyt åter drar igång klockan 09.00 på lördagen. Klassikerna går ut först medan Supercupen får vänta till klockan 11.30. 

*

Foto: Dakarrally

Ingen bra dag för Carlos Sainz som i dag tappade mer än 20 minuter efter tekniska problem på sin Audi. Dagen kortades då kraftiga regn drog in över sträcka tre vilket nu gör att Nasser Al-Attiyah är i topp med Toyota.

Foto: Dakarrally

Än sämre för Sebastien Loeb som återigen fick stoppa och förlorade även han 20 minuter. Mattias Ekström är 12:a totalt efter att ha tappat tid i måndags på grund av flera punkteringar och klarat av ett 15-minuters tidsstraff på söndagens premiär efter att ha missat en waypoint. Loeb är 26:a i den totala klassificeringen, 1h33m49s efter Al-Attiyah i ledningen.

*

Gårdagens besked från tävlingsledningen för East Sweden Rally att årets upplaga ställs in på grund av ”funktionärsbrist” väckte som förväntat kommentarsfälten på Facebook till liv. En del kloka synpunkter kom, men dessutom en del andra mindre genomtänkta. Mest reagerar jag på alla som vill lägga skulden på det akuta läget med funktionärer på ”gamlingar som hindrar utveckligen och inte släpper in yngre i verksamheten”. Nu vet jag inte hur saker och ting fungerar i andra klubbar men i SMK Hörby och liksom i våra grannklubbar, har jag aldrig stött på detta fenomen. Istället får jag en känsla av att denna åsikt enbart finns för att skylla ifrån sig över att man själv inte orkar dra sitt strå till stacken.

Foto: Tommy Svensson

Någon menade också att det skulle åligga klubbarna att utse någon som enbart hade som sin uppgift att se till att det föryngrades bland medlemmarna och att man därmed automatiskt skulle få in nya funktionärer. Ingen tvekan utan att vår sport har väldigt många ljusblå ögon och tror att det bara är att knäppa med fingrarna, sparka ut gamlingar som står i vägen och vips så är problemet löst. Säger samma sak som Magnus Uggla sjunger… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *