Mille slutade trea i Arctic, Andervang eller kanske Rådström vassast i Torsby, Veiby visade storform i Sigdal, Södra BF prisade många och Nasser vann Dakar!

Med en trilskande motor i sin Ford Fiesta Rally4 hade Mille Johansson och Julia Thulin ingen större möjlighet att göra sig själv rättvisa i helgens första deltävling i Finska Mästerskapet, ”Arctic Lapland Rally”. Torts allt strul lyckades man ändå nå pallen i klassen ”SM3” efter 23 mil SS i trakterna kring Rovaniemi.

Foto: Taneli Niinimäki

– Tävlingen gick inte så bra, med motorproblem under i princip hela helgen. Vi fick en sträcka där vi kunde åka på full effekt, och med rätt däck, och där hade vi farten för att slåss om segern. Så det var kul att få ett kvitto på det, förklarar Mille.

– Utöver det, så var detta nog den häftigaste tävlingen jag kört!

Foto:Taneli Niinimäki

Kartläsare Julia håller med.

Det var en lärorik och utmanade helg och jag gillade verkligen tävlingen och arrangemanget som organisationen hade gjort var mycket bra från start till mål!

Foto: GNM

Mille är numera en del av skånska GN Motorsport precis som Adam Grahn/Marcus Sundh som nu gjorde sin första start med nya Fiesta Rally4:an. En start som kunde börjat bättre då det blev snövallsvisit redan på första sträckan.

Det var min första internationella start och första gången på snö. Mycket olika intryck som har varit utmanade men framför allt väldigt roligt. Teamet har hjälpt oss med allt under tävlingen och vad det än är som krävts så löste dom det, konstaterar Adam.

Nu blev det omstart och därefter valde Adam att enbart sikta på att skaffa erfarenhet och inte sikta på bra tider. De sista sex sträckorna gick utan problem och i mål kom den blå Fiestan. Klassen vanns av Justus Räikkönen, brorson till F1-världsmästaren Kimi Räikkönen och med japanen Nao Otake två minuter efter.

Att säga att rallyt dominerades av Jari Huttunen i en Skoda R5 är inte helt fel även om han inte kom i mål. Sex sträcksegrar blev det men snöskottning på SS7 och definitivt stopp på sista sträckan förstörde helgen. Istället utvecklades Arctic till en ursinnig fajt mellan Skoda-åkarna Teemu Asunmaa och Juha Salo. Efter 23 mil sträckor i väldigt svåra förhållande blev det ändå Asunmaa som vann rallyt, 1,5 sekund före Salo. Trean Lauri Joona hade knappt två minuter upp till seger. Niclas Grönholm var lite tagen av stundens allvar och gav sig aldrig in i toppstriden utan slutade lutade femma 3.34,4 efter vinnaren.

*

Brukar gnällas lite över alla klasser i rally vilket gör det svårt för den oinvigde att enkelt se vem som vinner. Inte blir det lättare när man som i Finnskogsvalsen delar upp tävligen i två delar.

Foto: Kristian Lindberg

En för de som körde utan rek/egna noter och en för de som följer den normala svenska mallen med arrangörsnoter. Jag väljer åtminstone att utnämna Stig Andervang/Mikael Kjellgren, Skoda till segrare och detta med god marginal i klassen med arrangörsnoter. En och en halv minut efter slutade nästa 4WD-åkare Jan Östlund/Peter Johansson med en något mindre konkurrenskraftig Mitsubishi.

Foto: Lollo

Fast frågan är om det inte ändå var familjen Rådström, Arne och Dennis som stal hela showen med sin Appendix K Volvo 262? Bara två tiondelar efter Mitsubishin med en på de bitvis spåriga sträckorna bångstyrig Volvo imponerade på mig.

Foto: Kristian Lindberg

Ska man utnämna en en annan ”showtjuv” så måste detta bli VOC-vinnaren, Magnus Lindqvist/Sara Ridde. Femma totalt  och 24 sekunder från andra plats med en VOC:are är bevis på ett högt tempo i klassen.

Foto: Lollo

Bästa ”Grupp H-bil” en Nissan Sunny innehöll Nicklas Karlsson/Caroline Gassner, sjua totalt. En som också stack ut var Ungdomsåkaren Hugo Carlberg med Stefan Carlberg vid sin sida. 23:a totalt av de 41 som nådde målet och över tre minuters marginal till klasstvåan, dessutom gick man ut sit i fältet.

Foto: Kristian Lindberg

I tunna ”Rek-klassen” blev det manfall då hela Team Nybe-gänget försvann. Anledningen var att Jonas Åkesson åkte av på fjärde sträckan och försökte sedan vända på vägen. Då bar det sig inte bättre än att man fastnade så illa att dörrarna inte gick att öppna och såldes ingen möjlighet att varna efterföljande Nybe-Skodan med Fredrik Åhlin.

Foto: Lollo

 

För att undvika kollision fick de också lägga bilen i en snövall och därefter valde även Albin Nordh att bryta, berättar teamet.

-Alla i besättningen är okej och på bilarna blev det inte mer än plastskador. Såklart ville vi avsluta tävlingen men trots detta har vi haft en grym vecka som varit väldigt nyttig. Mycket nya lärdomar och vi har blivit av med lite rattrost. 

Innan debaclet var Åhlin/Joakim Sjöberg i ledning med elva sekunder för Åkesson/Maja Bengtsson och så Nordh/Christoffer Bäck som trea runt två sekunder efter. Nu blev det istället överlägsen 2WD-seger genom Kristian Johansson/Fredrik Livh. Deras Toyota var 2.42,1 före R2-Fiestan med Liam Berg/Theo Bergsten.

Foto: Lollo

Måste även nämna Tommy Kristoffersson som med Per Andersson i sin ljusblå Volvo 142:a slutade trea i Appendix K. Då hade där även funnits tid för att testa Volvons färdigheter som snöplog.

Foto: Kristian Lindberg

Trots att vädret inte var optimalt för vinterrally fanns det gott om publik i skogarna utanför Torsby. Dessa fick bland annat se när hemmahjälten Stig-Olof ”Stecka” Walfridsson luftade sin Mitsubishi.

Foto: Lollo

*

I norska Sigdal kördes samtidigt ”Sigdalsrally”, i år utan NM-status men ändå med nästan hela norska eliten på plats. Tre av fyra möjliga sträcksegrar blev det för Ole Christian Veiby/Johan Johansson i KMS-Polon vilket gav en marginal till tvåan Anders Grøndal/Veronica Engan Gulbaeck, Skoda på 14,5 sekunder.

Foto: Max Emanuelsson

Regerande mästaren Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen var halvminuten långsammare med sin Polo medan Marius Aasen/Marlene Aasen Engans Skoda hade jämnt minuten upp till Veiby från fjärde platsen.

*

I går var det Södra BF:s årliga ”Bilsportkonferens Syd” i Malmö där det under dagen dryftades olika frågor sportgrensvis. På kvällen var det så dags för ”Galamiddag/Prisutdelning” där då alla distrikts olika DM-medaljörer fick sina välförtjänta medaljer.

Foto. Lotta Schönström.

Senare under kvällen fördelades också priser till de som gjort speciella insatser under 2022 under publikens jubel. Då uppmärksammades följande: ”Årets Bilsporttjej” –Klara Andersson SMK Hörby, ”Årets Bilsportman” – Viktor Gustavsson Kristianstads KK, ”Årets Klubb” – Kristianstad Folkraceklubb, ”Årets Funktionär” – Teknikergruppen Racing Södra BF, ”Årets Ledare” – Tony Persson Simrishamns MK , ”Årets Eldsjäl” –Ingemar Kristensson, Svedala MK, ”Årets Ungdom” – Tezz Sjöstedt, Kristianstad FRC, ”Årets Komet” – Julia Thulin SMK Hörby, ”Årets Veteran” – Anders Månsson SMK Hörby, ”Årets Klubb” – Kristianstad Karting Klubb, ”Årets Team” – Victor Hansen Motorsport SMK Hörby, ”Årets Special Award” – Tom Kristensson/Christer Håkansson SMK Hörby. Motorbloggen gratulerar! 

*

Helt planenligt körde Nasser Al Attiyah/Mathieu Baumel hem årets Dakarrally med sin Toyota. Men frågan är om inte Sebastien Loeb kunnat utan ännu hårdare om han inte fått en sådan tuff inledning? Nu fick han nöja sig med att bli tvåa och med brasilianaren Lucas Morales på tredje plats. Tuff inledning hade även Mattias Ekström/Emil Bergkvist med sin elektrifierade Audi men på slutet gick det riktigt bra med flera andra platser på sträckorna. Högre än 14:e nådde dock aldrig svenskarna.

Foto: Audi Sport

Två placeringar sämre blev det för Ola Fløene och Sheikh Khalid Al Qassimi.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *