Meeke valde Citroën, DMACK hårdsatsar i BRC, mer info om SSRC:s Grupp H-tänk, Mikaela har mycket på gång och halt i Skåne!

BloggMeeke#WRC BREAKING NEWS ! @krismeeke continue with Citroen (2016-2018) and will do 10 Wrc in 2016 with @BPiallat. Så här inleddes dagen på Twitter sedan brittiska Motorsport News kunde avslöja att Kris Meeke och Paul Nagle till slut valde Citroën och ett treårskontrakt. Ett beslut som jag tror är väldigt positivt för både Citroën, Meeke och inte minst WRC som helhet. Med Meeke kvar hos Yves Matton öppnar sig nu nya möjligheter för unga hungriga förare att ansluta sig till Tommi Mäkinens Toyota-team. En het kandidat dit lär vara Pontus Tidemands Skoda-kompis Esapekka Lappi.
Citroën presenterar en tre-års plan för sitt WRC-tävlande med Meeke men där även fransmannen Stephane Lefebvre blir en del och kommer att köra PH Sport DS 3 WRC. Under nästa år blir det utvalda tävlingar för de två där Meeke antagligen får flest framträdande och enligt ryktet ska kontraktet lova honom tio tävlingar vid sidan av utvecklingen av 2017 års WRC-bil.BloggMeeke2
Matton har tidigare aviserat en bil till årets WRC-premiär Rallye Monte Carlo, men rykten gör gällande att det inte blir med Meeke som chaufför. Om inte nordirländaren, måste detta betyda att Lefevbre får förtroendet. Om inte förr så på fredag måste man ge besked då anmälningstiden går ut.

*
BloggDMACKDMACK, uppstickaren på rallydäckmarknaden har spenderbyxorna framme och går nu även in när Brittiska Rallymästerskapet startar om 2016. En egen serie kallad DMACK Junior BRC kommer att ingå i mästerskapet och där slutsegraren får chansen att köra 2017 Drive DMACK Fiesta Trophy. En seger som beräknas vara värd 60 000 pund.
Serien riktas mot förare som är max 26 år gamla och som kör med R2-bilar, alltså inte enbart Fiesta. Redan nu har det aviserats start från förare i Citroen, Ford, Peugeot, Renault och Vauxhall. Självklart är det enbart däck av fabrikat DMACK som får användas, konstigt vore det väl annars…
Vid sidan av detta kommer även DMACK att ha två Fiesta i R5-klassen där Max Vatanen är bekräftad som en av förarna.

*
Blev lite liv i luckan om gårdagens inlägg angående ”Öppen klass” och där jag då nämnde MK Ratten som i årets Finnskogsvalsen hade en sådan klass där man fick både ”reka” och skriva egna noter. Inget fel med detta, problemet var att de som valt att tävla i den här klassen även redovisades via ”live timingen” som vilken tävlande som helst. Av detta fick man då även uppfattningen att Pontus Tidemand var den som vunnit Finnskogsvalsen när det i själva verket var Gullabos Joachim Carlström.
För mig är det inga problem att ha en ”Öppen klass” men deras tider ska överhuvdtaget inte redovisas utåt då man inte tävlar på lika villor. En uppfattning som många delar av dagens mejlskörd att döma. Fast å andra sidan är där nästan lika många som tycker detta är skitsnack, klart att även den klassens tider ska visas upp.
Vidhåller ändå min linje och anser inte att de som tävlar här, ska prisbedömas alls…

*
BloggTidemandNär vi nu ändå nämnt Pontus Tidemand så rapporteras det att han och nye co-drivern Jonas Andersson testar R5-Skodan för fullt på snöiga norska vägar. Av bilden att döma ser det bra ut…

*
Idag hörde SSRC:s Anders Martinsson av sig och ville förklara lite närmare hur man tänker sig nyordningen i Grupp H 2016. Anders skriver (lite kortat), ”
Detta med att indela Grupp H i olika seedningsklasser är precis som Du skriver och som Kenny Bräck säger, ”Du skall tävla i en klass Du kan vinna”.
Jag har filat på den här ide´n  länge och att få ett nytt licenssystem har jag insett är en omöjlighet. Ser ju också efter att noga följt SSRC att B-förarna när de kommer upp i A har en eller flera säsonger tills man känner att man hör hemma i A. Då tycker jag att det bra att man då kan ta ett steg tillbaka, återfå körglädjen och med en ökad motivation komma längre. Seedningsgrupperna i Grupp H avser A och B-förare, det är ett test för att få fler att känna sig motiverade. Efter två tävlingar kommer den s.k. Seedningsgruppen att göra en omseedning, att om man hamnar i fel grupp rättas det till efter två tävlingar. Det blir Simrishamn och SilverKongen som blir första testet och därefter ny seedning.
Har sonderat intresset, bland flera ”Grupp H-förare”, både topp och botten och alla vill verkligen prova det här.
Det kommer säkerligen bli vissa felseedningarna i början och jag kan höra gruppen av experter som sitter på läktaren  och ”vet allting bäst” hur tokigt detta är. För förare som gästspelar från SRC eller SM kommer det att bli  seedning vid det tillfället.
Vår breda ”topp” i klassen avskräcker flera duktiga från andra delar av Sverige, kanske kan ett sånt här system underlätta. Ser också en möjlighet med det ”förstörda klassiska tävlandet” att seeda bilarna efter resultat och slippa köra med en bil i varje klass. Då kanske skulle ”gammelbilarna” komma ut igen.”.
Jag håller med Anders, tror att detta är ett försök att få mer jämnhet i rallyskogen och att fler känner sig motiverade att tävla.

*
Precis som om det vore synkroniserat så kommer även Bilsport Rally Cup med lite nytänk, kallat ”Grupp H Classic”. Generalen Roger Roth presenterar nu reglerna i klassen som är öppen för, Grupp H, Grupp A & Grupp N. Däremot får man inte åka med, Nationell Special, Kitcar, Super 1600, plus nationellt homologerade bilar, t.ex Volvo 940, Ford 2.3L, Opel 2,4L, Toyota Corolla, Opel Corsa B med 2.0L 16V som är några exempel. Bilarna får inte vara utrustade med:
1: Sekventiell växellåda och sekventiell växling, det SKA vara H-mönstrad växling. 2: Fjäderben och/eller stötdämpare med separat gasbehållare, oavsett om den sitter i på fjäderbenet/stötdämparen eller på en slang. 3: Eftermarknadstopplock, te.x Evo-toppen och Crossflowtopp till Golf. 4: Rullspjälls/4-Spjälls dataprogrammerbar insprutning.
Man avslutar med det viktigaste att, ”Bilsport Rallycup ÄGER tolkningsrätten till 100% vad som är tillåtet i klassen.”. Detta är viktigt om det inte ska bli ”Vilda Västern”.

*
BloggMikkaelaVärmländskan Mikaela Åhlin-Kottulinsky har mycket på gång inför 2016 berättar hon i dagens Värmlands Folkblad. Inte bara en fortsättning på Audi Sport TT Cup utan nu kikar hon även på ännu häftigare Audi R8 LMS och någon Europabaserad serie.
För en tid sedan gjorde hon ett test med den nya och kraftfullare versionen av racingmonstret på Vallelunga i Italien, med teamet TKL Motorsport och Audi Driving Experience berättar hon i VF.
Det gick väldigt bra, jag hade en fin utvecklingskurva.
Mikaela körde bara tre gånger tio varv men fick beröm efteråt.
De tyckte att jag presterade bra tider och var jättenöjda.
En satsning i ADAC GT Masters, som körs i Tyskland, Österrike och Nederländerna, närmar sig även om det återstår en del innan allt faller på plats.

*
BloggAsconaKör vidare med lite Opel-Spotting och den här gången är det Mikael Kjellgren som berättar om hans och Stefan Helins stundande start i Rally Sweden Historic med denna svarta Ascona A. ” Tänkte ge dej lite mer bilder på ytterligare en Opel som kommer gå i Rally Sweden Historic.  Helin Motorsport med mej själv som kartis. Sen tror jag även att ” Biffen” Olsson kommer med sin ”nya” Ascona 400.”.

*
Både igår och idag har det varit ”skånsk vinter” det vill säga temperaturer runt noll grader och därmed även den förrädiska svarta halkan. I media har också rapporterats om åtskilliga ”halkolyckor” till följd av det hala underlaget. Höll även själv på att råka illa ut, dock inte som förare utan passagerare. Var på jobb och skulle då fotografera en yrkesförare in action varför jag satte mig höger fram och sedan bar det av. Bilen framfördes i lugn takt och när jag var färdig med jobbet bad jag föraren att vända tillbaka vilket också skedde genom en s.k u-sväng. Detta kunde dock slutat illa då bilen valde att gå rakt fram med låsta hjul. Någon direkt fara var det väl inte, hade nog minst femtio centimeter tillgodo på den parkerade bilen vi höll på att smälla in i…BloggDäck
Till saken hör att yrkesföraren körde en nästan ny bil och med ”moderna” däck, alltså odubbat. Ibland är det skönare att vara ”omodern”!
Som sagt det har varit halt i Skåne både i går och idag vilket satte sina synliga spår när man varit ute och åkt…

*
Fick den här b

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *