Irländskt i norska WRC-Polon, Jocke väljer bort TV-Svängen och kör asfalt i Danmark, varför så få sydsvenskar i VOC:s Sverige-Serien?

BloggNagleDet blev irländaren Paul Nagle som tar plats vid sidan av Andreas Mikkelsen i WRC-Polon när man ger sig i kast med Rally Australia helgen 12-15 september ( sorry ”kartläsar-Roland”, sket sig igen…). 35-årige Nagle är rutinerad och gjorde WRC-debut redan 2004 i Mexico. Har läst noter till Kris Meeke fram tills att han blev arbetslös från Mini. Åkte sedan med Craig Breen efter olyckan 2012 där hans co-driver Gareth Roberts omkom. Verkar vara en bra ersättare för Andreas i väntan på att Markkula ska bli bra i ryggen igen.

*
BloggJockeEn som väljer bort rally på hemmaplan till helgen är Jocke Grahn, ”born and raised” bara ett långt stenkast från de klassiska TV-Svängs-sträckorna söder om Degeberga. Två segrar i favorittävlingen 2005 och 2008 har Simrishamnsåkaren. Trots ett jättesug att lura Stoffe Nilsson på sin femte raka seger väljer Jocke och Rickard Nilsson ändå att ta Öresundsbron över till Vestlolland och deltävling fyra i Danska Mästerskapet, Suzuki Sydhavsrally. Jockes WRC-Focus blir enda av sitt slag i tävlingen, vilket föranlett stora artiklar på diverse danska rallysajter. WRC-bilar är en klar bristvara där, istället dräller det av Super 2000-bilar vilket är lika vanligt på den här sidan sundet som en driftingmästare i Miljöpartiet. Hårt motstånd tippas Jocke få av norrmannen Rune Danneborg som just kör en 2000-Fiesta och som syntes i årets Lille Mats Rallysprint. För de här båda väntar DM-ledaren Tim Svanholt och regerande mästaren Christian Jensen i den danska ringhörnan. Tävlingen avgörs helt på asfalt.

*
Spänningen stiger inför ”fredssamtalen” i Stockholm på torsdag mellan VOC Mekonomen Rally genom Roger Fransson och diverse SBF-makthavare. Utgången av samtalen är vad jag kan förstå ovissa och inbillar mig att bägge parterna är lika segervissa, så visst blir det intressant? Fick idag ett telefonsamtal från en ”insatt” som dock ville vara anonym, där han kände mig på pulsen. Främst var han intresserad av hur många jag pratat med i min ”undersökning” om man var ”för eller emot” det hårda regelverk mot arrangörer som Fransson aviserat. Ärlig som jag är svarade jag.
– Två handfulla totalt, men bara VOC:are plus lite ”rallybestämare”, så något större underlag kan jag inte skryta med…
Efter lite snack visade det sig att han hade samma åsikt som de i min ”panel” och även han var spänd på utgången. Vi pratade även om Sverige-Serien där ”han” vad jag förstod varit en flitig gäst i många år. Framgick också att han inte gillade skåningarna som kört i serien.
– F-n de var ju alltid så snabba, hade svårt att hänga med…

*
På tal om Sverige-Serien som på nittiotalet nästan var en renodlad skånsk angelägenhet genom förare som Thord Johansson, Gary Kajson, Anders Strömbeck, Mårten Persson, Per-Martin Persson för att nämna några. Kollade lite på årets version och där är det minst sagt tunt med ”sydlänningar”. Hade det inte varit för deltävlingen i Växjö som kombinerades med DM och Sydsvenska Rallycupen hade man inte ens kommit upp i en handfull förare från de sydligare delarna av landet. Vad jag kan se verkar det bara vara Skillingaryds Markus Theorin som ”satsar” på Sverige-Serien,  han ligger på nittonde plats i A-klassen. Vad som gjort att serien svängt över till att bli en ren mellan/nordsvensk angelägenhet har jag ingen som helst förklaring till. Någon kan kanske förklara för mig?

*

Nästa deltävling i VOC Mekonomen Rallys flaggskepp blir Castrol Rally i Tammerfors sista helgen i september. Än så länge är det långt till ”taket”, arrangörerna har gett Fransson sextio platser i rallyt och just nu är man bara uppe i lite mer än drygt hälften. Rusar det på innan fredag som är sista anmälningsdag, det är frågan…

*
Tur att det inte handlar om en tävling för svenska förare i första hand? Jag tänker på att det är nästan är en hel månad mellan sista anmälningsdag och tävling. Här hemma gnälls det om det skiljer en och en halv vecka. Kan väl ändå inte vara så att de svenska rallyåkarna är bortskämda? Skojar så klart, självklart är dom inte det…

*
Har fått lite konstig information angående den tragiska olyckan i Rallye Deutschland där de holländska klassikeråkarna Rob de Vos och Marcel Benning omkom sedan deras Triumph TR7 kraschat efter ett känt hopp på Arena Panzerplatte. Enligt rykten ska även två ur publiken ha omkommit vid en annan olycka sedan de uppehållet sig på ”Förbjuden Åskådarplats”. Detta har jag trots flitiga efterforskningar inte hittat något som styrker. Det enda jag har fått fram är att två personer skadats sedan någon form av ”uppvisningsbil” kommit utanför vägen. Att dom sedan skulle ha bekräftas döda har jag däremot inte lyckats hitta trots mycket ”googglande” på tyska nyhetsajter. Förhoppningsvis har jag rätt…

*
Är som jag tidigare sagt inne i ”TV-Svängs mode” och idag har det varit besök hos de boende på sträckorna för att leverera tävlingsprogrammet ( vet inte riktigt hur detta skulle skötas, om vi hade sista anmälningsdag samma vecka som tävling som de nu ”icke TV-Svängskörande” tycker???). Som vanligt enbart trevliga och positiva människor ute i ”bushen” vilket självklart gör jobbet lättare. Om en dryg timme väntar pappersarbete i klubbhuset, kuverten med startnummer och annat ska packas under ledning av ”ordningsmannen” Bertil Gunnarsson. Här får jag enbart mycket enkla arbetsuppgifter typ, ”där kan inget gå fel så det kan Tommy göra”. Inga problem även dessa jobben måste göras.
BloggSMKHittade av en slump en bild från samma kväll inför TV-Svängen 1970. I den gamla väl mycket väl dessutom, inrökta klubblokalen i ett källarutrymme med minmal ventilation jobbades det febrilt. I ena hörnet, syns inte på bilden vevade man ”stencilapparaten” (stenålderns kopieringsmaskin) med startlistan i typisk lila skrift. Det sorterades tidkort, prickades av både här och där, skrevs, suddades, stönades, röktes och svor över dessa dj-la förare som inte var skrivkunniga. På den här tiden sköttes anmälningarna med hjälp av papper, kulspetspenna och i bästa fall läslig handstil.
Mitt i bilden, med svarta glasögon sitter ”diktatorn”, supersekreteraren och den levande legenden Kjell Lundgren som härskade helt oinskränkt när det var tävlingsdags. Gud nåde den som inte gjorde rätt, vilket inte alltid var så enkelt då klar och tydlig ordergivning var en bristvara i den inrökta källaren. Men tävling blev det dessutom fyrtiotre gånger ytterligare med årets upplaga som är den 49:e…
(Motorbloggaren i ”snygg” Beatlesfrisyr har fått hedersplatsen till vänster om Kjell, dessutom verkar jag helt fokuserad på mitt pappersjobb. Måste ha varit något enkelt…)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *