Meeke kraschade igen, Tidemand tvåa i WRC2, Åhiln och Brynildsen bröt och RS-träning…

BloggMeekeDramatiken fortsätter i WRC Neste Rally Finland och tyvärr blev tidigare trean Kris Meeke dagens meste ”dram queen”. 1,4 kilometer in på SS16 Jukojärvi fick han en alltför vid sväng i en höger, gled ut och träffade ett träd. Goodbye vänster hjulupphängning och goodbye pallen var vad Meeke fick ut av detta, som så länge såg ut att bli en liten avbetalning på det lite skamfilade ryktet som ”avåkare”.
Istället klev Mads Östberg upp på pallplats och med tanke på det vakuum som han och Jonas Andersson befinner sig i, 1.17 upp till ledaren Latvala och nästan två minuter ner till fyran Thierry Neuville. Fyra efter SS16 men vi får se hur länge till då Hyundaien bara går på tre cylindrar, trots att Thierry bytt alla kablar som bytas kan, får man ändå ingen ordning på motorn.

*
BlogglatvalLeder gör alltså Jari-Mati Latvala som verkar full av ”confidence” och uppträder som det inte alls finns någon som helst press från världsmästare Ogier, 6,2 sekunder efter. Vädret med regnskurar gör vägarna lite oberäkneliga vilket Latvala också konstaterade vid målet på SS16.
Var inte alls säker här inne, mycket omväxlande grepp på grund av sommarregnet, men tiden blev ju ändå bra. ”A good one”!
Sebastien Ogier kom i mål med en bit bortslagen från en fälg.
Hände strax efter start, körde på vägkanten när diket och där träffade vi en sten, rapporterade den Poloåkande fransmannen.
Trodde vi fått punktering så jag slog av lite, tiden blev därefter!
Därefter, han var näst snabbast och 3,3 sekunder långsammare än Latvala…

*
Mads Östberg upplevde sträckan likadant och beslöt att gå in i lite mer ”safe mode” efter ett par moments i början.
Hade några vida svängar i början så jag beslöt direkt att go into safety mode. Finns ingen anledning att riskera något här, menade Mads.
En riktigt stark körning svarar privatåkande Fordföraren Juho Hänninen för på sin femte plats. Har 50 sekunder upp till Neuville med sin krånglande motor.
Dani Sordo var fint med fram till en dikesvisit på SS14 kostade honom en hel massa plats och än värre, fem minuter innan publiken fick upp bilen på vägen igen. Ligger nu 12:a och men ändå med poängchans då han framför sig har tre WRC2-åkare.BloggEvans
Varken Elfyn Evans eller Ott Tänak har haft något ”smooth rally” och när man fick se bilden på Evans reparerade bärarm förstår man att fredagen handlade enbart om att överleva för britten. Med hjälp av en ringnyckel och två slangklämmor fick han ihop skiten, men naturligtvis utan möjlighet att pressa Fiestan. Tänak ligger ändå sexa medan Evans håller 14:e platsen.

*
I WRC2 är det Esapekka Lappi som visar vilken talang han besitter och med sin ”tama” Skoda R5 ligger finnen åtta totalt och leder så klart klassen. Nästan lika mycket egentligen mer med sin mindre rutin, imponerar Pontus Tidemand/Emil Axelsson som är tvåa, 55 sekunder efter Lappi. Glädjande nog verkar det inte som att Pontus har någon som helst tanke på att jaga sin teamkompis.
– I vår situation är det inte värt att ta några dumma risker, att komma i mål med ett bra resultat är viktare än att vinna några sekunder…BloggTidemand1
Ändå ska man döma av bilden på Skodan så har det inte gått på säkerhet ”all the way”.
Om en rallybil inte ser ut att ha blivit använd, då kör du för sakta, kommenterade Pontus de saknade plastbitarna.
Trea är fransmannen Stefan Lefebvre och fyra Protasov. Som sexa hittar vi norrmannen Anders Gröndal, fullt godkänt med tanke på problemen före start.

*
BloggåhilinSaknas i WRC2 gör nu både Fredrik Åhlin/Morten Abrahamsen och Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson. I går hade jag noll koll på vad som hänt Åhlin men senare på kvällen kom där en uppdatering från Fredrik till mig. ”Kabelbrand pga okänt fel, så fick bryta från en 6:e plats, i fight med Protasov och Pedder om 5.6.7 plats! får se om de blir omstart eller inte, ser inte så ljust ut tyvärr”. Men omstart blev det men inte med så värst mycket positivare upplevelse på lördagen. Fredrik meddelar, ”Remmen till vattenpumpen gick av, Så jävla trött på det här nu…”. Förstår reaktionen…BloggBryngelson1 BloggBryngelson2
Men vad är en rem till en vattenpump mot vad som hänt Eyvind Brynildsen. En kort racerapport från RRC-Fiestan.Først vant vi SS 1, så stoppa bilen på ss2, så punkterte vi på ss3 og det var jo dumt, for da blei det ei litta ruling. Landa på hjula, bytta punkteringen. Men det preller jo av som vann på gåsa det Anders Fredriksson ? Flat out med knust rute. Sparka ut ruta og vant neste etappe med solbriller på.”
Men idag tog däcken slut på Fiestan och Eyvind stoppades från att köra transport till SS15 MÖKKIPERÄ 2 på bara fälgen och så var det ”over and out”från #45 Ford Fiesta RRC.
Lite gladare tongångar från Ole Christian Veiby som ligger trea i WRC3 med Cittran.

*
Idag återstår två sträckor och i morgon körs bara en enda sträcka två gånger, MYHINPÄÄ och sista gången som livesänd power stage. Klockan 12.00 är det dags att bänka sig framför tv:n.

*
Finland i all ära men dagens stor begivenhet i Hörbys närhet har ändå varit ”asfaltsträningen” i SMK Hörbys regi. 15 åksugna Hörbyförare plus Viktoria Lindh från Hässleholms MK passade på att vässa formen inför höstens RS-tävlingar- Tyvärr hade ”Silver-VOC:en” missat detta och lagt in om semester. Istället för att köra själv blev det för mig ett par åkturer med mina s.k konkurrenter. Först att erbjuda skjuts var Viktoria i ”Dödskalle-Golfen” och efter den åkturen skäms jag inte längre över att få stryk av en tjej, hon körde skitbra!
Näste man att slänga upp högerdörren var Johnny Ottosson i sin gula 940-VOC och efter detta är det bara att erkänna att Volvos tekniker inte låg på latsidan mellan 1975 och 91…
I Curt Jeppssons Cooper S blev det mer nostalgi än attack men ändå en kul upplevelse. Siste man som fick ”njuta” av mitt sällskap var Roland B. i ”Black Beauty”. Uppriktigt sagt hur smart är han egentligen? Menar här bjuder han in värste konkurrenten och på nära håll lär ut hur man smiskar en 240:a snabbt bland koner och annat skit. Snappade ett och annat, till exempel att bromsen inte alls behövs på en VOC:are. Märkligt den mjukar jag ju upp mest hela tiden…


BloggAsfalt1 BloggAsfalt2 BloggAsfalt3 BloggAsfalt4 BloggAsfatl5 BloggAsfatl6Lite kuriosa, 16 ekipage som gjorde totalt 108 helt incidentfria starter. Snyggast bland de 16 var utan tvekan Viktoria Lindh i Golfen. Mest hårdladdande, Martin Nilsson i sin nyinköpta Grupp H 240:a som tydligen ska bli RS-racer 2016. Vassast bland torvmullsäckarna, Tommy Nilsson med den ettriga Hondan. Snålaste spårvalet, regerande DM-vinnaren Erik Andersson som skickade iväg koner som de var grässtrå.
Lite orolig över att Annie Seel ska ta kontakt valde Roland att dölja delar av ansiktet för att hon inte ska se hur ”snygg” han i verkligheten är. Meste asfaltsgnuggare var Rolf Arne Nilsson som fick ihop nio race under lördagen. På bilden väntar han på ännu en start.

*
Verkar ha gått bra för Mikaela Åhlin KottulinskyRed Bull Ring i Audi TT-racet att döma av nyligen inkomna Twitter-inlägget ”Hero of the race: @MikaelaAhlinK. She started from P17 and managed to enter the Top 10 overall”. Hammarötjejen leverar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *