Neuville förste WRC-åkare till ”Svenska”, Sandberg byter till Opel, Ekström måste lära sig folkrace och Opel i Monte Carlo Rallyt!

BloggNeuville kopia 11Vet inte om jag ska tolka detta som att Thierry Neuville är mer åksugen än resten av WRC-gänget, men hur som helst så var belgaren förste WRC-förare att bli anmäld till Rally Sweden. Lär väl inte dröja så länge innan de övriga två i Hyundais line up, Hayden Paddon och Dani Sordos namn även de dyker upp i listan.

*
BloggSandbergKollade även på Rally Sweden Historic där man nästan blir tårögd när det i anmälningslistan står att läsa, Opel Ascona 400. Det är Toyota-friskusen Kjell Sandberg som sadlar om till fullblodet från Russelsheim och detta med Göran ”Spex” Lönnmark vid sin sida. Bilen är en äkta ”400:a” och med det låga chassinumret 47 avslöjar Spex.
Vi försöker hålla Opelfanan högt börjar med Svenska sen får vi se vad det blir sedan, berättar Spex.
– Motorn är på uppdatering hos Ultra i Södertälje ska bli så roligt att få spruta lite grus igen för det ska väl denna orka hoppas vi!
Nu är Opel inget nytt för Sandberg, redan 1982 gjorde han debut med en sådan i South Swedish Rally. Ett litet problem har uppståt i och med Spex inhopp i 400:an och han passar på att skicka ut en efterlysning.
Nu gäller det att hitta en co driver till Andervang i MSR han ska vara världsvan och inte väga mera än Mmax 42 kilo, har du nån på lut?

*
Nästan på dagen exakt en månad till det är dags för premiären av VOC Mekonomen Rally och Sverige-Serien med MK Rattens Finnskogsvalsen/Safeexposives Rallyt den 16/17 januari i trakterna kring Torsby. Runt 30 anmälda så här långt varav knappt hälften kör VOC och bland dessa är det även skånskt i spåret. Simrishamns Andreas ”AP” Persson med Frida Olofsson vid sin sida tar 940:an till Värmland för ett nappatag med sina mer vintervana konkurrenter. Även de ”franska hässleholmarna” Philipe och David Hugla är anmälda med varsin Grupp E Opel, Manta respektive Ascona. Ser också att duktige co-drivern från Olofström, Kalle Lexe sätter sig i Lars Stugemos R5-Fiesta.
När jag tänker på Finnskogsvalsen så kommer jag att tänka på mitt förslag från i höstas med en ”Öppen klass”. En klass där min tanke var att alla fick köra, men utan att några tider redovisades mer än för den tävlande själv. En klass först då med tanke på de som känner att man inte rikligt vill åka i samma tempo som övriga, men ändå vill känna hur det är att åka med sladd och utan att riskera att möta någon.
Men detta vore även ett sätt att komma runt det problem som uppstod senast när man hade en ”Öppen klass” hos MK Ratten. En klass där man då fick reka och göra egna noter vilket resulterade i att tre från den klassen Pontus Tidemand, Mattias Jirvelius och Mattias Adielsson redovisades som, totaletta. tvåa och trea. Lite tokigt att då den rättmätige totalvinnaren Joachim Carlström stod som ” bara” fyra totalt i resultatlistan. Om man nu inte kör enligt mitt förslag då måste så klart förare som inte tävlar under samma villkor ej prisbedömas ihop med övriga, eller tänker jag fel…

*
BloggEkström kopia 5Dalarnas Tidning har gjort en intervju med sin ”hemmaförare” Mattias Ekström där han summerar året som gått. Han avslöjar även att han står inför en skiljelinje om han ska fortsätta med rallycross även 2016. Nästa år är det klart med DTM och Audi men att driva ett eget team i Rallycross-VM vid sidan av är jobbigt.
– Jag blev delad femma i år, då kan du tänka dig vad målet är nästa år. För mig finns det bara två alternativ, öka eller lägga ner. Att fortsätta på den nivån vi är nu är inte aktuellt, säger Mattias till DT.
Mattias har även lite synpunkter på hur både Audi S1:an och hur tätt det är i en rallycross-final.
Bilen behöver också bli bättre på grusbanorna och den behöver bli tåligare. Vi måste kunna köra folkrace där det behövs, i finalerna är det folkrace mer än rallycross.
Först i februari lämnar Mattias besked om det blir en fortsättning med EKS i Rallycross-VM.

*
BloggMantaPlötsligt när jag skriver att det varit lite tyst kring den populära hobbyn Opel-Spotting kommer där nya upptäckter. Ett tips om en ”äkta” Opel Manta 400 byggd av italienska Conreo-teamet 1984 som är till salu, dessutom den enda kvarvarande i tävlingskick av de två som byggdes. Bilen gick bland annat i VM-tävlingarna, Monte-Carlo, Grekland och Portugal. Intresserad så mejla  info@mgp1.com och priset för den här ”rara ärtan” är 150 000 euro.

*
BloggOpel 1 BloggOpel 2Denna Opel-värsting följs upp av två av  lite äldre årgång som Jan Hinnelä från Åbo i Finland förmedlar. En Opel Rekord och en Kapitän från 1955 framförda av ett grekiskt par och detta i Rally Monte Carlo samma år har jan lyckta snoka upp.
Det var annorlunda på den tiden, konstaterar Jan och det är bara att hålla med.
Har inte lyckats få reda på placeringarna men utgår från att de var med i toppstriden…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *