Ändrat i SSRC-toppen, VOC-Roger förklarar och både WRC och ERC får märkesmästerskap.

BloggMartinDet var inte bara jag, Stoffe Nilsson och Martin Olsson som inte hade riktig koll på poängberäkningen i Sydsvenska Rallycupen. Inte heller cupansvariga själva var tydligen riktigt hundra på hur man skulle räkna när två förare hamnade på samma sluttid. I Ekratten slutade Martin och Krister Bengtsson på exakt samma tid, men Martin tog hand om första platsen i kraft av snabbast på SS1. Däremot i SSRC -listan delade de båda på poängen och plötsligt var inte Martin längre etta ihop med Stoffe Nilsson i cupens Prispottlista. Nu har man tydligen lusläst reglerna och i dagarna kom en reviderad resultatlista där Martin nu fick fulla poäng. Något för mig självklart, är man etta i resultatlistan från tävlingen är det så klart detta som gäller även i cupen. Skönt för alla att missen rättades till.

*
Har precis avslutat ett samtal med VOC Mekonomen Rally-Generalen Roger Fransson. Det handlade så klart om tisdagens meddelande från SBF om att man har för avsikt att mer eller mindre själva ”ta över” klassen framöver. Roger väljer att istället använda ordet ”kapa” vilket också mer bekräftar hur han känner det efter ”käftsmällen” från SBF. Nu är frågan så komplex och invecklad att en ”vanlig enkel bloggare som jag” inte har en chans att varken förstå eller än mindre, förklara vad som händer.
Roger upplever dock det hela som djupt olyckligt och säger i telefon.
– Situationen är helt klart allt annat än angenäm men det känns faktiskt inte som att det är min skull att den uppkommit.
– Vi (Roger och Carleric Johansson är båda samstämmiga i detta, min anmärkning) tycker vi har gjort allt för att rätta till det som SBF reagerat emot, men de är inte intresserade av att komma till någon lösning!
Följer man inläggen i VOC:arnas Gästbok förstår man snabbt att detta är inget lättlöst problem. Även på Facebook och inte minst i min egen mejlkorg ventileras frågan flitigt och det är för mig omöjligt att avgöra vem som har flest ”sympatisörer” Roger eller SBF. Därför, du som är intresserad att ta del av debatten gå in på http://www.volvooriginal.com/guestbook/guestbookram.htm. Var dock beredd på att lägga en stund om du ska ta till dig all information…
Till sist vill Roger göra ett klarläggande efter att jag förklarat att många VOC:are som jag själv till exempel, inte känner riktigt att debatten gäller oss som enbart kör ”lokalt” och inte i Sverige-Serien. Till oss säger Roger.
Man måste skilja på klass och cup, VOC Mekonomen Rally är en klass som drivs av mig och med en massa kostnader som dock kommer alla som kör i klassen tillgodo. En cup däremot vänder sig enbart till de som kör i just cupen!
Som jag brukar skriva ”to be continued”…

*
Känns nästan som att Eurosport drivna ERC är mer ”taggat” än WRC och nu kommer nästa steg i utvecklingen. Till nästa år finns det planer på att i likhet med WRC köra även ett ”Märkesmästerskap”, dock med annan utformning än hos ”storebror”. Francois Riberio hos Eurosport säger.
Vi vill inte konkurrera med WRC men i vår strävan att att göra ERC ännu attraktivare är vi beredda att bredda serien.
Många sätter nu tilltro till hans ord och i synnerhet bilmärken med R5-modeller verkar positiva till ett mästerskap även för bilarna. I bakgrunden skymtar så klart ”business” med ett sådant mästerskap hoppas man så klart sälja fler bilar till olika privatteam.

*
BloggMonteWRC har ju utlovat att efter mötet i Dubrovnik i samband med ERC och Croatia Rally ska kalendern för 2014 släppas. Lite har läckt ut och stämmer detta så är det Grekland ut och Polen in. Rallyt ”to the goods” är ett av seriens allra äldsta och sedan starten 1973 har det bara stått utanför ”VM” tre gånger. Egentligen är Rally Poland ännu äldre, första rallyt kördes redan 1921 (vet nu vad ni tänker, var jag med redan där men så dj-la gammal är jag inte…). Klart är att Sebastien Ogier och de andra kan ”lajna upp” i Monacos hamn för Rally Monte Carlo även nästa januari. Om allt stämmer är det sedan Karlstad som blir nästa stopp för cirkusen, andra helgen i februari.

*
Mer WRC , Yves Matton har inte låst dörren för en fortsättning hos Citroén för olyckspåsen Kris Meeke. Stängt men inte låst om jag förstår det rätt i en artikel i Autosport. Att han fortfarande är sur över Australien går inte ta miste på.
– En sak är säker, hade jag tagit något beslut strax efteråt hade svaret om Kris kör i Wales inte varit positivt!
Inte hjälpte det han förutom rullningen även slog bort ett hjul på sista sträckan…
Nu vill Matton snacka med Al-Qassimi innan han definitivt bestämmer sig och avslutar kort med.
Jag säger inte att Kris inte kör finalen, jag vet helt enkelt inte!
Kanske kan dörren öppnas för nordirländaren och med förhoppningen tredje gången gillt få visa på hemmaplan vad han verkligen kan?

*
Rallyåkare i Skåne och Blekinge, vik söndagen den 10 november då är det ”Rallymöte för alla” i Hässleholm. Rallyansvarige i Södra BF Patrik Persson uppmanar nu alla att komma till mötet och säga vad man tycker om året som gått och året som kommer. På dagordningen står bland annat:
* Året som gått
* DM regler i Rally & RS 2014 Södra BF
* Sydsvenska Rallycupen 2014
* Nytt från utskottet

*
Flitige Kristian Lindberg mejlar ett mycket intressant förslag som berör debatten om de allt högre hastigheterna i rallyskogen. Han skriver:
Fick precis en ide om hur man kan arbeta för lägre hastigheter i rally.
Arrangörerna skulle ha krav på sig att ange uppnådd medelhastighet för snabbaste bil vid senaste tävling i inbjudan. En form av varudeklaration alltså, så man har en aning om vad man får för pengarna. Då kan de som ej vill köra formel 1 på grusväg välja andra tävlingar, om de tycker det verkar för snabbt för deras smak.
Och blir det få anmälda till de snabbaste tävlingarna, så är det bevis på att de tävlande inte vill ha det så. Jag tror vi är många som hellre vill sladda på långsammare vägar, än att gå in i en kurva på femmans växel i 170 knyck, sväng efter sväng…
Kristian Lindberg Hägg Motorsport”
Låter onekligen som ett mycket klokt förslag, vem blir förste arrangör att nappa på detta?

*
BloggBilprovSamtidigt påminner Kristian att i morgon fredag fyller Bilprovningen femtio år och detta firas på de stationer som finns kvar. Han bifogar även statistiken från 1967 för Opel Kadett 1963-64. Har lite svårt att utläsa resultatet, men antagligen betyder staplarna ”blankt papper”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *