Kardborreskor för vuxna, Pajari är ingen ny Kalle menar Latvala, Rovanperä går in som bilhandlare, Tempestini vassast i ”Aurskog-Høland Rally” och obestämbart ojud…

Fick en del återkopplingar på Kristianstad MK:s beslut att ställa in ”Mini-Kongen” trots att det ”bara” saknades sex bilar för att minimigränsen på 60 bilar skulle ha uppnåtts. Att även 60 anmälda i princip innebar ekonomisk förlust viftar en del bort och menar att en sådan”smäll”, måste en klubb kunna hantera. Klart att man kan tänka så och så även som en annan  menade, att klubben svek både tävlande och åskådare genom att att ställa in.  Själv har jag mycket lite förståelse för de här argumenten och är till hundra procent på klubben plus tävlingsledare Björn Larsson sida.

 När jag summerade mejl, Messenger och annat så kom jag att tänka på detta att det inte är en tillfällighet att det finns kardborre-skor även för vuxna…  

*

Att Sami Pajari och Enni Mälkönen får chansen att köra en riktig Rally1 Toyota Yaris i ”Rally Lettland” är något som de allra flesta gör tummen upp för. I synnerhet i Finland ser man möjligheten att nu putta ut formsvaga Elfyn Evans och istället när Kalle Rovanperä är tillbaka med full säsong, få ett blåvitt-team under Jari-Matti Latvala. 

Latvala är däremot mer försiktig och varnar för att i Pajari se en ny Kalle.

När du flyttar till en Rally1-bil måste förväntningarna vara realistiska och Sami kommer att köra en Rally1-bil för första gången, vilket är över två sekunder per kilometer snabbare än en Rally2-bil.

Latvala menar med all rätt, att Kalle är helt unik som redan sju år gammal började köra bil med ett enda mål, att en dag få köra WRC.

Han var i praktiken proffessionel redan som 17-åring, menar Latvala.

Pajari har gått en mer normal väg över Rally4-bil och därefter Rally3 för att nu köra Rally2.

Karriären har byggts upp steg för steg och han är fortfarande väldigt ung, bara 22 år, säger Latvala till Rallyjournal.

Att han vill skydda Pajari mot allt för höga förväntningar är så klart klokt och i Latvalas värld finns de enbart tre förare som kan kallas för exceptionella. Rovanperä förstås plus Sebastien Ogier och Sebastien Loeb.

*

Mer Kalle Rovanperä som numera även kan titulera sig bilhandlare ihop med sin co-driver Jonne Hallttunen. I veckan gick de båda in i Jyväskylä-baserade och grundade 2011, MPS Motors.

Nu är detta inte Kalles första försök som företagare utan tidigare är han även delägare i ett fastighetsbolag. Även Halttunen är företagare och en duktig sådan då han 2021 utsågs till ”Årets Unga Företagare” i Muurame. 

Fick idag oväntat besök vilket går ut över Motorbloggen. Därför blir det inget från varken ”Dackefejden”, ”Kolsvarundan” eller ”Staffanstorp Festivalrace”, detta får anstå till söndag.

Hinner dock med en kort koll på norska ”Aurskog-Høland Rally” och här visade ERC-åkaren från Rumänien Simone Tempestini var skåpet skulle stå. Ofta som svenska ”experter” viftar bort ERC-åkare som rundningsmärken som vilken ”240-åkare” som helst åker ifrån. Nu bevisade vinaren av ”Rally Hungary” motsatsen och vann i Norge med 18 sekunder tillgodo på etablerade fortåkaren Frank Tore Larsen. Trea slutade Henning Solberg runt en och en halv minut efter vinnarens Skoda och som fyra, Anders Grøndal sju sekunder efter. Bästa 2WD blev som förväntat Steve Røkland, femma totalt med sin Peugeot och runt tre minuter före klasstvåan, Roger Rustand. Inte svenskarnas dag och både Stefan Alenmalm och Adam Grahn bröt tidigt, orsak okänd.

Just när jag ska avsluta Motorbloggen uppstår ett dj-ulskt oväsen som det är lite svårt att direkt avgöra vad som framkallat ljudet. Förs tänker jag på att grannens hus har säckat ihop, alternativt hans Ford Mondeo råkat ut för motoras. Men inget stämde, istället kom sambon och berättade att hon satt på radion där det var livesändning från Norje och Sweden Rock. Ett motoras på en Mondeo hade varit mer njutbart vågar jag lova…   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *