Finland utanför WRC 2014(?), VOC och SBF delade segern, PG besviken på teamet och tips inför TV-Svängen!

Enligt spanska rallysajter skulle Rally Finland stå utanför WRC-kalendern 2014 vilket dock förnekas av rallyansvariga på andra sidan Östersjön. Spanjorerna hävdar att rally ska ersättas av Rally Poland vilket i mina ögon bara kan bli ett riktig nerköp. Rally Finland, alla rallyns moder och ständig medlem i WRC-kalendern förutom 1995 då det bara var VM för ”2-litre Cup”, ersätts av Rally Poland, nej nu får ni ge er!
Dock är där inget som talar för att spanjorerna är några större sanningssägare och fram till dess att kalendern är spikad vägrar jag tro att FIA och WRC med sina ”hang arounds” är så korkade att man plockar bort pricken över i när det gäller WRC!
Man publicerar även den lista som man ”tror” kommer att presenteras av FIA i början av september och glädjande nog ligger Rally Sweden kvar. Men att Finland ersätts av Polen, they must be kidding…

*
Skrev igår (skyller på TV-Svängs mode att jag kallade VW-bossen Matton när han heter Capito. Uppmärksamme f.d ”Grisafös-kartisen Lars Andersson var faktiskt den ende som reagerade, snyggt jobbat) att Capito inte var helt nöjd med Rally Deutschland. Nu visar sig även Yves Matton ( rätt den här gången) var svårflörtad och menar att Dany Sordos seger inte på något vis förbättrat eller försämrat chanserna på en Cittra-fortästtning 2014. Matton avvaktar något innan han presenterar sin line upp för nästa år. Vet dock inte vad han väntar på, Meekes nummer har han och Kubicas finns väl på 118118?

*
Då kom där ändå något ut av ”fredsamtalen” i Stockholm och som jag ser det blev det en halv seger både för VOC Mekonomen Rally genom Roger Fransson och för SBF genom Rallyutskottet. I ett officiellt meddelande skriver SBF:
Förhandlingarna med klassansvarig Roger Fransson gällande VOC Mekonomen Rally kunde inte slutföras under dagen. Förhandlingarna har varit positiva och man söker en gemensam långsiktig lösning. Parterna har kommit överens om en förhandlingsperiod från den 29: augusti till den 30:e september 2013.
Under den begränsade perioden sanktionerar SBF ett reviderat VOC Mekonomen Rally-reglemente som återfinns på klassens hemsida www.volvooriginal.com Tidigare arrangörsanvisningar har förenklats.
Parterna är överens om att inga sanktioner eller repressalier skall drabba tävlande och/eller arrangörer som tidigare planerat eller genomfört tävlingar där oklarheter funnits gällande VOC eller VOC Mekonomen Rally förekommit.
Magnus Månsson
Ordförande i Svenska Bilsportförbundets Rally Utskott”.
Alltså ,”To be continued” som där står i amerikanska tv-thrillers.

*
PG verkar vackla lite i sitt förhållande till ukrainska AT-teamet och deras halvskruttiga WRC-Fiesta. Visst är det märkligt att ett nästan proffsteam på WRC-nivå verkar ha sämre ordning på grejorna än den stressade maskinsstationsägaren Joachim Grahn har på sin Focus hemma i traktorgaraget i Åhuskärr. Här är det vanliga killar som skruvar, men de verkar åtminstone ha klart för sig vad det är man skruvar på. Vore kanske idé att skicka ner AT-mekarna på en kurs i Åhuskärr bara höstskörden är bärgad (innan hinner inte Jocke) för att visa dom hur det funkar…
I Värmlands Folkblad erkänner PG att han funderade på att bryta samarbetet.
– Det är klart att man blir less när det inte stämmer. Det känns som att man har mer att förlora än att vinna på att köra en bil som inte fungerar, man får ingen riktigt ärlig chans att göra resultat och det är givetvis frustrerande.
Men efter ett samtal med stallchef Tamrazov har P-G åtminstone beslutat sig för att köra i Frankrike.
– Vi tog en diskussion där jag framförde min kritik och de lovade att försöka bättra sig. De sa att de följde serviceintervallen och byter ut grejerna som det är tänkt. Men tydligen hade de visst glömt att byta ut vattenpumpen inför Tyskland.
Vidare förklarar han i VF att han är väldigt tacksam för chansen.
– Vi hoppas kunna genomföra Frankrikes VM-rally i början av oktober utan att drabbas av bilproblem.
– Sen är det bara att inse att tempot i rally-VM är otroligt högt numera, jag tror att det aldrig har varit så högt som nu. Fabriksförarna är ett steg längre fram än vi andra så det är nog bara att vara glad om man kan vara sexa, sjua på sträckorna.

*
Ber om ursäkt att bloggen är lite sen men har inte legat och petat naveln precis under dagen. Redan vid åtta var vi ett tappert gäng ute och började ”täcka” på två sträckor. Ett styvt jobb, men gör det så mycket enklare på söndagen när man ska återställa vägarna. När detta var klart så var det bandning och bandgrindar som skulle upp. Inte så tungt men tar mycket tid och sparar förhoppningsvis också mycket tid i garaget för de tävlande efteråt…
Eftermiddagen gick åt till att frakta material mellan klubbhuset till tävlingscentra och när detta var klart räknade jag med två timmars paus då jag bland annat skulle skriva bloggen. Då ringer mobilen för femtioelfte gången, tävlingsledare Patrik ringer, då svarar man.
Kan du sticka till Vinslöv och hämta lite pilar, vi saknar till sista sträckan?
Patrik frågade mycket snällt, men bakom fasaden visste jag att där lurade en ”drill sergeant i US Marines” och svaret från mig var självklart.
-Hälsa Roger, jag är i Vinslöv om en halvtimme!
Väl tillbaka var ändå det mesta fixat av mina arbetsvilliga klubbkompisar så jag kan absolut inte gnälla. Dessutom är det alltid kul att träffa andra positiva människor som ”Turbo” som inte ser problem, bara lösningar. Tack Turbo för hjälpen!

*
När vi ändå är inne på tack så mejlade CG Wilke i går efter att jag skrivit om hur Emil Axelsson ”räddat” målet på en sträcka i Snapphanerallyt. Wilke skrev att han så klart tackade Emil via Facebook. Om inte hade jag blivit väldigt förvånad, för även Wilke älskar sin sport…

*
BloggKadettSkummade lite rallybilsannonser innan bloggen och plötsligt stannade hjärtat. Rubriken ”Opel Kadett bytes mot VOC” gjorde att jag helt tappade koncepterna innan jag plockat fram Blocketannonsen. Mycket riktigt en Kadett GTE från1984 var Christer Carlström villig att byta mot en VOC. Kändes precis som han riktat annonsen direkt mot mig, men som vanligt är där alltid ett men. Längre ner i annonsen stod ” Detta är en mycket pålitlig och driftsäker bil! Otroligt lättkörd och passar perfekt för C men även B förare.”. F-n också jag är ju A-förare och så passar den för C och B-förare typiskt. Dessutom var den grön och det vet ni ju vad jag gillar gröna rallybilar. Close but no cigarr som vi säger i Staterna.

*
Glömde ett tips inför TV-Svängen och nu känner jag att jag är inne i ett härligt flow.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson Ford
3. Anders Jonasson Mitsubishi
4. Björn Johnsson Subaru
5. Ingvar Andersson Subaru.
2WD.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Jocke Kristiansson Opel
3. Thord Johansson Volvo
4. David Bellborg Golf
5. Kjell Fransson Volvo
Blir väl till att gå klädd i mörka solglasögon och lösskägg i morgon på tävlingscentrat…

*
Länge har det snackats om att jag skulle ta plats i Black Beatuy som Roland för första gången i dess 21-åriga Volvo-historia ska få känna på grusväg och nu som VIP-åkare. Till slut vann kassör Bertil dragkampen om mig, istället för att sitta i ”den svarte” ska jag fixa prisbordet och var lite allmän ”springpåg”. I mitt ställe intar alltid åksugna Lotta högerstolen medan jag håller mig till prisbordet. Vissa påstår att jag är skraj för att åka ( skraj och skraj, jag kör hellre om jag ska var ärlig) men Martin kartis på RS-framträdandena i ”den svarte” var faktiskt den ende som fattade det här med prisfixet.
Det är väl inte så konstigt, enda chansen för Tommy att komma nära några priser!
Lycka till Lotta, jag är i närheten av prisbordet om du vill något?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *