Mini:s WRC framtid har ”klarnat” och Hannu Mikkola historisk för trettio år sedan!

Så här bara några timmar innan bilen packas och det är dags att dra till Karlstad, WRC och Rally Sweden är det en sak som klarnat, Mini:s fortsatta liv i WRC. Klarnat och klarnat jag fattar egentligen inte så mycket. BMW har i alla fall lyft bort Prodrive som officiellt Mini-team och överlåtit statusen på ett portugisiskt team. Dessutom verkar det som om portugiserna även är inblandade i det italienska WRC-teamet jag skrev om i går. Hur som helst ska de driva Mini vidare i WRC. Men Prodrive ska även i fortsättningen svara för utveckling som gör Mini till en bil för VM-guld. Som sagt klarnat och klarnat…
Lite ljusare ser det ut med tevesändningarna. Finska Filmwoorks är villiga att ta på sig uppdraget och just nu jobbas det för högtryck med de sista detaljerna. Finnarna har även varit snälla att förlänga tidsfristen bara för att Glenn & Co ska få ihop det. En presskonferens senare idag ska ge klart besked!
Har ju skrivit här ett antal gånger om hur bra rally är som marknadsföring. Ett bevis på detta är att brittiska storåkeriet Stobart gått in och beställt tusen Scanialastbilar. I min värld har företaget fått ett uppsving efter sin Fordsponsring i VM. Den lyckade marknadsföringen tvingar dem nu att investera i ännu fler lastbilar. Väntar på bara på att de lokala åkerierna kring Kristianstad inser vilka möjligheter de missar när man inte slantar upp lite till alla ”local heroes” i rallyskogen!
Satt och funderade på hur var Svenska Rallyt för trettio år sedan, alltså 1982? Minns att jag körde en vit Saab 99 med två ”Bosch storknick” och GB-fälgar på vinterdäcken till det årets rally. Kanske ointressant men 1982 var annars ett märkesår i Svenska Rallyts historia, för det var då som Audi Quattro tog den första VM-segern för en fyrhjulsdriven bil. Dessutom första utländska segern genom Hannu Mikkola. Audidebuten skedde i Monte Carlo två veckor tidigare där Hannu Mikkola utklassade till en början allt motstånd fram till dess en arg isfläck skickade honom, co-driver Arne Hertz och Quattron rätt i ett järnräcke.
I Karlstad var nyfikenheten enorm på ”monstret” och Mikkola gjorde ingen besviken. Vann enkelt, även om det inte skilde mer än knappt två minuter till Ari Vatanen som körde en ”riktig” rallybil en Escort. Det påstods till och med att Audibossen höll igen Mikkola för att inte ”döda” sporten. Helt otroligt är det inte då Audin efter nio sträckor var bara 23 sekunder före Vatanen. På den tionde blåste Mikkola på fullt och dängde direkt till Forden med hela 27 sekunder.
Skam att säga minns jag inte så mycket av Quattrons framfart, pysandet från turbomotorn och den odramatiska kurvtagningen finns dock längst bak. Däremot Vatanen och trean Pentti Airikalas våldsamma uppställ glömmer jag aldrig!
Anders Kulläng, segrare 1981 och Stig Blomquist var båda ute i kylan sedan både Opel och Saab lagt ner fabriksteamen. Istället körde de knallblå bilar, Kulläng en Ascona 400 och Mäster en 99:a Turbo som båda sponsrades av en monegaskisk storbyggmästare med Publimo-teamet. Kulläng körde in som fyra medan Stig hade svårt att hänga med, i synnerhet sedan han gjort Saaben trehjulig och tappat över två minuter. En sjätte plats blev det till slut.
Lite kul att kolla längre bak i resultatlistan där vi hittar ”Suzuki-cup Generalen” Ola Strömberg som suverän klassegrare i ”Grupp 2” med sin vita ”Saab Sport & Rally” anmälda 99:a. Ola blev åtta totalt, placeringen före Per Eklund som den här gången dammat av sin privata Porsche.
Tänk för trettio år sedan körde Mats Jonsson Svenska Rallyt med en Volvo 142 i Grupp 2 och slutade fyra i klassen. Samme Mats som idag jagar sitt artonde SM-guld och som jag även tror fixar det. Men på frågan hur det står till med föryngringen i rallysporten har jag svårt att hitta något bra svar…
Tjugonde totalt med en Saab V4 i grupp 2 slutade Rallytravels och Midnattsolsrallyt profilen Per Carlsson.
På söndag får vi se om årets upplaga även det blir historiskt. Fast då krävs det nog att Patrik Sandell står överst på pallen, Richard Göransson är tvåa och Pontus Tidemand snor bronspengen…

Ett svar på “Mini:s WRC framtid har ”klarnat” och Hannu Mikkola historisk för trettio år sedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *