”Mini-Kongen” ställs in med för få anmälda, Irlands regering jobbar för WRC-återkomst, Tänak värmer upp med ”Rally Estonia”, Grönholm till Höljes, 40 startande i RS-DM och bra sätt att få stopp på rally…

Då tvingades Kristianstad MK ta det tråkiga beslut att ställa in klubbens comeback som rallyarrangör, ”Mini-Kongen” som skulle ha körts den 15 juni. Tävlingen var deltävling fyra i nya ”Svenska Sprintrallycupen”, men med endast 54 anmälda blev det för få sprintsugna. Tävlingsledare Björn Larsson förklarar.

Ekonomiskt omöjligt för oss köra med så få, i klartext skulle det ha betytt att vi började tävlingen med minst 10-12 000 kronor i förlust. Man kan inte ge bort allting gratis, svårare är det inte!

Klubben hade satt 60 bilar som minigräns och redan där hade det i princip varit svårt med ekonomin menar Björn.

Nu var vi tredje tävlingen på samma lön, så jag förstår att det är lika tufft för de som tävlar som för oss som arrangör.

Han konstaterar också att det arrangeras alldeles för många tävlingar och någon chans att flytta till senare datum inte finns.

Markägarna tyckte redan nu att det var i senaste laget och längre fram i höst är det precis lika tjockt i kalendern. Så vi får försöka repa nytt mod och förhoppningsvis återkomma till nästa år, vi har ju redan ett färdigt koncept… 

Foto: Tommy Svensson

Nästa stopp för SSRC blir i Småland när man kör dubbelt med Älmhult fredagen den 26 juli som återigen kör sitt ”Mästarmötet” och där Millebygden blir arena. Dagen efter, lördagen den 27 juli är det Södra Sunnerbo MK som kring Strömsnäsbruk arrangerar ”Semesterturen”. En tävling som alltid vunnit deltagarnas uppskattning och så även i år hoppas klubben.

Det är en fruktansvärt rolig smålandsväg. Växlande karaktär, hyfsat snabb i början som avslutas på en mindre väg. Sträckan är 5,2 kilometer och kommer att köras tre gånger.

Efter detta lämnar serien södra Sverige och tar sig till Dalsland där Bengtsfors MC den 7 september kör ”Dalslandssprinten”. Tre veckor senare är det final med Dals MK och ”Sprinttjuren”. Då återstår att se om Älmhults Adam Grahn (Bilden) fortsatt är totalledare i 2WD-klassen efter att resultaten nu räknats om? Blir så klart intressant att se hur antalet deltagare i serien utvecklas med tanke på hur det sett ut i Ljungby och Kristianstad. När det kommer till Bengtsfors den 7 september så krockar den med SMK Hörbys ”TV-Svängen”. Normalt inga problem med en tävling i Skåne och en i Dalsland, men när nu TV-Svängen är final i nya ”Sydsvenska Mästerskapet” med kan man förmoda, flera tävlande som kört bägge serierna då blir det genast lite kinkigare. Detta sätter problemet med alldeles för många tävlingar på sin spets. ett problem där det till slut bara finns förlorare…

Irland snubblade på mållinjen när WRC bjöd in landet som ett av de nya i kalendern och det var på ekonomin det stupade. Nu har ”The Green Island” kavlat upp och även regeringen har gått in för att göra VM-rally möjligt redan 2026. Tidigare konstaterades att det behövdes runt 60 miljoner kronor under tre år för att kunna köra vilket nu Thomas Byrne, minister för sport och idrott vill titta närmare på. Ett brev från Byrne har läckt ut och som hamnat under näsan på DirtFish där det skrivs.

Jag har bett avdelningstjänstemän att samarbeta med Motorsport Ireland, en prioritetsfråga.

På en rak fråga svarar han att det hölls ett positivt och konstruktivt möte för en månad sedan, med Motorsport Ireland och WRC-promotorn. Vid det mötet upprepade han sin öppenhet för stöd för ett eventuellt framtida irländskt värdskap för WRC. 

Men det måste vara senare än 2025 för att möjliggöra en mer detaljerad och omfattande ekonomisk bedömning.

Efter detta har WRC-promotorn bekräftat att Irland är aktuellt som värdland efter 2025. Senast det kördes WRC på ön var 2009 med Sligo som centralort och Sebastien Loeb som vinnare av asfaltrallyt med sin 19 sträckor.

Även om ”Rally Estonia” inte ingår i WRC i år utan i ERC får det stjärnglans då Ott Tänak och Martin Järveoja är klara för start. Tänak tar tillfället i akt att stötta sitt hemmarally samtidigt som det ger honom ett extra träningspass inför ”Rally Lettland”. Nu tillåts inte Hyundai Rally1 i ERC, därför får han köra i det nationella mästerskapet. Detta innebär att WRC-tvåan kommer att starta efter ERC-fältet och nu hoppas tävlingschefen Urmo Aava att fler WRC-åkare följer i Tänaks hjulspår.

Foto: Hyundai Motorsport

Jag kan avslöja att vi även arbetar med ett annat team, mer kan jag inte säga, förklarade Aava för estniska Postimees

WRC-teamen har ett begränsat antal dagar för test men deltagande i tävlingar kommer utanför.

*

Marcus Grönholm kommer till Höljes och ”Rally Magic” den 5 juli och är därmed nummer 22 i raden av ”kändisar”. Grönholm kör en VW Polo R5 i rallyklassen.

*

Totalt 40 ekipage är anmälda till morgondagens ”Staffanstorps Festivalrace” som är ett av Arlövs MC/Lunds AC:s bidrag till Södra BF:s RS-DM. Deras andra bidrag är ”Bulltoftasprinten” den 1 september. Tre ”Specialprov” som körs två gånger är vad som erbjuds. Första start klockan 10.00 och detta från Baldersskolan i Staffanstorp.

*

Med risk för att ytterligare irritera lättkränkta rallyfans så vidarebefordrar jag detta inlägg från en lantbrukare som gett tillstånd för ”Rally Uppland”. På Facebook skriver denne: ”Någon som vet vilka som stod på gräsvallen på sträcka 7 på rallyt vid målgången ?? Vet ni vad som händer när en kossa äter en aluminiumburk som gått igenom en slåtterkross? Sådana här saker kommer att göra att det inte blir några rallytävlingar att titta på , bra jobbat!”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *