Emil tvåa i tyska Opel Adam Cup, STCC PR-värt över tvåhundra miljoner och är avsaknad av profiler enda orsaken?

Medan kompisarna körde Rally-SM och AM Snapphanerallyt valde Emil Bergkvist ADAC Cosmo Wartburg Rallye och Opel Adam Cup. Den här gången med Joakim Sjöberg i co-driverstolen.
Lördagens sju sträckor slutade med en klassledning med 17,3 sekunder före Julius Tannert och halvminuten före Thierry Neuvilles brorsa Yannick.
Söndagen bjöd regnvåt asfalt vilket Emil har liten erfarenhet på, så redan på första sträckan blev det dikeskänning och man tappade ledningen när bilen inte fungerade som den skulle. Efter service fungerade allt igen och tempot skruvades upp.
Julius Tannert segrade dock men Emil/Joakim blev tvåa och vann dessutom åtta av de sexton specialsträckorna. Var tvåa på ett antal av de resterande samt tog extra poäng på powerstage vilket innebär serieledning.
Noterbart är att Emil åkte jämt med VM ledande Sander Pärn från Estland i en motorstarkare Ford Fiesta R2, där även Emil slog honom på en hel del sträckor. Nästa tävling körs 21—24 augusti och detta i riktigt fint sällskap då man kör ihop med ADAC Rallye Deutschland.

*
Kom ett pressmeddelande idag från STCC som enligt medianalysföretaget Mediapilot ökar sina PR-värden i traditionella medier rejält för 2014. Värdet för STCC som mediaplattform är i år uppe i 217 miljoner kronor efter bara två genomförda tävlingar och därmed nästan i nivå med helårsresultatet för 2013.
– Det är fantastiskt bra siffror och med en bra avslutning på året kan vi komma upp i nivå med rekordåret 2011 då vi passerade 500 miljoner, säger Jonas Lundin, nytillträdd VD för STCC oc htillägger.
– Då hade vi ändå fler tävlingar och större startfält än vad vi har idag… 
Bland förarna är det förstås de etablerade stjärnorna som Thed Björk, Fredrik Ekblom, Richard Göransson och Fredrik Larsson som skapar de största värdena men nya stjärnor, som finländskan Emma Kimiläinen, har också låtit tala om sig i tidningsspalterna.
STCC har genomgått något av ett generationsskifte i år och det har kommit in flera nya unga förare från upplageområden där det tidigare inte har skrivits så mycket om motorsport.
STCCTill årets säsong införde STCC också ett nytt reglemente som innebär att startordningen i det första heatet är omvänd mot det poänggivande första kvalet. Flera av de nya namnen, som Mattias Lindberg bilden, Erik Jonsson och Philip Forsman har också tagit sig upp överst på prispallen i år.
Det har naturligtvis inneburit att de nya förarna har fått en bättre exponering i media än vad de annars hade fått, fortsätter Jonas Lundin.
Det har också bidragit till mer spänning och dramatik i racen vilket också har skapat rubriker, som när Emma Kimiläinen och prins Carl Philip kraschade i premiären.
Nystartade rallycrossmästerskapet RallyX kör ihop med STCC som promotor och har fått ett stort uppsving både internationellt och nationellt senaste året. Jonas Lundin ser en stor tillväxtpotential i media för RallyX som i sin första mätning kommer upp i ett PR-värde på 16 Mkr.
– Med STCC som plattform har vi som ambition att RallyX ska växa i media framöver. Nu väntar två spännande tävlingar i RallyX-kalendern med Ring Knutstorp närmast om knappt två veckor, sedan är det dags för en spektakulär RallyX-final på Solvalla den 5-6 september där vi får en bra möjlighet att exponera rallycrossen för storstadspubliken och media.
För STCC återstår tre tävlingshelger. Förutom Ring Knutstorp och Solvalla där STCC och RallyX delar på programmet återstår också den stora finalen för STCC på Mantorp Park den 19-20 september.

*
BloggKadetterTackar Mikael Andersson för den fina buketten på riktiga fullblods Oplar, i synnerhet den orange Rally Kadetten väcker habegäret till livs. Under mitt besök på Solliden promenerade vi runt i trädgården utanför det lilla fina slottet. Men tyvärr Kung Carl Gustav den här trädgården var i mina ögon betydligt finare…

*
OLYMPUS DIGITAL CAMERAHar ju varit ”cabb-väder” mest hela sommaren och vad vore då lämpligare att njuta detta väder med än i en Opel Kadett Aero från 1978  (färgen kan vi lämna därhän…). Opelentusiasten Jan Perdén från Sjöbo hittade den ovanliga bilen på Classic Days i Tyskland.

*
BloggBrandLite mer illasinnad verkar Kenneth från Kristianstad vara när han lyckades plåta Skillingarydsföraren Tomas Wernersson i målet på Hovdala 2. Kenneth skriver och jag spårar viss skadeglädje ,” Hej Tommy nu var det inte bara Jockes bil som brann. Även Wernerssons ”host” Opel hade en liten mindre brand vid målet på SS 8.”.

*
Det snackas ju om att ett av rallysportens stora problem är att det saknas profiler. Det är väl bara att hålla med och det är väl så att BlogggMatsMats Jonsson är den sista av de ”stora profilerna” som fortfarande är igång. På något sätt tillhör Mats samma profilgäng som Björn Waldegård, Stig Blomquist och Per Eklund, där kan väl ändå ingen snacka om att lyskraften saknas eller? Det jag vill komma till är om inte allt snack om att det saknas profiler skulle vara orsaken till att sporten befinner sig i medieskugga, egentligen är mest skitsnack.?
Lyssnade på Sportradion i eftermiddags där reportrarna redan nu började arbeta upp falsetten och exhalteringen inför stundande Friidrotts-EM i Zürich. Nu är jag ingen friidrotts fan men när man började räkna upp namnen på de stora svenska medaljhoppen i Schweiz var där i princip inte ett enda namn jag kände igen. För mig är profiler sådana som man känner till även om man inte är speciellt intresserad av sporten i fråga. När jag hör uppräkningen i radio så är det istället helt tomt i skallen istället för igenkänning.
Detta hindrar dock inte att mediabevakningen är total på de här friidrottarna och detta utan att någon riktig profil finns med i gänget. Är nog inte så att det handlar om profiler eller ej, handlar istället mer om vad sportredaktionerna tycker är viktigt/kul att bevaka. Viktigare än vad folk kanske egentligen vill höra/se/läsa…

8 svar på “Emil tvåa i tyska Opel Adam Cup, STCC PR-värt över tvåhundra miljoner och är avsaknad av profiler enda orsaken?

  1. Tommy, tack för info om Snapphanerallyt! I NSk och Bladets webupplagor har jag inte kunnat hitta ett enda redaktionellt ord om tävlingen. (Kan ha fel). Detta gör ju bloggen än viktigare för att få ngn form av info. Men om inte lokaltidningarna skriver, så kan an ju inte klaga på din kompis på rikstidningen i Malmö. I NSk har skrivits om jippot med div. personer som körde ett ekonomirace. Fan vad interessant! Nej tacka vet de Orientering, fotboll och hockey. Samt skidskytte!
    Så fortsätt kör hårt Tommy!

    Gracias!
    Skoda-Nilsson

    1. Hej Nilsson.
      Det är ju så numera att allt i Kristianstadsbladet inte finns att läsa gratis på webben, det krävs prenumeration för att komma åt E-tidningen där artiklarna om Snapphanerallyt fanns (två sidor både lördag och måndag).
      Vad gäller NSK kan jag bara meddela att du hade tur som slapp läsa om rallyt där. Som ex. skrev reportern (uppenbarligen hans allra första rally), ”Jerker Axelsson leder efter första dagens två banor med 30 poäng” och detta var bara ett smakprov på hur respektlöst ”hemmatidningen” hanterade Wilke & Co plus alla rallyentusiaster!
      Tack för berömmet av bloggen och kör själv hårt…
      MVH
      Tommy

  2. Tommy, jag har ett bra exempel , Petter Solberg var i Ålvsbyn där sonen Oliver körde SM crosscart. . Inte en rad i någon av länets tidningar????. Sämre kan det inte bli. Dags att sätta in en massiv upplysnigskampanj åt tidningars schefredaktörer + sportreportrar.

  3. Vill bara belysa att det fanns noll skadeglädje i mitt mail, tyckte enbart synd om dem att de fick bryta.Fick enbart mer vatten på min kvarn ang Opel :)……

    Sen fanns det en anledningar till att orientering varit ”hett” i sommar i Bladet, särskilt upphausningen av Pan och deras insatser på O-ringen och i övrigt av den klubben, men det behöver vi inte gå inte på här.

    Sen att motorsport inte syns förrän det händer olyckor är helt av banan.

    Men det med att motorsport bara syns i negativa aspekter har jag hävdat sen barnsben.

    Nån av kvällstidningarna basunerade ut för många år sen.
    MC stjärna omkom i VM tävling, nu var det så att det var ett nationellt lopp som kördes i samband med VM som supportklass i Italien. Fick man ens nåt resultat från 125, 250 eller 500. Nä just det.

    Mvh Kennet

    1. Hej.
      Där kom det det ändå, ”vatten på min kvar ang. Opel”. Förstår inte detta mot ett av bilhistoriens mest innovation märken( vad kör du, Seat?)…
      Visst är det så att media tänder på olyckor eller annat som bryter mönstret, det kvittar nog vilken sport det handlar om. Se bara på det som hände elvaåringarna som spelade fotboll på stranden i Åhus. Ingen missade att rapportera om flickorna som påståtts vara pojkar!
      Men helt klart har du en poäng i att motorsportintresset är minimalt på de allra flesta redaktioner. Tycker därför att Kristianstadsbladet förtjänar beröm med vår ”Motorlördag” över ett helt uppslag varannan lördag, eller?
      MVH
      Tommy

      1. Tja har aldrig gillat dem helt enkelt:)
        Fast det står en Opel på vår gård men den får jag beskylla frun för…..
        Nä jag kör Audi, Seaten var en nödlösning efter att en snigelätarbil våldtog min förra bil bakifrån i Lund.

        Fast fotboll och andra mer ”rumsrena” sporter rapporteras det om ändå även utan olyckor och skandaler.

        Absolut ska ni och som jag hävdat förr speciellt du ha stora eloger för ert rapporterade om motorsport saknar dock lite mer om road racing.

        Mvh Kennet

        1. Hej igen.
          En Opel på gården, då finns det fortfarande hopp…
          Road Racing är absolut inte min grej, kan i princip ingenting om sporten. Har alltid föredragit fordon med minst fyra hjul!
          Ha det
          Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *