Mixat från Simrishamns SSRC-premiär, Åhlin och Røkland bröt, Adielsson BRC-tvåa igen och Eslövs-Mats fyra i R2-debuten!
Att summera en rallyhelg med SSRC-premiär, ERC på luriga asfaltsträckor runt Belfast, första deltävling i ”Danmarksmesterskabet”, sprint i Eskilstuna och till detta en hel del annat motorsportnytt är inte helt lätt.
Väljer att börja med det som ligger mig närmast om hjärtat, Simrishamnsmixen på ett för en gångs skull ur vädersynpunkt helt drägligt Österlen. Okej, ”långkallingarna” gjorde sitt jobb men man kunde faktiskt vistas i vårsolen utan vantar, sällsynt i Simrishamnsmixen. Inledde dagen med att åka till ”hårnålen” strax före mål på Bästekille-sträckan eller SS1. En sträcka som krävt många offer genom åren och det är de lömska kurvorna i nerförsbacken mot målet som brukar ta sin tribut. Man kan säga som så, ”rundbalar är hårda, bilar är mjuka”. Först att undersöka om detta verkligen var sant var Huddinges Göran Lindström och fick tesen bekräftad. Bröt efter mål med Mitsubishin. Nästa som provade var Thomas Grönberg, Oskarshamn men Volvo 940:an var mer stryktålig så även om det såg trist ut fungerade bilen hela vägen och gav honom och vilt skäggprydde Mikael Johansson en andraplats i R3-Elit.
Allra värst slutade lördagens ”baltest” för Karlskronas Tim Liljegren som dunkade i bakskärmen på Volvon för att sedan rulla ett helt varv och tvingades bryta.
Tävlingens allra sista startande var SMK Hörbys ungdomsåkare Victor Hansen och han ville inte vara sämre än ”di store pågarna” så även Victor vet att rundbalar är mycket hårdare än Volvoplåt.
*
När fotograferandet var avklarat efter drygt trettio bilar bar det av till mitt jobb i målet på SS3 vid Lunnarp. På vägen dit fick jag storfrämmande i bilen då Ola Strömberg stod och liftade i Grevlunda efter kopplingsras på Suzukin. Gav Ola skjuts till korset i S:t Olof där han tänkte fortsätta ”ta tummen” mot Simrishamn för att hämta husbilen.
Väl på plats i i Lunnarp var allt fixat så jag kunde lugnt börja med macka och en kopp kaffe. I ”TK-släpet” satt Roland Brorsson och Bertil Gunnarsson och försökte se intelligenta ut i väntan på första tävlande.
Så mycket är klart, är man i en Mål-TK har man alltid något att berätta. Utan kronologisk ordning så kom till exempel Tomelillas Ola Schön med nyinförskaffad Subaru i ett rökmoln fram till tk:n. Själv blev jag lite uppjagad medan Ola med räddningsmanutbildning i ryggen lugnt satt kvar i bilen.
– Det brinner nog någonstans, upplyste jag Ola om.
– Bara någon sorts skit som trillar ner på katalysatorn då blir det lite rök, svarade han iskallt.
Lite rök, hela Lunnarp var ju fö f-n insvept i ett blått moln…
*
Hässleholms Tom Tallberg kom i mål med ”en hel specialsträcka” på sin Grupp H-Kadett. I framskärmen stack fram en stor del av en halmbal, över taket ringlade sig ett långt stycke ATA-band och i kofångaren satt både ”pinne och pil”. Krister Kristensson hjälpte till att ”stänga sträckan” vid målet…
*
Utser Oskarshamns Ulf Eriksson till dagens hjälte i B-förare ”GruppE” som på min inrådan lånade ut sitt reservhjul till Kalmars Andreas Olsson. Andreas kom i mål med tomt vänster framdäck.
– Hur långt är det in till service, undrade han förtvivlat vid målet.
Upplyste att det var runt två mil, alldeles för långt att åka med punka.
– Du måste byta hjul, konstaterade jag.
– Inte så enkelt, har redan haft en punktring och har inget hjul att byta med, svarade han uppgivet.
Det var då Golfkompis Ulf trädde in och räddade andra platsen i klassen åt Andreas. Sådant som kallas sportsmanship och som gör mig varm i hjärtat…
*
När vi ändå är inne på Grupp E så svarade än en gång min klubbkompis Magnus Sigvardsson för en stark insats med det som går under namnet ”Gammelgolfen”. Seger i B-klassen och bara ”Maxens” förre ägare Thobias Svensson som var snabbare än ”Sigge”. Inte undra på att han var glad som speleman vid målet.
*
Lika glad var snabbaste VOC-are Fredrik Menck, SMK Motala som menade att den vrålsnabba SS3 var bland det roligaste han kört.
– Här fick man verkligen lufta 240:an, fy f-n vad fränt, var omdömet från ”Mencken”.
Måste även nämna hemmaklubbens Andreas Persson med Frida Olofsson till höger. Förra helgen trädkram i Anderslövsrallyt och nu med svart framskärm på den röda VOC-940:an seger i B-klassen. Starkt jobbat!
Samma epitet ger jag hans klubbkompis Oscar Ljung som gjorde sin första tävling som C-förare. Den gröna övningskörningskylten är kastad och klasseger direkt, 17,5 före Ryds Jimmie Karlsson imponerar.
*
Mitt tips gick åt h-e då båda mina vinnare Stoffe Nilsson i 4WD och Kristian Johansson i 2WD fick ge upp med tekniska problem. Stoffe i ledning när en drivaxel gick av på SS3 och sedan kastade in handduken. Kristian blev kvar på SS3 men då var faktiskt ”min tvåa” Mattis Olsson faktiskt runt sex sekunder före den vita Golfen. Även Mattis fick problem på SS3, fick stanna och rycka i lite kablar vilket tog runt två minuter. Fick igång bilen precis före att vinnaren Daniel Wall dök upp i dammet, dock inget som hindrade att det blev Volvo 240 som var snabbast med bara tvåhjulsdrift. Tätt bakom, bara en halv sekund skilde ner till vinnaren i Divison 1 Joacim Kristiansson, SMK Hörby.
– Den tiden och ytterligare fem- sex sekunder förlorade jag på ettan där vi hade punktering, avslöjade Jocke.
*
Totalsegrade gjorde så Markus Theorin i sin lätt ”avåkningstajlade” Mitsubishi, bara sex sekunder efter Stoffe när denne fick drivaxel klydd. En marginal han menade inte varit omöjlig att köra in även om Stoffe fått ordning på drivningen. Både Markus och tvåan Robert Scholander hade gått om salt att strö i mina öppna tipssår då jag hade dom som trea och femma i bloggen.
– Till SilverKongen får du tänka till bättre, hälsade smålänningarna glatt.
Tänka till, det är inte så dj-la enkelt när dom jag tippar inte känner ansvar och kör därefter…
*
Tyvärr höll det inte hela vägen för Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen som länge låg i topp i BRC-delen (Brittiska Rallymästerskapet) av Circuit of Ireland. Problemen började på slutet av fredagsetappen där R5-Fiestan rasade från fjärde till sjunde plats totalt och då även ERC-deltagarna inräknade.
När man startade om var målsättningen att rädda så mycket BRC-poäng man kunde och det såg bra ut fram till SS10 där det gick åt den så kallade pipsvängen. Kylaren var den som fick mest stryk och det var bara att parkera ”Leo Vegas-Fiestan”.
*
Vann gjorde precis som 2015 hemmaföraren Craig Breen som tog över ledningen när Elfyn Evans bröt på fredagen. En ledning han sedan inte släppte även om en punktring mot slutet innebar att det bara skilde 10,6 sekunder till sammanlagda ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz. De här två stod i en klass för sig och trean, Alastair Fisher var tre minuter bak.
Josh Moffet, Jonathan Greer och David Bogie hette topptrion i BRC och där då även Åhlin borde ha funnits med.
*
Opel Adam totaldominerade 2WD-klassen men det blev ingen av Opels egen Junior-trio som tog hand om segern. Istället var det en ”privateer”, polacken Lukasz Pieniazek som vann före Chris Ingram. Trea slutade favoriten Marijan Griebel bara fem sekunder efter tvåan som från sin ledning rasade bakåt tack vare en punktering. Tysken gav dock aldrig upp utan kämpade sig tillbaka vilket imponerade på ERC-promotorn och utsåg honom som mottagare av ”Colin McRae ERC Flat Out Trophy”.
*
För göteborgaren och en av Vauxhall Motorsports förare Mattias Adielsson blev det än en gång en lyckad helg i BRC. Mattias tog flera sträcksegrar med sin Vauxhall Adam men fram till sin ”teammate” Robert Duggan nådde han aldrig. Knappt halv minuten skilde efter två dagars intensivt tävlande under vidriga väderförhållanden med både regn, sol och snö…
*
Den tredje svenskbilen kördes av Robert Blomberg med Lars Andersson vid nothäftet. Efter en avåkning på fredagen där bilen även blev påkörd av en konkurrent startade man om med R5-Mitsubishin på lördagen. ”Trollhättarna” nådde en 47:e plats totalt i den nationella delen av rallyt.
*
En som inte nådde målet var Steve Røkland och Patrik Barth och det började med kopplingsras på fredagen. Tack vare detta tappade man mycket tid men den norsk/svenska R2-Peggan var ändå kvar i matchen. Men på den beryktade 31 kilometer långa sträckan ”Torr Head” tog det roliga slut. Med en knapp mil kvar att åka knäcktes utan förvarning samtliga hjulbultar höger fram. Hjulet lämnar, bilen slår i en vägbank och rullar runt.
– Trots att det var otroligt tråkigt med rullningen reser jag hem från Irland den här gången med ”et lite smil om munnen”, säger Røkland.
– Vet att tempot på asfalt är förbättrat och så även mitt arbete ihop med Patrik. Noterna vi gjort här är de bästa vi någon gång gjort!
Nu väntar lite garagetid för Steve och hans ”cew” om tre veckor är det dags för norska Rally Sørland.
*
En femte plats i klassen blev det för Mats Myrsell/Esko Juntilla när man tog Porschen till ”31o Sanremo Rally Storico 2016”. Två placeringar längre ner i ”Categoria 2” hamnade äkta paret Anders och Ingrid Johnsen. Precis som vinnaren Lucio Da Sanche körde man Porsche och tävlingen ingick i EM för Historiska bilar.
*
En fjärde plats i den 13 bilar stora ”R2-klassen” blev resultatet för Eslövs Mats Andersson/Jörgen Jönsson när man för första gången körde nya Opel Adam i skarpt läge. I Danska Mästerskaps-tävlingen Cimbern Rally mätte man sig med bland annat Opel Danmarks Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som vann klassen cirka 40 sekunder före de Adam-debuterande elektrikerna.
Totalsegrade gjorde inte favoriten Ib Kragh utan istället var det Subaru-åkaren Jan Becker som var snabbast före R5 Skoda-föraren Esben Hegelund och trea i en Super 2000-variant, Michael Sörensen.
*
Aprilsprinten var första deltävlingen i Eskilstuna Sprintcup och det 140 ekipage stora startfältet körde tre omgångar klubbens sprintsträcka. Allra mest bråttom runt var WRC-Escort-föraren Roger Brenemark (bilden från Pierre Skytt) och detta bara 1,5 sekund före Jakob Thunström. I 2WD var det Ludvikas Saab-åkare Johan Eriksson som var värst, 3,2 sekunder före Kalle Barfeld.