Breen leder på Irland, Åhlin fyra, svårt SSRC-tips, Mats A. kör DM i Tyskland och Andreas saknar Zeijlon!

BloggBreenEfter fyra körda sträckor av ERC-tävlingen Circuit of Ireland är det hemmaföraren och fjolårssegraren Craig Breen, Citroën R5 som föga överraskande leder tävlingen. Men detta först sedan M-Sport/DMACK:s stjärna Elfyn Evans fått ge upp med kylproblem på Fiestan.
Tvåa, knappa halvminuten bak är Kajetan Kajetanowizc med Alastair Fischer som trea, sex sekunder efter. Glädjande ur svensk synvinkel är att Fredrik Åhlin /Morten Erik Abrahamsen ligger stabilt fyra efter de nästan mardrömslika första fyra sträckorna.
Ännu en lärokurva, mycket, mycket svårt, konstaterade Fredrik vid målet på sträcka fyra som tidigare kördes som SS1. Då gillade han sträckan men nu.
Den här gången var det inte njutbart och vi hade två små ”moments”, men okej vi lär oss!BloggIrland
Annars var sträcka tre (bilden)den som orsakade de tävlande mest problem, massor av lera, regnvatten på den berg och dalbane-liknande smala irländska vägen. Ledaren Breen gillade det dock.
We are now on the roads that we grow up on, den bästa biten asfalt på jorden, en otrolig ”feeling”, var Citroënförarens åsikt om den tuffa sträckan.
Kallade Robert Consani för otursgubbe i går och den titeln får han behålla. Först avåkning på ”shake down” och sedan drivaxelbrott direkt på första sträckan idag…

*
Steve Røkland och Patrik Barth var på hugget på ”shake down” men taggade ner lite när det blev skarpt läge i morse. Efter två sträckor höll paret femte platsen i Junior-delen men på tuffa SS3 tog det roliga slut efter en avåkning. Några detaljer har inte nått mig, allt ifrån ”massive crash” till ”bilen står tvärs över vägen” har det ryktats om, men borta är i alla fall den norska R2-Peggan.BloggOpel
Efter tre sträckor leder Opels R2-förare Marijan Griebel med ryssen Nikolay Gryazin som tvåa. Trea är Julius Tannert och fyra Chris Ingram båda i Opel.
Mattias Adielsson är näst snabbaste Vauxhall Adam-förare och sexa i 2WD-klassen. Precis som i genrepet kör man på BRC-reglerna med andra däck vilket innebär att både han och teamkompisen Duggan precis före har svårt att hänga med EM-gänget.

*
Dags för årets första ”lokala tips” i Simrishamnsmixen med drygt 160 anmälda. I 4WD-klassen känns det inte lika svårt som i 2WD-klassen att hitta rätt i ”Topp-fem”. Vi får se om Jag lyckas?
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Björn Persson Toyota
3. Marcus Theorin Mitsubishi
4. Bengt Abrahamsson Mitsubishi
5. Robert Scholander Mitsubishi
Att tippa Stoffe och Esmeralda Gyllenswärd som vinnare känns inte så osäkert, samboparet var under 2015 oerhört stabila. Mer osäker är jag på var jag har de unga smålänningarna Theorin och Scholander. Inte kan dom väl redan utmana ”den skånska rallykungen” om segern?
2WD
1. Kristian Johansson Golf
2. Mattis Olsson Toyota
3. David Pettersson Volvo
4. Joachim Kristiansson Toyota
5. Philip Haag Citroën
SM-tvåan Kristian Johansson är redan varm i kläderna efter vinterns SM-åka medan Mattis kommer tillbaka efter ett nästan årslångt uppehåll. Det kommer att avgöra var segern hamnar på Österlen. Med nästan femtio mer eller mindre heta förare i klassen är det inte lätt att pricka rätt. Bland de fem hade man även kunnat pressa in både Tim Liljegren, Pontus Åhman, Daniel Wall och många andra…
Första start är klockan 10.00 från Autoseum i Simrishamn och dit återvänder första bil för målgång 15.00.

*
Inte bara i Skåne det körs rally på lördag, även i Eskilstuna luftas det rallybilar om än med en lite kortare variant, Aprilsprinten. Intresset är stort, 160 bilar anmälda och av dessa kör tjugo förare i 4WD-klassen. Hetaste kandidater till totalseger är Ronnie Jakobsson, Marcus Gerdåker och Ulf Pettersson. I 2WD lägger jag en slant på Mattias Ledin och garderar med Kalle Barfeld.


Den vädjan som tävlingsledningen i South Swedish Rally gav uttryck för igår passerade verkligen inte obemärkt. Både på socialamedier och i min mejlkorg vädrades irritationen över det fusk och tjuvträning som tävlande ägnat sig åt och som nu även risker rallyts framtid. Summan av ilskan är nog att man tycker att de skyldiga ska namnges, uteslutas från SSR och även bli av med licensen för ett antal månader. En som satte kloka ord på sina tankar var Ola Strömberg som på Facebook menade. ” Här krånglar vi med stänklappar högt o lågt för att om möjligt blidka markägarna där vi hoppas kunna köra rally. Massor av bilar har fått utrustats med större dito. Räknar vi ihop alltsammans så blir det stora pengar.
Sen får man läsa om dessa puckade krakar som kan ödelägga hela rallyn och möjligheten att få låna vägar i vissa områden för alltid. Hur jävla egoistisk och korkad får man vara?? Det handlar dessutom om FUSK och inget annat. Vad är det för typ av människor som i sin iver att vara bäst måste stå flera meter framför strecket när de kastar pil? Jag kan för mitt liv inte förstå vad det finns för glädje i att placera sig framför någon genom att fuska.
Självklart ska vi andra få veta vilka de här ynkryggarna är så vi kan hålla ögonen på dem fortsättningsvis. Ingen kommer att ta livet av dem men skämmas är väl det minsta de kan behöva göra.
Att bränna folk på bål har vi ju slutat med. Men tänk till lite förnuftigt nu och kom med era synpunkter. Känner folk längre till ordet ”sportmanship”?”
Om nu regelverket gör det möjligt vilket jag hoppas att det gör, att straffa de skyldiga hoppas jag att så också sker. Inte som är mer brukligt i vår sport, att man hellre ser mellan fingrarna än straffar missdådarna. Om nu det finns regler som kan åsyftas för att komma åt de tävlande är det värre med publiken som även de åker runt på sträckorna nu veckorna före start. Här kan man nog inte mer än vädja till deras goda vilja och att de förstår vilken björntjänst man gör sporten. Så snälla, lägg av med att ”reka sträckorna” om inte är kanske jobbet till ingen nytta om tävlingen tvingas ställa in…

*
BloggCimbernÄven i Danmark är det dags för ”storrally” i helgen med första deltävlingen i ”Danmarkmesterskabet” som faktiskt körs i Tyskland med Cimbern Rallye. Tävlingen avgörs med tyska staden Süderbrarup som centralort och detta strax söder om Jyllandsgränsen. Tre asfaltsträckor som alla körs två gånger bjuds de totalt 84 anmälda på. Av dessa kör 18 i någon form av ”tysk-klass” och resten i ”DM”. Har fått påstötning att även tippa vinnare i ”Rally-DM” men där inser jag min begränsing. Även om jag har hygglig koll på de danska förarna så fram till att tippa placeringar, nej där passar jag.
Kan väl ändå säga att i fajten om totalseger tror jag att Ib Kragh, Esben Hegelund och Steen Johansen är inblandade.BloggMats
Kul är också att ”Asfaltkongen” från Eslöv, Mats Andersson tar med sig Jörgen Jönsson och premiärkör den nya Opel Adam R2 med #37 på bilen. Ett getingbo väntar där även märkeskollegan Jacob Madsen/Line Lykke Jensen är anmälda och i mina ögon känns som favoriter till klasseger.

*
BloggJohanNästa helg igen är det dag för första deltävlingen i Rallycross-VM eller FIA World Rallycross Championship presented by Monster Energy Montalegre-banan i Portugal för att köra premiären i rallycross-VM, den 16-17 april.
I fjor vann Volkswagen-åkaren Johan Kristoffersson samma tävling som även då var premiär och så småningom blev det tredje plats i VM-tabellen.
Mitt mål för säsongen är att jag ska vara med i titelfajten när vi kommer till finalen i Argentina, säger Johan.
– Jag vet att alla har jobbat hårt över vintern men jag känner mig bättre förberedd för den här säsongen än i fjol. Alla förare ställer upp med ett mål i sikte, att vinna, och jag skiljer mig inte på något sätt!
Teamkompisen Anton Marklund tog en pallplats 2015, något som ska utökas i år.
Det är viktigt att få en problemfri tävling och att vi har farten redan från början så att jag får en bra start på året. Jämfört med många av mina konkurrenter har jag betydligt mindre erfarenhet och jag kommer att försöka lära mig så mycket, konstaterar Anton.
Både Johan och Anton kör helt nya bilar, Volkswagen Polo RX Supercar.


BloggMotorI morgon lördag är det dags för nytt ”Motorlördag” i Kristianstadsbladet. Den här gången med en stor intervju med favoriten till seger i Simrishamnsmixen, Stoffe Nilsson och Esmeralda Gyllenswärd. Till detta även ”Motorlistan” med tre ”heta”, Joel Eriksson, Opel Danmark och Midnattssolsrallyt. ”Motorstoppet” kändes tämligen enkel, ”tjuvtränarna” som hotar South Swedish Rally!

*
BloggAndreasI dag besökte jag Lärvux i Sibbhult där ett glatt gäng lär sig allt om hur man filmar och göra poddar. En av dessa var store rallyentusiasten Andreas Bjärneroth som på sin ”padda” hade både bil på Nalle Johanssons Opel Kadett GT/E och en mer anonym 940. Vi snackade så klart lite om morgondagens övningar där Andreas är självskriven åskådare. Lite besviken var han dock.
Synd att inte Christopher Zeijlon är med, han är min favorit!
Jag höll med och undrade om ett segertips och då i Grupp H som var det Andreas hade närmast hjärtat.
Kanske Todde Johansson, ”Bagaren” du vet fast då måste han hålla sig på hjulen…
Skickar passningen vidare till Todde och Emil, ni måste hålla er på hjulen annars blir det inget bra!

*
I morgon väntar först fotografering på SS1 i Simrishamnsmixen, därefter jäktar jag till SS3 där SMK Hörby har ansvaret. Själv har man placerat mig i målet och om jag förstod det rätt var det korvgrillningen som jag skulle ta hand om. Där borde jag orsaka minst oreda var mina ”kamraters” slutsats. Efter detta segerintervju vid Autoseum och det jag vill ha sagt med detta är, det blir igen Motorbloggen lördag.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *