Mattias petad ur landslaget, Solberg med tungt ansvar, Hyundai lägger ner och snurr med WRC-Toyota…
Någon som på rak arm kan räkna upp vem som tillhör dagens Juniorlandslag i rally? Jag kan det inte, däremot hade jag kunnat räkna upp de som körde i laget 1983 och detta innan Mats Jonssons pappa Tage skickade mig julkortet som kom idag. Då körde förutom Mats, Stig Andervang, Mats Holmbom, Susanne Kottulinsky och Lars-Erik Thorp i de blå/gula färgerna. Gör här ett sidospår då Tage berättar lite ”värt att veta” om Mats och Opel. Tage berättar, ” Mats har tagit 55 totalsegrar på 211 tävlingar med Opel. Kanske någon typ av Opel ”Rekord”? Visst måste det vara lite rekord i den sviten och tack så mycket för det fina kortet Tage!
*
Åter till Juniorlandslaget där ambitiöse värmlänningen Mattias Olsson inte längre får plats i laget. Ansvarige Mats Thorzelius menar enligt infot från Mattias att det inte finns plats för honom i Juniorlandslaget 2015. Ett besked som gör Mattias besviken.
– Tråkigt, trots att jag visat att jag kan åka ifrån både EM- och VM-meriterade förare, så räcker det inte för en plats…
Anledningen enligt Thorszelius är som vanligt pengar, ekonomin räcker inte till att stödja alla. Nu deppar värmlänningen dock inte i hop utan är taggad inför 2015.
– Jag känner mig mer motiverad än någonsin, det känns som en sporre att nu visa att jag är snabbare än landslagsförarna som är kvar.
Fiesta R2:an som han kört de två senaste åren är såld och ny bil inköpt, vad vill Mattas dock inte avslöja.
– Med hänsyn till sponsorer och samarbetspartners vill jag ännu inte gå ut med bilmärke och klass. Men det blir en bil med rejält varv och små smällar när man växlar, så mycket kan jag avslöja.
Inte bara ny bil, det blir även nytt i högerstolen då gamle kompisen Tommy Lindholm gör comeback.
– Kan ju inte finnas någon rallyintresserad som skulle tacka nej till ett sådant erbjudande, många drömmer väl om att få vara med om en sån här satsning, säger Tommy.
*
Nu ville jag själv ge svar på frågan i början av bloggen, vem som ingår i laget. Lättare sagt än gjort men till slut hittade jag dee här sex. Mattias petad och Gustav Thorsell lägger hjälmen på hyllan så då återstår fyra förare, Philip Haag, Mattias Adielsson, Robin Friberg, Emil Bergqvist. Inget fel på dom namnen men visst hade även Mattias varit värd en plats?
*
Dagens Opel är passande nog när Eslövs Mats Andersson körde för Swedish Junior Rally Team med första generationen av Opel Corsa. Kan det vara 1994 och South Swedish Rally?
*
Mer juniorer, men nu en som kommit lite längre än våra svenska talanger, britten Chris Ingram. Han har tagits ut till Team UK:s träningsprogram ihop med ett gäng andra motortalanger för att skapa ytterligare förutsättningar för positiv utveckling. Peugeot-föraren placerade sig regelmässigt på pallen i årets FIA ERC Junior Championship. Redan 2012 utsågs han till ”Young driver of the year” och till nästa år är fokus på att vinna Junior-titeln i ERC.
– Sedan jag fick plats hos Peugeot UK har allt gått perfekt och med träningsprogrammet får jag ytterligare hjälp att nå målet att vinna Juniortiteln, menar Ingram.
*
Enligt Expressen ( jo det händer faktiskt att dom nämner motorsport på sina sportsidor) kan där bli tre svenskar i DTM till nästa år. Inget större scoop att både Felix Rosenquist och Tom Blomqvist vill göra Mattias Ekström sällskap i Tyskland. Felix körde häromdagen test för Mercedes som förväntas köra med åtta bilar i serien 2015. För Tom är det BMW som ligger närmast som lär ha en ledig plats.
*
I helgen körs Race of Champions och den här gången på Barbados. Tunt med rallyfolk i startlistan, egentligen inte en enda då Petter Solberg finns med i egenskap av världsmästare i rallycross. Petter kör i grupp B ihop med amerikanen Kurt Busch och engelskan Sussie Wolf, testförare hos Williams i Formel 1. Den fjärde medlemmen i gruppen handplockas från hemmaön och blir alltså en”local hero”. Överhuvudtaget känns årets upplaga lite ”B” där danske Tom Kristensen är den förare med allra mest lyskraft vid sidan av Solberg. Fjortonde mannen i F1-VM Romain Grosjean och David Coultard känns ju ”lite på undre planhalvan” om man säger. Dessa kompletteras med en bunt amerikanska förare med mest fans på den sidan av Atlanten. Så där vilar ett tungt tryck på nordborna Solberg/Kristensens axlar att försvara de europeiska färgerna. Bilarna känns också lite märkliga, inga rally eller rallycrossbilar, istället två olika rörramsbyggda farkoster, plus Audi R8 LMS och så det riktigt bisarra, Stadium Super Trucks. Men va f-n, lastbilar när det handlar om biltävling. Nej där går gränsen…
*
Gamle Volvo-åkaren Tommy Rustad (tänker på STCC) kör i Rallycross-EM VW Polo RX för Marklund Motorsport 2015. I år körde han privat med Volvo C30 och slutade sexa.
– Jag är oerhört tacksam för möjligheten över möjligheten Marklund Motorsport och HTB Racing ger mig, menade Tommy.
EM körs i sex av Rallycross-VM:s deltävlingar 2015. Eventuellt kan Rustad även köra VM-delen i Höljes.
*
Medan Hyundai satsar stenhårt i WRC kom där i dag besked att US Hyundai drar sig ur The Red Bull Global RallyCross Series. Teamet Rhys Millen Racing har under sex år drivit Hyundais motorsportsatsning over there men nu är det slut. Har inte bara handlat om rallycross utan även Pikes Peak har varit fokus och med två segrar under 2014, Daytona och Los Angeles för.
– Beskedet kom som en chock eftersom koreanerna satsar så mycket på WRC, menar teamägaren Millen.
Hyundaierna är nu till salu medan Millen letar nytt märke för en fortsättning som rallycrossteam.
*
I går blev det tokfel när jag blandade in Thorzelius f.d WRC-Toyota med Johan Holmberg och Rally-SM 2105. Ett lite luddigt meddelande till mig via FB gjorde att det blev kortslutning men så här är det. Toyotan ska köras av Peter Appelskog i lite kul tävlingar och inte med någon SM-ambition. För Johan Holmberg och Peters bror Henrik i högerstolen är där fortfarande ingen bil klar för 2015. Suzukin är till salu och så här långt finns inga direkta planer för nästa år.
– Vi har ett nytt projekt på gång, men vad det är kan vi inte berätta riktigt än, berättar Henrik lite kryptiskt.
*
Vill poängtera att när ni skriver till mig antingen på FB eller mejl, så var väldigt tydliga med vad ni menar. Underfundigheten i mejl är lätt att missförstå dessutom citerar jag min följeslagare genom livet, Nalle Puh.
– Glöm inte att jag är en björn med mycket liten hjärna!
*
Avslutar med ett bevis på att det börjar röra på sig igen ett pressmeddelande från LBC-Ruschen 2015. Lima MS skriver, ”Efter förra årets fiasko där tävlingen fick ställas in i sista stund på grund av att vägarna brast är vi nu taggade till tänderna för att återskapa vårt rykte som Sveriges bästa vinterrally. Rallyt kommer till största delen att gå på kända vägar, men tack vare Lima Besparingsskogs utbyggnader har vi nu möjligheten att göra nya sträckningar på en del av specialsträckorna. Total sträckning på tävlingen utgör hela 171 km, varav 74 km är Specialsträcka. I år välkomnar vi återigen 1300 rallycup, tidigare Suzuki Cup som kör en deltävling i Lima. Start och mål är som tidigare förlagt till Ungärde Skola, men servicen är numera inflyttad till grusplanen på Limedsforsens IP.”