Rallybesättning omkom, Grøndal helt överlägsen på hemmaplan, 5 svenskar i Rally MC Historique och häftigt rallyminne!

Rallyåret 2017 fick en tråkig avslutning när både föraren och kartläsaren omkom i en olycka i brittiska ”Loco 2 Stages Rally”. Tävlingen kördes för första gången i södra England och var av typen ”singe-venue stage rally” vilket jag tolkar som en form av sprint. Underlaget var asfalt och olycksbilen en Ford Escort kördes av rutinerade Shawn Rayner, en av landets flitigast tävlande i historiskt rally. Så sent som i oktober körde han i Rally Wales GB och vann där den historiska klassen.

*
Ingen kunde hota Andreas Grøndal/Roger Eilersten när det norska rallyåret avslutades igår med Romjulsrally. På riktigt vintriga väggar kring Elverum var Anders i sin R5-Fiesta helt överlägsen och var över två minuter före Subaruåkande tvåan Martin Nygård/Jørgen Eriksen. Denne hade sedan knappt tjugo sekunder till bilkollegan Runar Pedersen/ Stine M Klemetsdag.
Fyra totalt, bäste svensk och bäste 2WD-åkare blev Vansbros Andreas Israelsson/Angelica Eriksson med sin blå Golf. Tvåa i klassen efter Israelsson och sjua totalt trots en trilskande koppling hittar vi värmländske friskusen Jan ”Janjan” Johansson/Martin Elofsson med sin lite udda Nissan Sunny.
En väldigt lovande rallydebut blev det för för rallycrossaren Thomas Bryntesson med Kim Sevius i den grå Volvo 240:an. Bara tio sekunder skilde till klassvinnaren Ole Morten Korsmo vilket måste anses vara mer än godkänt.
Godkänd var också Frank Tore Larsen/Torstein Eriksens debut i den för dom tämligen trötta Fiestan i R1-utförande. 20:e totalt av de 46 som nådde målet vittnar om att FTL är snabb oavsett vad han sitter i.
Svensk klasseger blev det i VOC genom Trollhätteparet Kristoffer Karlsson/Carl Örberg men det var tajt för bara fyra sekunder efter var hemmaåkaren Mats Nygård, båda två körde Volvo 940.
Varken Stig Andervang/Robin Eriksson eller Kenneth Thomasson/Per Wiksten fick någon riktig chans att bjuda svenskt motstånd. Båda bröt tidigt med ”Tekniskt” i ”Bruttlisten”.

*
Skrev häromdagen att det i WRC-premiären Rally Monte Carlo bara var fem anmälda i WRC2-klassen och att Skodas Jan Kopecky var anmäld, men utanför klassen. Detta ändrades dock senare och därför är det numera sex anmälda för att ta poäng i WRC2 och där jag inte blir förvånad om Kopecky till och med tar full pott…

*
Norge är det klart dominerande landet i Norden när det kommer till anmälda till det 21:a Rallye Monte Carlo Historique och kan ståta med 19 ekipage av de totalt knappt 350 anmälda. Även danska förare/kartläsare är flitiga i detta Regularity-rally och kommer med sju bilar där alla startar från Reims utom Henrik Bjerregaard/Kristian Jørgensen som har närmare och kör från Monte Carlo.
Från Sverige är bara fem anmälda tror till och med att där fler från Estland och det är:
Mauritz Lange/ Piotrs Bany (PL) Ford Escort RS 2000
Johnny Nilsson/Rolf Pettersson Renault R8 Gordini
Peter Bergquist/Peter Bergström Renault R8 Gordini
Bengt Lindell/Anders Liljefeldt Porsche 924
Peter Fogelberg/ Dan Allvén Ford Mustang
Bad Homburg är klart populäraste startplats för svenskarna, bara Mustang-åkande Fogelberg väljer att utgår från Monte Carlo. Rallyt körs 31 januari till den 7 februari.

*
I dag låter jag två bloggläsare komma till talas och så klart blir det Dan Wallgren som med sitt Opel-hjärta får vara först ut. ”Drar mig plötsligt till minnes minirallyt Atlasresan 1971. Arrangerades av Botkyrka MK i trakterna av ”100 åringen som försvann” d.v.s. Malmköping, Dunker m.fl.orter.
Vi var 3 killar som fått för oss rally var häftigt att kolla på (sa man så på den tiden?), sagt och gjort iväg ut i skogen. På kartan vi köpt hittade vi en sträcka dit vi kunde ta oss. Efter några kilometers promenad längs sträckan hörde vi annat än de vanliga motorljuden och där fann vi en Kadett och en uppgiven besättning med chaufför K.O. Ölmin, som inte fick upp sin bil på vägen igen. Naturligtvis erbjöd vi tre killar hjälp som tacksamt togs emot.
Som kanske syns på ena bilden så så blev det ett baxande och lyftande med diverse stockar och andra hjälpmedel och till sist kom Kadetten upp på vägen. Tacksamheten visste inga gränser så vi erbjöds skjuts till målet och stuvades in i baksätet bland störtbåge och annat. Vi killar trodde att det skulle bli en lugn resa ner till sträckmålet. Men hej vad vi bedrog oss. Kalle laddade som om han fortfarande hade sträcksegern inom räckhåll. Vi där bak hade varken säkerhetsbälten eller ett ordentligt baksäte. Jag minns när ekipaget fick ett kraftigt uppställ så jag såg vägen framför mig genom den minimala Kadettsidorutan. Det gick tydligen annorlunda till 1971, för ingen funderade över att sträckan fortfarande var avlyst och att det kunde komma fler bilar med höga startnummer, som fortfarande deltog i tävlingen.”.
Ett härligt rallyminne vilket det också ofta är när en Opel är inblandad…

*
I samband med WRC Rally Wales GB sprang jag på ”Sveriges snabbaste revisor” Johan Rudengren på en av sträckorna. Av någon konstig anledning började vi snacka rally och Johan berättade lite om sig och sina planer med WRC-Skodan. Detta var innan Rallyutskottet/MAS beslutat att avliva ”värstingarna” i december 2020. Något som fått Johan att fundera lite plus att han även har lite tankar i ”Volvo 240-frågan”. Han skriver, ”Jag njuter av dina sista nummer där du skriver om den skrotningsfärdiga Volvo modellen 240. Jag tror du kan hitta bilen i tre klasser idag, Volvo Original, Appendix K samt nationella klassen, hur tänker man här? När sen förbundet i sin årsskrift har en bil som slutade tillverkas för 40 år sedan på framsidan blir det ännu mer märkligt. Satt och tittade på alstret och trodde det var ett missförstånd, jag är inte medlem i historiska automobil klubben eller någon annan veteranklubb?
Tänk om vi kunde ägna lika mycket energi åt att skapa klasser för bilar som tillverkas idag, som rallysverige nu lägger på svetstråd, spackel och vinkelslip för att hålla dessa järnsängar vid liv.
Förbundet fortsätter sen i sin logik med att förbjuda WRC bilar från 2020 i SM. Eftersom jag själv äger en sådan bil kan jag inte ha några synpunkter på deras beslut, men det är synd om publiken som därefter får hålla tillgodo med ”överklassmopederna” R5. Det vet ju alla att en bra chaufför i en R5 bil åker enkelt ifrån de mediokra tävlande som äger en WRC bil. Så har det alltid varit, så därför finns inget motsatsförhållande mellan att låta både R5 och WRC bilarna fortsätta tävla tillsammans, men som sagt förbundet bestämmer…
Finland lockar flera svenska förare men tycker det är synd att tunna ur SM fältet, för här är det ju ingen kö direkt.”.

*
Avslutar med att be Johannes Haraldsson/Kenny Andersson om ursäkt för att jag missade deras namn i anmälningslistan till Rally Finnskogsvalsen. Som tävlande för Hässleholms MK så är de ju i allra högsta grad skåningar och när man dessutom kommer till start med ny bil, Peugeot 206 borde jag så klart uppmärksammat detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *