Tom K. ”lånar” PG:s BMW för ”Dackefejden”, SRC med 150 anmälda til Kolsva, stopp för värmländsk ERC-shake down, Pajari kör Toyota Rally1 i Lettland, ”Mini-Kongen” med 50 bilar och SMK Hörby förgyllde Nationaldagen

En efteranmäld som heter duga blev det för Wäxjö MS och deras ”Dackefejden” på lördag och detta i form av SM-tvåan Tom Kristensson. Nu blir det inte med någon 4WD-värsting som SM-tvåan tar sig an den småländska klassikern utan med landets häftigaste 2WD-bil, Drive VXO:s BMW 1M.

Vi är mycket glada att ha Tom med oss och hans erfarenhet blir en nyttig komponent i utvecklingsarbetet då han, precis som PG Andersson som kör bilen i Rally-SM, har en omfattande erfarenhet från att köra flera olika bilar på den absoluta toppnivån, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.

Foto: Drive VXO

För SMK Hörby-föraren blir det med spänning han tar sig till Destination Kosta som är central start, service och målplats för ”Dackefejden”.

Jag är väldigt glad över möjligheten tävla för DRIVE VXO Motorsport och köra deras potenta BMW i teamets hemmatävling, förklarar Tom.

Det är inspirerande att få vara en del av detta projekt där DRIVE VXO och VXO FUELS arbetar för att utveckla och utvärdera moderna bränslen. Personligen vill jag kunna fortsätta köra rally under många år och det finns ju alltid en liten oro att sporten på något sätt kan begränsas av regler, exempelvis förbud mot fossila bränslen. Om det här projektet kan vara en del i att säkra min sport för framtiden så vill jag självklart kunna bidra.

Bilen, en BMW 1M Coupé 1,6T GrHB är lite av en experimentfabrik för moderna bränslen och då med Sverige som utgångspunkt.

Vi vill ta tillvara den svenska kompetensen och stärka svenska leverantörer i konkurrensen med de s.k. internationella FIA-bilarna genom att utveckla en bil som representerar det bästa av rallysporten Made in Sweden, säger Hans Bååth.

*

Lite av maktkamp på lördag mellan de två stora rikstäckande cuperna Svenska Rallycupen och MAS Rallycup och där utan tvekan SRC står som vinnare med sina 150 ekipage i ”Kolsvarundan” mot de styva 60 i ”Dackefejden”.

I Kolsva är det deltävling två med Kolsva MS som arrangör och där bjuds det på 35 kilometer SS fördelat på fem sträckor med avslutning på klubbens motorområde som bjuder på perfekt publikplats. I 4WD-klassen med 15 bilar lär syskonen Martin och Hannah Jakobsson samt Kent Andersson tillhöra favoriterna. Utmanare är Fredrik Grahn, David Nattsson och Magnus Engelbrektsson som utmanas av SM ledaren Kim Nyden och Mattias Monelius med Toyota GR Yaris. I Trimmat 2WD för A-förare var det Victor Karlsson som satte fjolårsmästaren André Nygren på plats, ny kamp väntar på lördag mellan Toyota och BMW åkarna.  I klassen för äldre bilar förväntas Kjell Fransson utmana  en lång rad Volvo 240 ekipage, bland annat Morgan Olsson, Christer Karlsson, Roger Berglund och Dick Larsson.

*

I Kosta och ”Dackefejden” lär toppstriden stå mellan 4WD-åkarna Robin Adolfsson, Mattis Olsson och Arvid Johansson, tuff utmanare kan bli Christer Hedlund med Polon. I 27 bilar stora 2WD-klassen sattes förhandstipset på högkant i och med Tom Kristenssons efteranmälan ihop med gamla bisittaren Joakim Sjöberg. Stämmer allt så är nog en pallplats ingen omöjlighet för duon. 

Foto: Tommy Svensson

Annars sätter jag en slant på småländska Volvo-trion Thomas Grönberg, (bilden) Per Eriksson och Wille Gad. Mot dessa så lär Toyota-åkarna Joacim Kristiansson, Johan Green och Emil Friman vara största hoten. Som ”svart häst” utnämner jag Victor Hansen med sin Peugeot Rally4. Sent in med anmälan kom ”youtubern” Tim Liljegren som utmanar sin bror Robin i ”Standard”, blir onekligen en intressant syskonkamp…

*

Transportstyrelsen gick på de boendes linje längs ”shake Down-sträckan” för EM-tävlingen i Värmland, ”Bäck-Hults” och avslog tidigare givna tillstånd. Därmed står Glenn Olsson och rallyt inför ett knivigt problem, en vecka före starten för ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Nu ska rallyt undersöka om möjligheten att göra nya avtal med de boende som har mandat att ge tillstånd för vägen. Vad som framgår, är det inte alla boende som överklagat utan bara en del och som då bor samlat. Till NWT säger Olsson.

Förra veckan hade vi folk på plats som pratade med de boende och bad o mitt möte. Vi hoppas att vägen ägare förstår och ser nyttan av att vi kör rally och känner sig trygga med att vi skriver avtal.

Nu verkar det inte så lätt då en av de som överklagat beslutet, säger tvärt nej till rally och säger sig även ha resten av de klagande bakom sig. Andra på sträckan har inga sådana synpunkter utan har nu skickar in individuella kontrakt som gör det möjligt att köra där, men då blir sträckan väldigt mycket kortare än de ursprungliga 4,43 kilometer. Inte optimalt menar Olsson då FIA kräver en viss standard på shake down. Att hitta en ny sträcka med så här kort varsel är omöjligt, förutom att Länstyrelsen kräver fyra månaders handläggningstid så ska även FIA hinna godkänna ändringen.

Detta är flera månaders jobb, menar Glenn Olsson.

Lyssnade på ett inlag i P4 Värmland där en av de som överklagat är en ”anonym kvinna” som väntar barn. Hon är orolig över att inte hinna till sjukhus i tid om där körs rally på ”deras väg”. Glenn Olsson lugnade henne, med att det på sträckan finns både ambulans med akutläkare plus att man omedelbart stoppar körningen om så krävs. Nu verkade inte detta spela någon roll, det viktiga verkar vara, inga rallybilar på ”vår väg”…  

*

Idag avslöjades att Sami Pajari och Enni Mälkönen kör Toyota Yaris GR Rally1 i WRC-tävlingen ”Rally Lettland” i mitten av juli. Tidigare har ryktet gått att Pajari skulle få göra Rally1-debut på hemmaplan med ”Rally Finland”. Nu blev det Lettland vilket är väldigt logiskt då rallyt är nytt i kalendern och därmed även oprövad mark för alla. 

Foto. Toyota Gazoo Racing

Det känns fantastiskt att få denna möjlighet med Toyota Gazoo Racing, något som jag arbetat för i många år,men det är inte så ofta som det finns en plats tillgänglig i en Rally1-bil, berättar Pajari.

Det blir  en enorm utmaning eftersom det finns så många nya saker att lära sig och tempot på toppnivå är också riktigt högt. Men jag ska försöka att inte fokusera på resultatet eller känna någon press, utan bara sikta på att njuta och få all erfarenhet jag kan för framtiden!

Nu är inte de lettiska vägarna helt nya för Pajari som körde här 2021 när tävlingen ingick i ERC och slutade tvåa i ”ERC Juniors”. På Sardinien senast slutade han som vinnare  i WRC2, något som ytterligare stärkte teamchef Jari-Matti Latvala i sitt beslut. Beskedet har också satt fart på flyttkarusellen där många ser detta som att Elfyn Evans är på väg bort från Toyota och då med Pajari som ersättare…

*

Med en dryg timma kvar av anmälningstiden är nu ”Mini-Kongen” den 15 juni precis över 50-strecket. Återstår att se om Kristianstads MK är nöjda med detta, då man enligt inbjudan kräver 60 bilar?

I dag var SMK Hörby en del av Hörby Kommuns ”Nationaldagsfirande” en tradition som vi vårdat ihop i många år. Lite betänksam blir jag över att det enbart var vi och Frosta OK av kommunens alla idrottsföreningar som ställde upp. De stora bidragsmottagarna lyste alla med sin frånvaro, något jag finner både märkligt och tråkigt.

Foto. Tommy Svensson

En gedigen rallybilpark erbjöds med allt från Austin Cooper S, Saab V4, Subaru, Renault Clio till en ”nyrullad” och nu helfräsch BMW 323.

Foto. Tommy Svensson

Bland annat kommunalrådet  från SD, Anders Hansson visade stort intresse för bilarna och intervjuade intresserat bland annat den med alla rätt, stolte ”Hundkoje-ägaren” Curt Jeppsson.

Foto. Tommy Svensson

Till vår e-sport-rigg ringlade kön lång av rallysugna ungdomar.

Foto. Tommy Svensson

Även John Carlssons försök att ta sig in och ut ur Rickard Anderson Subaru lockade en ansenlig skara nyfikna. Numera ett stående inslag när SMK Hörby visar upp sig, att se när ”fullvuxna” John bjuder på underhållning med sina ”skils” som ormmänniska…

Foto. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *