Kraschfesten i WRC Rally Finland fortsatte, Rally for Pride, Eklund kör på hemmaplan och smaka på Motorlördag!

BloggMikkelsen1Kraschfesten fortsätter i WRC Neste Rally Finland och först ut på SS5 Himos 1 var Andreas Mikkelsen och Ola Fløene som gjorde en fullfarts rullning med Polon. Turligt nog undkom de båda oskadda men Polon har färdigtävlat för den här gången vågar jag nästan lova utan att ha någon som helst utbildning vad gäller bilplåtslageri. Vid avåkningen låg WRC-tvåan på sjätte plats, 35,9 sekunder efter ledaren som då var Sebastien Ogier. BloggMikkelsen2Istället för jakt på en pallplats blev det för Andreas och Ola att åka tillbaka till Jyväskylä där resterna av Polon anlände någon stund senare i ett täckt släp.

*
BloggPaddonNäste man till rakning var ”The Kiwi” Hayden Paddon som lät sin co-driver John Kennard verkligen få känna på sin 30:e WRC-start när han ”brutalrullade” Hyundaien en knapp kilometer före mål. Smällen beskrevs som ”This is biggest accident of Hayden’s career.” . Paddon själv konstaterade enkelt.
The pace was good!
I hans fall lär det finnas goda möjligheter för återstart och enligt en ”bedömare” på Twitter var det enkelt.
– Ett snabbt oljebyte och nya hjul sedan är han på gång igen.
Själv är jag lite skeptisk till att det är så enkelt få rätsida på Hyundai #20 igen…

*
BloggLatvalaEfter sträcka åtta Ouninpojha 2 leder Jari-Matti Latvala med drygt två sekunder före Sebastien Ogier. Vid målet på sträckan pustade Latvala ut och avslöjade.
– Har aldrig kört Ouninpojha så snabbt någon gång tidigare. Var till och med lite rädd själv.
– Jag har ”massive respect” för den här sträckan…
Sträcksegern var dessutom unik då det blev Latvalas 400:e sträckseger i WRC-karriären och han tog den med smått otroliga snitthastigheten 132,18 km/t. Var det inte FIA och promotorn som tyckte det gick alldeles för sakta i WRC för att få publiken att gilla rally?

*
Måste säga att jag gläds med Kris Meeke som verkar skakat av sig allt skitsnack och rykten om sin framtid hos Citroén och så här långt levererar nordirländaren. Flera sträcksegrar och en tredje plats bara 9,6 sekunder bak Latvala måste göra Yves Matton glad.
Inte blir han surare när så Mads Östberg/Jonas Andersson skuggar Meeke, visserligen ganska långt efter med 27,7 till den finska ledar-Polon.
Femma är Thierry Neuville som man faktiskt får räkna till ”B-gruppen” i sammanhanget då han har 1.44 upp till toppen. Bara fyra sekunder efter ligger teamkompisen Dani Sordo.

*
För M-Sport går det mesta i moll, både Elfyn Evans och lite favorittippade Ott Tänak har haft problem med sin Fiestor. När så dagen genomförs helt utan service har de tvingats leva med sina ”limping cars”. Tänak ligger tia medan Evans ligger en bra bit efter placering tjugo. Bästa Ford är privatåkande Juho Hänninen på sjunde plats följd av tjecken Martin Prokop som åtta.

*
BloggTidemandI WRC2 håller mitt tips, Esapekka Lappi leder med R5-Skodan och dryga minuten efter på andra plats Pontus Tidemand/Emil Axelsson. Pontus är imponerad av teamkompisens tempo som när han provade ledde till en liten dikesvisit med tappad plast som följd
Jag är glad för vårt tempo men Esapekka är verkligen snabb, summerade Pontus vid målet på sträcka åtta.
Skulle behöva ta större risker för att plocka in tid, men jag vill gärna överleva dagen!BloggBryngelsson
En som verkligen verkar ha gjort det mesta för att inte överleva dagen är Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson med RRC-Fiestan. En rullning, även detta på Ounipojha har sinkat den friske norrmannen. Chocken efter taklägget verkar dock vara av det mindre slaget för på sträckan efter var Eyvind snabbaste WRC2-åkare. Då ska man veta att han körde sträckan utan vindruta enbart med skyddsglasögon. Rutan tilläts han av teknikerna att byta på regroupingen. Att köra med glasögon var inte Eyvinds model.
Jag föredrar vindruta, konstaterade han när han rullade ut mot sträcka sex. Inte heller andra omgången av Ounipojha gick smärtfritt för det norsk/svenska paret. Dock inte lika dramatiskt som på första, den här gången blev det bara en fullfartsnurrning.
Tredje platsen håller Stefan Lefebrve med sin Citroén, 33 sekunder bak svensk-Skodan. Jarkko Nikara är som fyra på behagligt avstånd från Pontus, nästan minuten skiljer.
Anders Gröndal håller sjunde platsen medan så Brynhildsen trots allt klydd ligger tolva. Riktigt vad som hänt Fredrik Åhlin har jag inte fått koll på, ligger sist i WRC2 nästan 20 minuter bak Lappi. Något har hänt det är helt klart.
I WRC3 är det norskt på andra platsen med Ole Christian Veiby, 1,19 bak ledaren fransmannen Gilbert.
I dag återstår två sträckor innan både bilar och besättningar får välbehövlig vila. Lördagen besår av åtta tuffa sträckor.

*

Snabbläste en intervju med Emil BergkvistERC:s officiella hemsida där han lovar att i finalen hjälpa fram sin teamkompis i Opel Motorsport Marijan Griebel till andra platsen i Junior-ERC. Något han inte tror blir omöjligt då Griebel ifjor slutade tvåa i Czech Barum Zlin Rally. Dock vill Emil inte att detta ska missförstås.
Jag vill väldigt gärna vinna själv, vi åker dit så får vi hur det går…
Han menar även att det ska bli skoj att tävla utan press och ser närmast fram emot att först få köra ADAC Cosmo Rallye Wartburg och sedan höjdpunkten, WRC ADAC Rally Germany.
Emil berömmer också Opel-teamet som han menar varit den idealiska partnern för honom och Joakim Sjöberg i trappan mot ännu högre rallyhöjder.
Jag är skyldig dom så mycket, teamet trodde på mig från allra första början och stöttade mig på ett mycket bra sätt, menar Emil.
Teamets proffsiga inställning och entusiasm ner till varje enskild mekaniker präglar Emils team och han avslutar intervjun med.
Jag hoppas vi kommer att jobba ihop lång tid framöver!

*
I helgen avslutas Stockholm Pride festivalen med den stora paraden på söndag. Här finns då Annie Seel och Marcus Sundh, Älmhult under vinjetten ”Rally for Pride” med en regnbåg och ch rallystrajpad Peugeot 208. För Marcus är detta ett sätt att komma ut och visa att även i rallysporten är det okej att tävla och vara homosexuell. Paret har idag uppmärksammats i Dagens Nyheter bara det är positivt, då deras intresse för motorsport i stort sett kan betecknas som obefintligt. Marcus säger till DN.BloggSundh
Jag tycker det är viktigt att vi går i paraden för att oavsett så kan man utöva sin sport som den man verkligen är, sitt sanna jag. Att vara gay inom motorsporten är i dag kärleksfullt. Det som stoppat mig tidigare att ”komma ut” är mina egna negativa upplevelser i det privata. Men inom sporten känns det nu bara positivt.
Annie Seel, mest känd för sina starter i Dakarrallyt avslutar.
Jag är stolt över att Marcus och jag tar ledarflaggan för mångfald inom rallysporten. Vi vill visa att rally inte bara är macho utan alla kan köra – han, hon och hen, säger Annie Seel.

*
Tomelillas William Nilsson i Supercar Lites hade lite oflyt senast det kördes rallycross uppe i Kalix och hoppas på bättre lycka när det i helgen är ny chans i Arvika. Taktiken är enkel i Värmland enligt William.
Bara ut och kötta!
På den krävande och kuperade banan med, enligt Nilsson, lagom mycket asfalt och grus gäller det att vara med från början.
Det gäller att vara på hugget direkt. Det är viktigt att plocka poäng i racen innan finalen då det är så jämnt i totalställningen.
Något ledaren Tobias Brink, Eslöv håller med om.
Mästerskapsledningen är knapp och vi måste fortsätta jobba hårt. Det kommer bli riktigt tufft men vi har potentialen och siktet är inställt på guld.

*BloggEklund
Team Westombanan har Per Eklund mer eller mindre som sitt vardagsrum och här kommer han att för första gången köra sin egen helt nya VW Beetle.
Det ska bli kul att köra på hemmabanan igen det var många år sedan sist, speciellt med den här nya Beetlen, menar rallycross ikonen
Räkna med att Per kommer ha ett enormt publikstöd på hemmaplan i Arvika under lördagens RallyX-tävling. han och bilen finns även att beskåda under fredagen på Arvika Torg där RallyX kommer ha flertalet bilar på plats för en uppvisning klockan 12:00.

*
BloggCortinaFör runt 250 000 kronor har du nu chansen att bli ägare till en verklig raritet, Bengt Söderströms Ford Cortina GT MK2 som det svenska rallyproffset använde i Safari-Rallyt 1967. Den invigde förstår dock snabbt att det inte rör sig om originalbilen då hade prislappen sett helt annorlunda ut, utan en s.k replika.
Bilen är byggd 2014 på ny råkaross med all rätt utrustning och under huven sitter en 1700 kubiks motor på runt 140 hk. Måste säga att priset känns minst sagt konkurrenskraftigt även om det inte är en ”äkta” Safaribil. Är du sugen ring Leon Meijers 0031 46 4371088.

*
BloggMantaOm en knapp timma går min kollega och tf. nyhetschef Mikael Hallqvist på välförtjänst semester. ”Halkan” är egentligen totalt ointresserad av bilar dessutom körkortslös men av någon anledning har han fått upp ögonen för Opel. Normalt sett ligger kunskapsnivån på nivån under ”Volvo Sonett” men Oplar börjar han känna igen. I dag, dessutom i triumf visade han att Opel-Spotting kommer att bli melodin under semestern. I mobilen fanns en bild på en Manta A, gissar på årsmodell 1974-75 vilket jag förklarade för Halkan.
Fräckt namn på en bil, Amanda, konstaterade han belåtet.
Vad är nivån som är två snäpp under ”Volvo Sonett”?

*
BlogglördagLycko er som har Kristianstadsbladet i brevlådan i morgon. Här kan du läsa att sportreporter Simon Sjöstrand tagit pulsen på de tre topputmanarna i AM Snapphanerallyt nästa helg. Här utvecklar då Jerker Axelsson, Stoffe Nilsson och Jocke Grahn sina möjligheter till seger i den 47:e upplagan av den skånska klassikern. Så klart finns även Motorlistan med tre heta och så ”Motorstopp” där SVT Sporten och Jonas Ejeborg får en liten passning.

*
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *