Capito besviken efter WRC i Tyskland, ”Grisfösaren” svarar på VOC-fråga, kartis Emil=vilken kille och Noah Milell racear i England!

Noterar att basen för VW:s WRC-satsning Jost Capito är besviken över teamets insats i hemmatävlingen Rallye Deutschland. Det som skulle bli en klang och jubel föreställning på hemmaplan blev istället snudd på katastrof där Latvalas sjunde plats inte ens kan betecknas som plåster på såren. En ljusglimt hittade dock Capito.
– Vi vann åtta av de sexton sträckorna, trots alla problem!
Han fortsatte.
– I rallysporten kan du inte planera succé och eller ta någonting för givet och detta speciellt i WRC, där varje litet misstag kan bli avgörande.
– Det är också exakt detta som gör vår sport så fascinerande och nu kommer vi att jobba ännu hårdare för succé i Rally Australien!
En härlig inställning kan jag tycka och Capito har du problem att hantera motgången har jag ett råd? Ring +44 1900 828 888 och du kommer till M-Sport i Cumbria och fråga där efter Mr Wilson, han vet hur hanterar motgångar…

*
Någon information från ”fredssamtalen i Stockholm” har ännu inte nått mina öron, kanske är de ännu inte avslutade vad vet jag. Ställde igår en fråga varför ”sydlänningarna” inte är alls så flitiga i Sverige-Serien och fick genast svar från Ola Wingren, förare i ”Silver-grisen” och tidigare flitig gäst i serien. Ola skriver:
BloggOlaHej Tommy. Detta är ingen ”raketforskning” precis varför det blivit så. Efter att ha kört serien i några år är det bara att konstatera med några få undantag, de finaste tävlingarna i landet finns söder om Jönköping. Nu pratar vi både arrangörs och vägmässigt. När det då dessutom finns en cup (SSRC) som kan generera lite prispengar tillbaka är inte valet så svårt.
Lägg därtill att motståndet här nere är minst lika hårt samt att jag är övertygad om att det är ett tempo som skulle hävdat sig bra i övriga landet.
Men nu är ju frågan när det enligt rykten kommer att bli en oviss framtid för SSRC,kommer då fler att testa en rikstäckande serie eller stanna hemma?
Med vänlig hälsning
”Grisafösaren”
Var det inte svårare…

*
Över till motorsport på betydligt högre nivå och då på samma nivå som Gud Fader själv nämligen hos FIA i Paris. Antagligen skulle FIA protestera högljutt över min beskrivning, samma nivå som ”chefen där uppe”, merde ( franska för shit) vi är på en betydligt högre nivå. Nåväl nu kan presidenten Jean Todts dagar vara räknade då en annan FIA-gubbe David Ward ställer upp i en kampanj för att bli ny president. Todt övertog posten från Max Mosley efter en tuff fajt med Ari Vatanen som även han var sugen på platsen längst fram vid köttgrytan. Nu gäller det David Ward och vad vet jag då om honom? Inte ett dugg!

*
Nu har South Swedish Rally även officiellt gått ut med att det blir rally 2014, med eller utan SM-status. I ett brev till ägarklubbarna bekräftar man rallyfortsättningen och skriver ” Beslutet fattades med acklamation och med stort engagemang bland deltagarna.”. Nu hoppas man att detta ska bli en ”nytändning” och fortsätter i brevet, ”Vi hoppas att den entusiasm som för närvarande präglar SSR:s organisation, kunde spridas bland fler av SSR:s ägare. Det finns plats för alla som vill hjälpa till att göra SSR 2014 till det bästa hittills.”.
Skönt besked tycker jag. Nu väntar jag bara på hur kalendern för Rally-SM 2014 kommer att se ut. Den lär vara utlovad till början av september och vad jag vet är det bara Snapphanerallyt som öppet gått ut och berättat att man är SM-arrangör även nästa år. Vilka andra klubbar får Wilke/Holm sällskap av, det är frågan?

*
När jag ändå är inne på Snapphanerallyt fick jag idag höra en alldeles fantastisk historia från årets upplaga där WRC-kartisen Emil Axelsson hade huvudrollen. I rallyt satt han inte vid sidan av PG som vanligt utan han skulle läsa noter i Lasse Stugemos Mitsubishi. Tyvärr packade bilen ihop redan på fredagen så det blev för Emil att agera åskådare på lördagen. När han kom fram till Mål-TK:n på en sträcka, ointressant vilken var där lite ”kaos” med både Vip och Förbilar i kö. Emil förstod att det nog kunde vara på plats med en hjälpande hand och erbjöd sig reda ut problemen. Så blev också fallet men något rallytittande blev det inte, utan han blev kvar på sin post till sista bil. Exakt så agerar en som älskar sin sport och hoppas att arrangören tackade honom för de hjälpande händerna…

*
Om en dryg månad är det dags för VM i Karting och då i Italien där Noah Milell planerar att köra. Just nu är Noah och pappa Niklas i England för tävling i International Super Cup som körs på Litchfield Bridge banan nu i helgen. Därefter väntar VM i italienska Sarno för ”rookien” som tidigare i år chockade många när han satte den fjärde snabbaste tiden under EM kvalet i Spanien. BloggMilellNoah konstaterar.
-EM deltävlingarna var grymt tuffa, men samtidigt lärde jag mig jättemycket hur det är att köra internationellt, så det känns bra inför de nästkommande racen.
Att komma till England och tävla känns också stort. Dessutom ser banan väldigt intressant ut, säger Noah.
Efter Super Cup och VM blir det ytterligare ett race i Ferrari-land, men vilken tävling är inte bestämt.
-Vi har några olika alternativ, men nu är det fokus på dessa två race först och främst, vilket vi ser jättemycket fram emot, tillägger pappa Niklas Milell.

*
Jobbet med TV-Svängen på lördag rullar på och idag har tävlingsledarna Patrik Persson, Mia Nilsson och Magnus Helgesson finlirat med viktiga uppgifter. Själv har jag som vanligt fått förtroendet att agera budbil med de faktiskt viktiga ( undrar hur de tänkte här…) säkerhetsplanerna till myndigheter och Räddningstjänster. Allt gick bra, rätt kuvert på rätt plats så än finns det hopp för mig…
Dessförinnan samlade vi som traditionen säger, tävlingens samarbetspartners (finare ord för sponsorer) för en mycket enkel lunch i klubbhuset. Ordförande Servin informerade om det viktiga, jag fyllde i på lämpliga ställen med lite trams, alltså allt var som vanligt. En av gästerna ställde frågan hur vi tänkte göra när tävlingen till nästa år har 50-års jubileum? Servin hade som vanligt massor av bra idéer (jo det händer faktiskt), allt från start i centrum, till att bjuda in samtliga totalsegrare genom åren. Men den bästa idéen kom faktiskt från nykorade SM-vinnaren i Sprint, Eslövs Mats Andersson som var gäst på lunchen.
– Varför inte göra en tävling med enbart Oplar?
BloggKadettDet blev alldeles tyst i rummet, den lysande idén verkade behöva tid att sjunka in. Själv fick jag omedelbart uppenbarelsen att den blå Kadetten måste ur garaget. Till slut öppnade säkerhetschef Prahl munnen och väckte mig brutalt ur drömmen.
– Det skulle bli en allt bra kort tävling!
Det är i den här andan jag tillbringar min ”fritid”, är det konstigt att man är som man är?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *