Hyundai laddar för WRC2 med Sunninen/Zaldivar, Puman WRC:s snyggaste, 52 anmälda till Rally Sweden men bara tre svenskar, 11 VEC:are i Hälsingerallyt och två segeraspiranter anmälda till Falköping.

WRC2 spetsas till ytterligare när Hyundai idag gick ut med att Teemu Suninen fortsätter att tävla för Alzenau-teamet och kör Hyundai i20 N Rally2 med start i Rally Sweden.

Foto: Hyundai Motorsport

Även Fabrizio Zaldivar fortsätter med Hyundai men i år med franska 2C Competion som ansvariga. Tidigare var det Ott Tänak och Markko Märtins Red Grey Team som skötte Hyundais WRC2-tävlande men av förklarliga skäl är detta inte längre aktuellt.

Blir spännande att återigen få möjligheten hos Hyundai Motorsport och året blir utmanande men jag vet vilken potential där finns i vår i20 Rally2, förklarar Sunninen som fortsätter med Mikko Markkula i högerstolen.

I år kan vi bilen mycket bättre så det blir spännande att se hur långt vi kan komma!

Zaldivar från Paraguay hade en tyngre säsong men visade med två sträcksegrar att där finns talang. 

I år hoppas jag kunna förbättra mig och detta med hjälp av allt jag lärde mig i fjol, menar Zaldivar.

Fortfarande någon som inte håller med om att WRC2 är på väg att stjäla, åtminstone mitt fokus…

*

Foto: M-Sport Ford

M-Sport Ford visade idag hur deras Ford Puma Rally1 kommer att se ut under 2023 och det hävdar jag bestämt, ingen i klassen har en snyggare/fränare design på sina bilar än den som syns på Fordarna. Precis som tidigare är det Red Bull-tjuren som dominerar i denna annars lite blåare version än fjolårets Puma. Även Toyota har ”ny design” på sin Yaris Rally1 men här måste man vara väldigt skarpögd för att notera skillnaderna mot hur bilen såg ut när Kalle Rovanperä blev världsmästare.

Foto: Toyota Gazoo Racing

*

I dag sipprade ut att Rally Sweden har 52 anmälda men bara nio i ”WRC-klassen” och de som saknas mot säsongsöppningen Rallye Monte Carlo är Sebastien Ogier och M-Sports Jourdan Serderidis. Å andra sidan tillkommer Lorenzo Bertelli men ändå ett faktum, att mindre än tio bilar gör upp om totalseger i Umeå. Desto mer glädjande att där finns 26 Rally2/R5-bilar i listan och så klart då med Oliver Solberg som blågult hopp. Just nu har Oliver kört massiva tester kring Gap inför Skoda-debuten i Monte och i Rally Sweden sitter #20 på hans och Elliot Edmondsons Toksport Skoda. Foto: Okänd

Med oslagbara numret #21 går Ole Christian Veiby ut efter Oliver och vad jag vet, premiär för Torstein Eriksen i Veibys bil.  Totalt 24 tävlar i WRC2-klassen och där även Jari Huttunen är privatanmäld med en Skoda. M-Sport Ford förlitar sig på Robert Virves som även har har Hugo Magalhaes vid sin sida i Fiestan.  I klassen finns två andra svenskar anmälda, Jörgen och Nicklas Jonasson med Skoda och i samma typ av bil, Joakim ”Mr rally Sweden” Roman (bilden)som har Ida Lidebjer Granberg vid notblocket.

Foto: Tommy Svensson

Detta innebär att totalt tre svenska ekipage startar i rally och om man vill jämföra ett färre än vad Japan kan visa upp. Takamoto Katsuta är så klart anmäld med Rally1-bilen men Toyota Gazoo Racing  matchar fortsatt sina tre japanska arvtagare hårt. Foto: Toyota Gazoo Racing

Yuki Yamamoto, Nao Otake (tvåa i Arctic Lapland Rally) och Hikaru Kogure kör alla Renault Clio Rally4 och med italienaren Matteo Fontanas Peugeot 208 Rally4 avslutas ”Entry List” för Rally Sweden. Att tävlingsledare Stig-Rune Kjernsli är nöjd går inte att ta miste på.

-Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö. Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande. Det är också kul att fabriksteamen kommer med så starka förare! 
Nu väntar återigen vinterunderlag i Umeå, uppgraderat med 62 procent nya sträckor jämfört med fjolåret.
Det kommer bli ett fantastiskt rally och vi vet från fjolårets tävling att det kommer gå riktigt fort och med härliga snövallar som ramar in sträckorna, avslutar Kjernsli.

*

På lördag är det SMK Hälsinges tur att ge sig in i vinterleken med ”Hälsingerallyt” som deltävling i Racepart Sweden 1300 Rallycup, Klassiska RallyCupen, Nedre Norras DM, SuperCupen och Volvo Euro Cup. Knappt 120 anmälda och där KRC:s dryga 40 bilar utgör nästan halva fältet. I helgen körde VOC Mekonomen Rally ”SverigeSerien” i Torsby och i Bergsjö blir det dags för Volvo Euro Cup att inleda 2023. Elva bilar anmälda och där jag blir lite förvånad över att inte se VEC-General Ted Malm bland de som ska köra de fyra vintriga sträckorna på totalt 65 kilometer. Överhuvudtaget saknade jag en del  namn men då efteranmälan är öppen till onsdag så kanske det fylls på. Ny i VEC är Volvo-nestorn från Finspång Janne Blom som annars mest kört Appendix K på senare år. Inget konstigt egentligen,  men VEC i Hälsingland lockar inte någon deltagare alls från de sydligare delarna av Sverige och inte heller några utländska.

*

Fylls på i Falköping och SM Veckans Vintersprint. Nu kom där två riktigt heta segeraspiranter i 2WD-klassen, Hässleholms Johan Green med i Toyotan nya notläsaren från Nyköping, Patrik Johansson. Riktigt snabb genom åren har dalmasen Daniel Röjsel och Mikael Johansson också varit. Foto: Lollo

Med sin Opel  Corsa bör pallen absolut vara inom räckhåll. I 4WD fyllde Lessebos ”coming man” Arvid Johansson på med Roger Dahlberg till höger i Skoda R5. Klassen närmar sig ”SM-gränsen” som ska vara tio startande, nu saknas bara tre… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *