Mer rykte om Petters WRC-comeback, SM-vinnare byter Suzuki mot Toyota och Bilsport Rally Cup 2015!

Lite ”breaking news” så här femton dagar före julafton, brittiska Autosport som brukar har klart för sig avslöjar idag att Petter Solberg kan vara tillbaka i WRC redan nästa år. Petter har aldrig förnekat att hjärtat finns i rallyskogen och att en comeback inte är omöjlig.
Nu jobbar ”värmlänningen” stenhårt för att få ihop sponsorbiten för RallyX 2105 men medger att där även finns utrymme för att återigen sätta sig i en rallybil.
– Saker händer, säger Petter till Autosport.
Kanske är det möjligt att komma tillbaka till WRC…
Petter förklarar även att inget är klart för 2015 och att han aldrig stänger några dörrar, det är här det kan finns en öppning mot WRC.
BloggPetter kopia 3Till Monte Carlo är det alltför kort om tid, berättar Petter och fortsätter.
Men efter detta, vem vet? Rally Sweden och jag trivs ihop, har ju vunnit den historiska delen med min Escort(bilden)…
Inte mer än några veckor sedan Petter gjorde comeback i en WRC-bil i Condroz Rally. Ledde med sin WRC Citroen C4 WRC innan växellådan packade ihop.
Känner mig mer som en komplett förare nu och när jag startade Condroz Rally kände jag mig starkare än någonsin bakom ratten, menade Rallycross världsmästaren och la till.
– I’m driving better than ever now!
En liten sista minuten önskan till tomten från mig, fixa en WRC-bil till Petter. Han har alltid varit en färgklick och var behövs inte färgklickar…

*
På det svenska planet kommer också lite ”brytande nyheter” och detta från Suzuki-piloten Johan Holmberg. Med silver 2010 taggade Johan upp 2012 efter ett läroår i Suzuki Swiften och körde hem SM-guldet i Trimmat 2WD. Nu är samarbetet med Suzuki avslutat skriver Johan, ”Tack för allt Suzuki Sverige!
Efter tre framgångsrika år med två SM-guld och ett silver, så avslutar vi samarbetet med Suzuki Sverige/Nimag. Det har hela tiden varit en 3-årsplan som nu är till ända. Vi vill rikta ett jättetack till Suzuki Sverige, all personal på generalagenten samt alla återförsäljare och alla ni övriga…”.
BloggHolmbergSedan visar Johan, vad jag tolkar som bilen för 2015 för honom och co-driver Henrik Apelskog. Vad jag ser är detta f.d Mats Thorzelius WRC-Toyota och då spetsas ju toppstriden i Trimmat 4WD onekligen till en hel del i Rally-SM!

*
Lite längre ner på statusskalan än Rally-SM är trots allt Bilsport Rally Cup och där ”Generalen” och svårt Saab-skadade Roger Roth nu belåtet kan meddela att nästa års cup snart är i hamn. Roger informerar, ” Då har vi 4 tävlingar klara i och med Viks-8:an, hoppas fler nerifrån åker upp och kör, det är ju som Ekratten fast mer höjdskillnader, RIKTIGT SKOJ!! Som vanligt ligger det ute på hemsidan nu.
Sen är det dags för den vanliga regelrundan, vad tycker ni ska ändras i reglerna inför 2015? 
Tyck till antingen direkt till mig i mail på info@bilsport-rallycup.se , eller i gästboken på hemsidan annars ring mig på 070-5980841. Eller skicka röksignaler, skit samma hur ni gör det bara ni talar om hur ni tycker det ska vara. Ska vi säga 15 Februari som STOPP-datum på förslag?  Sen sammanställer jag och så presenterar vi förändringarna 1 mars ca, passar det? 
Ett tips, vänta inte, ös in ert förslag bums.”.
Så underlätta nu för Roger och ge förslag till förbättringar innan cupen drar igång. Det normala bland rallyåkare är annars att man tycker till efteråt…

*
Fick smäll på fingrarna igår av Erik Sörensson och det handlade om Mats Jonsson och Mazdan där jag var ute och cyklade lite. Erik rättar, ”. Tack för en bra blogg, dessvärre har du fel angående ”Mäster Mats” insats i SSR. Han vann inte och det är inte  ex BeGe Bergström-bilen som är på bild. Bilen han byte till sig från BeGe hade reg. nummer PCT 981, PPG 094 är den Mazdan Björn Nalle Johansson, en annan f.d. Opel-förare körde i Rally-SM 1993.
Med vänlig hälsning”.
Så var det så klart och när Erik påminner mig så minns jag detta klart och tydligt. Eslövs-Mazdan hade PCT 981 minns jag när du påminde. Fråntar mig inte ansvaret att ha koll, men det är ändå runt tjugo år sedan…

*
BloggMatsSlänger då in dagens Opel och vad passar då bättre än just Mats Jonsson i Svenska Rallyt någon gång i slutet av åttiotalet. De pålitliga vägegenskaperna räddade Mats när GSi-Kadetten ville understyra i snömodden. Hör till saken att farten också var exceptionellt hög…

*
En annan som läser Motorbloggen är Ingvar Sloberg som så oturligt rullade sin nya Subaru 1995. Ingvar bekräftar det hela, ” Hej Tommy!!!!
Alltid trogen läsare av din blogg!!!
Nu såhär i backspegeln så har man många fina minnen från Rallytiden. Så fantastiskt snabbt det går att förvandla en bil till icke körbar. Men där fanns botemedel på det oxå…
Tror nog Subarun lever än?
Ingvar Sloberg”.

*
Har gett lite julklappstips tidigare i bloggen och här kommer ytterligare ett, McKleins fantastiskt fina WRC-väggkalender, ett måste för alla rallyfans.BloggMcKlein Två varianter finns av kalendern, en jättestor att hänga på väggen och en mindre för skrivbordet. Själv har jag årets kalender i väggformat och det är helt fantastiska rallybilder som pryder vilket rum som helst. Väggvarianten kostar 39.90 euro och vill du en för skrivbordet får man punga ut med 9.95 euro. För en gångs skull kan jag säga att detta är billigt. Beställer gör du hos www.mckleinstore.com eller Amazon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *