Midnattsolsrallyt med 165 startande och mer om rallynoter…

Så blev då anmälningslistan klar till Midnattsolsrallyt och Tävlingsgeneralen Per Carlsson släpper i mitten av juli iväg 165 ekipage från Jönköping. Vilket betyder att fyrtiotvå åksugna klassiker inte kom med  i tävlingen. Hoppas nu att de här olyckliga istället tar tillfället i akt och åker lite andra Klassikertävlingar som arrangeras runt om i landet. Tyvärr tror jag inte att så blir fallet, utan det blir garaget igen för de klassiska rallybilarna i väntan på 2011!
Hade ett intressant snack idag med en av Sydsveriges snabbaste rallyåkare som jag väljer att hålla anonym för att inte dra in honom in i den ”infekterade” notdebatten. I stort sett stödde han mina tankar om det negativa med enbart två verksamma notskrivare. Den tredje, Lars Nilsson har i en kommentar på Motorbloggen, meddelat att han fortfarande skriver noter men aldrig blir tillfrågad, vilket naturligtvis är mycket tråkigt. Jag är inte heller helt på det klara om det finns någon notskrivare i Norrland, någon påstod att så var fallet. Hur som helst, det är ändå färre än fem notskrivare i hela landet som ser till att rallysporten fungerar. Känns inte detta lite osäkert?
Den ”snabbe rallyåkaren” och jag spånade lite, kom då fram till att det borde vara minst tre notskrivare i varje distrikt. Sedan menade han även att varje notskrivare borde vara två, en förare plus en co-driver, som tillsammans bedömer kurvorna. Notskrivarna skulle även ”lottas” ut på samma sätt som när man tillsätter domarna i tävlingen. Alltså det skulle inte längre vara upp till den enskilde arrangören att bestämma vem man ville ha att skriva noterna. Dessutom borde notskrivaren vara anonym, detta för att de tävlande inte på förhand skulle kunna döma ut hans jobb.
Så mycket är jag tämligen säker på, nottjafset sitter till allra största delen under hjälmen. Handlar om psykologi och har man en gång bestämt att X noter är kass medan Y skriver mycket bättre, är detta mycket svårt att ändra. Vet man då inte vems noter man åker på, tror jag det skulle underlätta den psykiska biten.
Sedan måste man ha klart för sig att noter är ”en enskild persons subjektiva bedömning av vägen”. Alla är nog överens om att två olika personer aldrig lär göra exakt samma bedömning. Nu handlar det dessutom om säkerhetsnoter, med betoning på säkerhet och egentligen inte fullfarts noter. Då borde i den bästa av världar, alla som tävlar på noter tänka på detta och alltid ha en liten säkerhetsmarginal. Istället tror jag det är precis tvärt om. Med ”säkerhetsnoter” ska ALLA fulheter vara exakt noterade. Står där inget, är det plattan i golvet som gäller…

7 svar på “Midnattsolsrallyt med 165 startande och mer om rallynoter…

  1. Vi har inte säkerhetsnoter, dessa försvann för många år sedan, idag är benämningen Arrangörsnoter och med det en helt annan innebörd.
    Det som är mest infekterat i debatten är att en och samma notskrivare kan ange t.ex en 2:a i en sväng och nästa 2:a är betydligt öppnare/snävare än den föregående, DÅ blir det farligt med noter.

  2. Tycker det är skam att inte de arangerade klubbarna får ha alla sina förare med det kommer nog att bli så att den arangerade klubben inte ställer upp nästa år med en sträcka

  3. Håller med föregående kommentar. Det som vi flera gånger upplevt som obehagligt är när två likadana kurvor skrivs olika beroende på hur fort det går innan. Är partiet snabbt innan blir kurvan oftast ”skarpare” i noten än om det går långsammare innan. Vi använder noterna som jag tycker på rätt sätt för en säkrare och snabbare körning. Men eftersom noterna används under tävling så är det ju givetvis så att alla försöker använda noterna till att åka så fort de har kapacitet till. Jag tycker därför det är viktigt att noten är konsekvent och endast och så exakt som möjligt beskriver vägen. Det är sedan upp till besättningen i bilen att avgöra hur fort man ska åka, det ska inte notskrivaren bestämma. Notskrivarna tycker jag gör ett bra och beundransvärt jobb idag, men lite konstruktiv kritik för att bli ännu bättre kan de också få.

  4. Håller med Jimmy om att vissa notskrivare inte är konsekventa i sin bedömning av hur tvär en sväng är o de gör att de blir farligt ibland med dessa noter. Har haft en hel del kontakt med Barth genom åren o jag vet att han har en ”referenssträcka” som han åker igenom några gånger/år för att hålla sin bedömning ”likvärdig” hela tiden. Sen är väl problemet att Martinsson mfl ”bara” skriver noter under ena halvan av året medans Barth skriver ju hela året och är ju iom det ”igång” på ett annat sätt. Sen till förslaget om flera notskrivare/distrikt: de faller på sin egen orimlighet att ha så eftersom de provats o få tag på någon ny notskrivare till norra delarna (Niemi skriver i ÖNB) av landet o de finns ingen intresserad !!
    För om du skriver noter är du ”diskad” från o köra tävlingen o hur många DUKTIGA förare/codrivers ställer upp o gör det då. Sen måste det ju vara ekonomiskt hållbart för den/de som lägger ner fritid på o åka runt o göra jobbet för de måste ju till en hel del utrustning (bärbar dator, skrivare, trippmätare, kopiator, bindninsutrustning o på vintertid en 4wd-bil mm mm) för att kunna utföra ett bra jobb. De va allt för stunden 🙂

  5. Hejsan Tommy o alla andra.
    vill bara göra en del notiser på ovanstående text.
    1. det är inte säkerhetsnoter, det är arrangörsnoter skrivna av auktoriserad notskrivare.
    2. det som behövs tror jag, är att dom snackar ihop sig, vi i mittensverige är van med vår, ni i söder med er o dom använder inte samma system.
    hur man använder avstånd ex.vis. skall det mätas från svängens till nästa svängs böejan, eller skall det mätas från svängs apex, till nästa svängs apex osv.
    3. att två olika notskrivare har lite olika bedömning på svängar får vi nog leva med, kolla mats jonsson. han åker fort överallt så visst funkar det!!!

    mvh Matti Johansson aktiv i 16år 13-15 av dom med noter.

    1. Hej Alla.
      Visst kallas det Arrangörsnoter vilket är sprunget ur Säkerhetsnoter. Oavsett vad vi kallar dom så är funktionen i första hand, om jag har fattat det rätt, att höja säkerheten och inte farten. Har jag fel?
      Om jag förstår kommentarerna och i övrigt när jag diskuterat frågan, så är detta ett problem det inte finns någon lösning på! Så fort det handlar om bedömning, vilket det gör när man skriver noter, så är där aldrig två notskrivare som har samma bedömning. Slutsatsen är alltså, en enda notskrivare gör alla noter, så att förare från alla distrikt kan åka var som helst.
      Johan skrev att det var omöjligt att hitta nya notskrivare av olika anledningar och jag tror tyvärr att han har rätt. En annan slutsats är, att vi kan kolla in nuvarande notskrivares ålder och därefter planera för svenska rallysports avveckling…
      Matti hade en poäng med Mats Jonsson, visst funkar det.
      Kepp up!
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *