”Mormor” körde WRC-Polo, Gröndal tog första grussegern, 65 bilar till RS i Hörby, VM-premiär på snö och Alfred vann i Klippan!

BloggBreenIdag gjorde ”ABU DHABI TOTAL WORLD RALLY TEAM” klart med start i både WRC Vodafone Rally Portugal och Lotos Rally Poland. I Portugal blir det Kris Meeke och Stéphane Lefevbre som ska försvara Citroën-färgerna ihop med hårt knutna sponsorn, Khalid Al-Qassimi. Till de snabba sträckorna i Polen ersätter helgens ERC-vinnare på Irland, Craig Breen ”försteförare” Meeke. Vid sin sida får Breen så mer oorutinerade Lefevbre som behöver all grusträning han kan få enligt min mening.

*
Till nästa år förväntas tidigare svårslagna sträckrekord på klassiska WRC-vägar ryka alla världens väg. Förklaringen till detta står att fina i nästa års ”fränare” WRC-bilar. Kraftfullare motorer, ”centre differential” blir åter tillåten, detta ihop med ökad ”downforce” och förbättrad aerodynamik kommer att göra nästa generation WRC-bilar ”the fastest rally cars ever”.
Glöm allt vad häftiga Grupp B-bilar heter, nästa säsong kommer det verkligen att dundra till i Rally-VM. Baksidan av detta nya häftiga reglemente är att kanske säkerheten kommer i kläm vilket också vissa förare flaggat för. Säkerheten är man så klart inte är villig att pruta på bara för att bjuda på en häftigare upplevelse, både i och utanför bilen. För mig är det tämligen självklart att säkerheten minskar med snabbare bilar. Ekvationen högre fart innebär i min värld alltid större risk och detta gäller även 2017. Nu hävdar dock de positiva att vägegenskaperna också kommer att förbättras och detta i större omfattning än vad farten ökar. Att de nya  bilarna därmed och tvärtemot vad belackarna menar, innebär ökad säkerhet i Rally-VM. Till detta är jag dock skeptisk och min åsikt är nog att ett nytt reglemente istället borde haft som mål att sänka hastigheten, istället för att öka den…
Finns också flera som befarar att de nya bilarna får så sofistikerad väghållning att ”bilarna kommer att gå som på räls” och därmed också blir tråkiga att titta på. Att det kan bli så är nog ingen vild gissning då en rallybil i dag är mer lik en racingbil till sitt uppförande och hur kul är det att se en rallybil som inte sladdar och far? Räcker att kolla på en DM-tävling, vilka bilar kommer publiken för att, se jo Grupp H där det bjuds på både det ena och det andra i sladdväg!
En anonym förare säger till Autosport.
Vi måste verkligen tänka på vad vi gör, finns till exempel ställen i Finland där hastigheten kommer att bli mycket högre. Ställen där du verkligen inte vill åka snabbare än i dag…BloggLatvala1
Jari-Matti Latvala gillar att han får mer ”power” under Polo-huven men är bekymrad över den förbättrade aerodynamiken som kommer att ge högre kurvhastighet. Bilen får ett mycket bättre grepp och då i synnerhet på asfalt, vilket är något finnen varnar för. Han delar också uppfattningen att det blir mindre spektakulärt i WRC 2017.
Bilarna blir inte mer sevärda när de ligger ännu närmare vägen än idag!
Något som understryker farhågorna om ”racing i rallyskogen” levererar VW:s testförare Marcus Grönholm efter ett test pass med ”Polo-Mulan”.
På asfalt pressade jag hårt och gjorde bra tider på teststräckan men när jag kom ur bilen frågade någon mig ”Hey, is your grandmother driving?”!

*
BloggGröndalAnders Gröndal gjorde en framgångsrik grusdebut med nya R5-Fiestan i helgens tävling i Lista i södra Norge. Vid sin sida hade Anders gamle co-drivern Roger Eilertsen och de visade att gamla takter fortfarande satt i. Fiestan var snabbast av de 43 startande och därmed höll han också för favorittrycket. Framöver är det ingen rast och ingen ro för Valvoline-Fiestan, det är tävling varje helg.

*
Kommande helg är det premiär för Asfaltcup och samtidigt andra deltävlingen i Södras RS-DM med SMK Hörbys ”Express-Specialen”. Anmälningsansvarige Roland Brorsson är nöjd med antalet som kommer till Hörby på söndag för att köra de fem specialproven.
Vi har 65 förare/kartläsare till start vilket är en klar ökning mot i fjor då vi var tio bilar färre.
Roland fortsätter.
I runda tal dubbelt så många mot antalet i DM-premiären på Sturup så det är klart vi är nöjda. Verkar som många gillar detta med att åka ”gammeldags” RS med specialprov och inte enbart åka varvlopp…
Alla kända namn är anmälda och då så klart även fjolråsvinnaren Mats Andersson. Den här gången låter han nya R2 Opel Adam vila och istället är det hans vinnarbil, den blå Protonen som åter träder i tjänst. BloggRobin2
Intressant blir fajten om segern och om Hörbys egen ”AsfaltprinsRobin Svensson kan utmana ”Kungen” från Eslöv. Robin med sin nya Peugeot 206 Super 1600 vann premiären och vil säkert gärna göra om samma sak på hemmaplan. Sedan är där såklart Opelåkaren Rolf Grybb och BMW-gänget Mats Lundahl, Tommy Andersson som även de vill ha ett ord med i laget. Glöm inte heller Joacim Kristiansson som till helgen plockar fram ”asfaltbilen” den röda Opel Corsan, kan skrälla.
Första start från Folkets Hus i Hörby på söndag klockan 10.00.

*
BloggSnöKika på bilden här bredvid, den är tagen idag och visar portugisiska rallycrossbanan Montalégre där det i helgen är premiär för Fia World RX. Tjockt med snö verkar inte vara det underlag som RX-gänget allra helst vill åka på, jag kan ha fel så klart….
Hit kommer Petter Solberg som regerande mästare och den som alla vill slå dock inget som bekymrar den norske värmlänningen.
Jag har varit redo för det här ögonblicket väldigt länge nu. Vi har arbetat hårt under vintern och hela teamet är nöjda med vad vi har fått ut från bilen, menar Petter.
Vi har gjort en hel del ändringar och utvecklat många områden på bilen. Försäsongens tester har varit positiva och vi har fått de svar som vi önskade på de områden som vi utvecklat.BloggSolberg
Petter kör helt privat och konstigt nog utan uppbackning från Citroën och avslöjar att det redan till nästa år ”finns flera spännande möjligheter för Team PSRX”. Kan detta spännande innebära att han kör Toyota till nästa år, ett rykte som figurerat länge i branschen?
Nu är det dock fullt fokus på 2016 och målsättningen är klar.
Behålla siffran 1 på dörrarna ett år till!
De som är ivrigast att sno ”ettan” menar Petter blir gänget Sébastien Loeb, Ken Block Niclas Grönholm, Timmy Hansen, Reinis Nitišs och Mattias Ekström.
Glöm inte heller Andreas Bakkerud, Davy Jeanney och Tanner Foust!
Nu har jag inte kollat startlistan men i mina ögon verkar det som att alla har samma mål, att peta ner kungen från tronen.
Petter avslutar med att hylla den svenska deltävlingen i Höljes som han pekar ut som favorit bland många andra när han tvingas välja.
– Sverige med alla fansen och den fantastiska atmosfären mitt i sommaren!

*
BloggAlfredYstadpågen Alfred Nilsson fick till det i helgens kartingpremiär i Klippan, vann tidskörningen, samtliga kvalheat och startade i pole position i finalen. Närmaste konkurrent här var regerande Svenske Mästaren Sebastian Persson, Kristianstads Karting Klubb. Inget snack i finalen utan Alfred kontrollerade racet från start ill mål och var två sekunder före ”Sebbe” i mål.
Det gick över förväntan, att jag var snabb kände jag redan på testerna som vi haft både i Italien och på min hemmabana i Kristianstad tidigare i år men att det skulle gå så här bra redan är överraskande, menade Alfred efter segern.
Inför året har han bytt team och tävlar för Ward Racing som menar Alfred har dom bästa förutsättningar i klassen KF-Junior.
Svenska Bilsportförbundet har också tagit ut mig i utvecklingslandslaget där jag får mycket stöd, allt ifrån fysträning, mentalträning och körträning.
Alfred har också fått fortsatt förtroende att köra CIK-FIA Karting Academy Trophy ett år till och detta körs i Portugal, Frankrike och finalen i Sverige. Om en vecka åker han till Frankrike för första deltävlingen i CIK-FIA Karting Academy Trophy.

*

BlogglistaKollade idag på ”Mest lästa listan” över Kristianstadsbladets sportartiklar. Bara att konstatera att ”motorsporten äger”, överst och tre placeringar bakom Motorbloggen, för att också avsluta ”topp-tio”. Mest synd om mina kompisar på sportredaktionen som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Fast folk kanske tycker det blir för mycket bollar, vad vet jag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *