Loix vann utan WRC-bil, Tidemand punkade, Stoffe och olyckorna i Skilling 500 samt Toto ställde in…

Spelar ingen roll, WRC-Focus eller Super 2000 Skoda Freddy Loix vinner allt på hemma plan i Belgien. Bilbytet vållade inte några som helst problem och ”Lucky-Freddy” kunde ganska enkelt köra hem sin åttonde seger i GEKO Ypres Rally. Nu blev tävlingen lite rumphuggen då man fick ställa in finalsträckan sedan två bilar fattat eld. Davy Vanneste’s Peugeot 207 S2000 och Mikko Pajunen’s Fiesta S2000 brann upp totalt men ingen av besättningarna kom till skada. För Loixs del spelade det ingen roll han hade vunnit oavsett vad som hänt. Nu blev skillnaden ner till tvåa Bryan Bouffier 1.21 och trean Craig Breen var nästan två minuter bak.BloggLoix Inte illa av en ”föredetting”( bilden från Svenska Rallyt när Loix t.h körde i team med Marcus Grönholm och Daniel Carlsson)…
Leder ERC gör fortfarande Jan Kopecky på 146 poäng, Breen är tvåa med 144 och Bouffier siste man på pallplats med 99 poäng. Nästa deltävling är SIBU-Rallye i Rumänien den 25-27 juli.

*
Punkteringar blev Pontus Tidemands öde och från topplaceringarna i början blev det slutligen en tionde plats. Men Pontus var ändå inte alltför besviken.
– Jag hade hela tiden i bakhuvudet varför vi är här och det gjorde att vi kunde köra vårt eget race, lite under maxgränsen för att inte riskera värdefulla kilometer.
– Det har varit en väldigt bra erfarenhet att köra Ypres Rally. Vi har fått både bra not- och asfaltträning i svåra och omväxlande förhållanden, vilket jag hoppas ska gynna oss när vi kommer till Tyskland.

*
Bad igår om att få återkomma angående olyckorna i Skilling 500 och en av de som drabbades var Trelleborgarna Magnus Hägg/Kristian Lindberg. Kristian har via mejl och även bifogat en bild på hur en hjälm kan se ut efter en rejäl krasch. BloggHjälmKristian skriver:
Hej Tommy
Ja, nu var det ju vår tur att bita i den småländska naturen eller rättare sagt ett bastant träd som ingen flyttar på, inte ens en Subaru i 150 km. Det var mitt på SS2 med en osynlig högerkrök som blev för svår att reda ut. Vi båda är rejält omskakade, men efter en snabbcheck på sjukhuset i Borås gavs klartecken, OK.
Bilen behöver nog lite mer omvårdnad än vi. Nu har vi ju en Lundell-bur med ”extra allt” d.v.s. alla stag och förstärkningar som är tillåtna, det blir 53 meter rör. Detta har då fördelat krafterna ut på alla möjliga punkter i bilen och gjort landningen i trädet ”mjukare”. Det är vi idag väldigt glada för. De extra kilon som en sådan här säker bur väger mer än andra enklare burar, åker vi gärna runt med i alla tävlingar. De tiondelar av sekunder det eventuellt kostar i extra vikt bjuder vi på. När buren väl behövs så är vi tacksamma för att den gör sitt jobb ordentligt!
Beträffande HANS skydd så tror jag av egen erfarenhet (med och utan HANS) att om jag och Magnus inte använt det, så hade jag inte suttit så här enkelt och skrivit till dig nu. Och definitivt inte Magnus. Detta är något att tänka på för alla som ännu inte använder detta skydd. Om man åker av i 150 knyck så tar det lika hårt i en VOC eller Gr E, som i en Subaru. Det är dumt att chansa, olyckan är snabbt framme. Idag kan man köpa Hjälm + HANS för strax över 8000:-, d.v.s. samma som 4 rallydäck. (vad är problemet egentligen?)
Nu ska vi bara få ordning på den blåe, så ses vi därute igen.
Kristian Lindberg / Hägg Motorsport”.
I samma luriga ”vänster 4:a till höger 4:a” åkte även Gullabos fortåkare Morgan Eriksson av. I princip hade man bara fått bort Magnus bil när Morgan kom över krönet och dängde vänstersidan i samma träd. Hur skicket är på Morgan och co-driver Anders Mattisson har jag inte lyckats få reda på, men hoppas så klart att det inte är allt för illa.
Snackade med Stoffe Nilsson och frågade då.
– Hur kunde du reda upp den här lömska högern, jag menar du har ju trots allt ganska högt tempo?
Stoffe svarade.
Tyckte det såg skumt ut redan i vänstern och slutade köra på ”noten” utan litade mer på ögonen. Publiken tyckte säkert jag ”meskörde”, men i efterhand så var detta så klart det enda rätta…
Även ledaren av SSRC:s Prispott, Toarps Per Molin råkade illa ut och hamnande på Borås sjukhus. En Grupp E-Focus, ett träd och en framlängesvolt ingick i mixen som skickade Per till Borås, blåslagen med skärsår.

*
Så klart var detta inget bra och när jag i dag studerat ”in-car filmerna” så tycker jag att det verkar vara ruskigt snabba sträckor man haft i Skilling 500. Stoffe avslöjade också att han tyckte det bitvis var riktigt otäckt snabbt och detta då i kombination med störtskurar gjorde honom olustig. Sträcka två där Magnus och Morgan bröt var tävlingens längsta på sjutton kilometer och där hade Stoffe en körtid på 9.27,7.
Den tiden gav ett snitt på 108 km och då ska man veta att där var flera ställen där man fick gå ner lågt på växlarna och ändå…
Själv är jag mycket för att inte säga extremt, kritisk till de allt snabbare vägarna i våra rallytävlingar. I mina ögon går det åt h-e för fort i skogen för tillfället och min mening är att farten måste sänkas. Att säga till förarna att köra saktare är ju omöjligt, att be dom köpa sämre däck likaså, välja mindre vassa bilar lika dumt ( Molin körde i Grupp E, den långsammaste klassen….) alltså återstår bara en enda sak, långsammare/krokigare sträckor. Skriver det igen, arrangörerna måste våga välja ”sämre” vägar om rally överhuvudtaget ska finnas till i framtiden!

*
Fick några mejl om Skilling 500 och väljer att plocka ett från en som önskar vara anonym (jag vet så klart vem han är). Den anonyme ”vet vad han snackar om” det står jag för. Han skriver:
”Hej Tommy,
Sitter här hemma och är lite småsur över ”säkerheten” före och under rallyt Skilling 500. Brukar följa din blogg med stort intresse ibland håller jag med i det mesta du skriver men absolut inte alltid. Igår skrev du att du skulle återkomma till olyckan som hände i Skilling 500 igår. Nu var det så att det inte var en olycka utan minst 3 där det krävdes ambulanser. Enligt uppgift var det 6 stycken ambulanser inne på sträckorna för att se till skadade förare och kartläsare. Detta är tydligen helt normalt enligt vad en kvinna i arrangörsstaben uttryckte efter tävlingen.
Under besiktningen var man mycket noga hur kameror var fastsatta ett flertal med GoProkameror fick ta bort dessa för om man citat ”rullar kan dessa lossna om de sitter fast med sugpropp”. Om backspegeln däremot sitter fast med sugpropp var detta helt OK??
Vidare till sträckorna så saknades det i princip ATA band överallt utom i vägbyten och där det gick in stickvägar. Man kan ju stilla undra om man räknade med att det skulle rullas på grund av det inte fick finnas saker i bilarna som inte var ordentligt fastsatt redan före tävlingen frånsett då lösa backspeglar.
Sen det nästan tråkigaste av allt var dessa ”ungdomar” med en öl i näven som skulle tala om för folk var de skulle stå för att det skulle åkas av.”.
Tolkar det sista som att det var ”gamar” i Gislavedstrakten, men vad jag förstå så har ingen av olyckorna tack och lov för detta, berott på någon ”gamatack”…

*
Det blev inte mycket ”rejsande” för Johan Stureson uppe i Göteborg. Han startade från fjärde startpositionen som blev till en tredje då den Ferrari som stod i pole inte kom till start efter en sen krasch i kvalet.
Jag kom ut som tvåa efter starten men tappade till Ferrarin som ledde. Efter fem varv var jag ungefär tre sekunder efter, berättar Johan.
I slutet av start och målrakan låste jag upp och gled med bredsidan in i däcken och där tog det stopp!

*
Fortåkande VOC:aren Anders Banger från Ljusdal har noterat mitt tillkortakommande (finare ord för att få däng…) mot Roland och ”BB”. Han erbjuder sig därför att ”coacha” mig till stordåd och via mejl skriver han.
” Jag får komma ner till dig och vara kartläsare i höst så du får spöa ”Black Beauty” det vore väldigt kul.
(Blir det så sponsrar jag med startavgiften om du lovar skriva 1000 bloggar till)
P.s
Håll stumt över krön de kan va rakt”.

*När Banger dessutom inledde mejlet med ”Tommy for president” fick jag direkt kalla fötter och tackade vänligt men bestämt nej till hans flotta erbjudande. Jag menar ” for president”, alla vet att det bara finns en ”President” och han heter Servin i efternamn. Utmana honom med bara ett drygt halvår till årsmöte vore verkligen korkat. Tänk om jag får kicken som sekreterare i klubben…
Pratade föressten med ”President-Servin” idag (nämnde så klart inget om Bangers upprop…) och fick då klart för mig att alla människor är olika, vissa mer än andra. Presidenten när en nästan sjuklig passion för popgruppen Toto och i fredags skulle det ”gapas och skramlas” från dessa stora artister” ( har du lyssnat på LS någon gång?) på en scen i Stenungsund. Som väntat fick han svårt att hitta ressällskap och satte sig därför ensam i husbilen och drog iväg de dryga trettio milen norrut. Två mil före platsen för denna övernaturliga ljudupplevelse trängde så chockbeskedet in i husbilen, ”inställt”.
– Fortsatte till Stenungsund köpte en glass och körde sedan hem, sextiosex mil tur och retur, berättar Presidenten och fortsatte.
På måndagseftermiddag drar vi till Dalhalla och där är det garanterat inte inställt!
Vet inte om, tung medicinering och elchocker kan hjälpa? Hur som helst, det kan inte göra tillståndet värre…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *