Loeb tokåkte i Pikes Peak, Jockes WRC-Focus vassast i genrepet, dödsolycka i rally och mer om Skilling 500.

Att sätta nytt backrekord i Pikes Peak Hill Climb var för Sebastien Loeb ”a piece of cake” i sin Peugeot 208 T16. Nya rekordtiden blev 8.13 vilket var över en och en halv minut snabbare än förra rekordet som innehades av Red Bull-kompisen Rhys Millen. Förhållandena måste ha vari bra i backen borta i Colorados Klippiga Bergen då Millen förbättrade sin rekordtid med 44 sekunder. BloggPikeMen vad hjälpte det när Loeb sedan fullständigt förintade allt motstånd.
– Jag är verkligen glad att det till slut blev ett så bra lopp och förväntade mig inget bättre än 8:15 så att kunna köra 8:13 var helt fantastiskt, berättade Loeb vid presskonferensen efteråt
– Före start hade jag inte bestämt mig för om jag skulle attackera fullt eller om jag skulle köra försiktigare för att säkra vinsten. Men nu blev det så att jag körde för fullt…
Det är väl ingen som betvivlar att den f.d gymnasten är världens bäste förare genom tiderna? Spelar ingen roll vad för ratt man sätter i händerna på Seb, han är ändå snabbast. Tror t.o.m att Vettel och de andra i många fall överbetalda F1-grabbarna, är glada över att han inte sneglar åt deras håll. Hade ju varit förargligt att få stryk av en ”sketen rallyåkare”…

*
BloggJockeGenrepet inför söndagens premiär av Sprint-SM i Halmstad på Ljungbyheds nerlagda flygfottilj blev en fullständig framgång för Jocke Grahn med ständige bisittaren Rickard Nilsson (bilden). De tre åken, de två första med mer eller mindre vått underlag följdes av ett tredje som var nästan torrt. WRC-Focusen var snabbast oavsett och tvåan ”Asfaltskungen” Mats Andersson fick däng med totalt 41 sekunder. Håller fast vid mitt tips att Jocke och Rickard har guldmedaljer runt halsen på söndagseftermiddag…
Jonas Olsson gjorde debut med den hyrda Puman men trivdes inte i blötan. Funderade till och med på att åka hem efter de två första åken, men fullföljde och i sista åket slog han till och med Mats med 2,5 sekunder.
– Kändes bra för självförtroendet inför Halmstad, menade Jonas belåtet.
Mats å sin sida tyckte inte att han fick det att fungera.
Förbättrar man sig inte mer än sex sekunder från blötta första åket till torra tredje kan man inte vara nöjd.
– Men kan jag stärka Jonas inför söndag så bjuder jag på det, det är först då det blir på riktigt…
Det var riktig skitväder till en början vilket faktiskt fick till följd att flera valde att avbryta och åka hem. SM-veteranen Leif Peterson hade ingen lyckad dag och åkte av i samma kurva två gånger vilket visar hur svårtyglat underlaget var. BloggVicanMin ständige konkurrent Victoria Lindh hade även hon svårt med underlaget vilket kostade en Golfspoiler. Men hon var glad ändå då hon lyckats hitta en ny ”Jolly Roger-flagga” (bilden) , nu får vi verkligen hoppat att hon får ha den kvar…

*
I går drabbades rallysporten av ännu en tragisk olycka där irländaren Craig Breens klubbkamrat Paul Mulcahy omkom efter att ha kraschat sin Toyota i hemmatävlingen Ravens Rock Rally. Breen och Mulcahy stod varandra nära och åkte service till Breen för bara två helger sedan vid en tävling hemma på Irland. För honom var det ett hårt slag vilket förstärktes av att det bara är ett drygt år sedan hans egen co-driver omkom. På Twitter skriver en förkrossad Breen.
– Thanks for looking after us in the Lakes and Donegal Mull, you were one of a kind… Devastated R.I.P.

*
Efter detta kommer man osökt in på helgens olyckor i Skilling 500 som tack och lov inte fick så här tragiska följder. Har fått flera mejl angående gårdagens blogg och glädjande nog är alla balanserade och sakliga, inte det vanliga ” din dumma dj-lel du begriper inget” o.s.v…
Kan inte ta med alla men väljer att ta med två, ett från en förare Björn Johnsson Hässleholms MK som körde i Gislaved och ett från sträckchefen på SS2, Stefan Stigemyr. Två som rimligen bör ha något att tillföra i sin respektive roller kan jag tycka. Först skriver Björn ( inläget är något kortat):
”Hejsan!
Jag kan inte annat än kraftigt reagera på hur inkompetent människan verkar vara som har skrivit in till dig om arrangören SSMK om att deras brist på band skulle inbjuda till rullningar med skador som följd. Detta är ENDA arrangören hittills i år som har gjort RÄTT!
Det skall INTE bandas överallt som t.ex. Kongen gör varje år. Det är exakt det som inbjuder till detta som har hänt i helgen.
Mycket band inbjuder till falsk säkerhet, där det inte bandas är det rakt. Och där det sitter band, där är det pass upp. Det är ju allmänt känt här nere!
Skall det vara så? Nej, band skall endast sitta för vägbytena. Och de andra svängarna som arrangören anser vara luriga skall DUBBELVARNAS! Så att det även finns med i roadbook.
Kongen – Mycket band överallt
Ljungby – Mycket band överallt
Dackefejden – Band och plastat överallt
Och vad händer när en tävling sen väljer att endast sätta band i vägbyten och svängar med sten i yttrarna där man kan köra ihjäl sig. Jo, då har helt plötsligt inte föraren den där lilla extra säkerheten som ett band ger.
För den som säger att den inte ser några band när dom kör: Dom ljuger!!
ALLA klubbar måste hålla samma nivå. Jag anser att det skulle finnas 2-3 personer som hade hand om bandningen i södra/smålands DM.”
Så långt Björn och sträckchef Stigemyr skriver:
”Hej Tommy !
Läser din i din blogg om säkerheten i Skilling 500. Den anonyme ” som vet vad han pratar om” måste åkt sträckan föra avstängning annars är han tävlande eller en av domarna?
Jag var nämligen sträckchef och åkte o knöt upp alla band över alla stickvägar o vägbyten. Efter mig har inga andra åkt!
Jag bandade dock inte det övriga, jag plockade däremot ner alla band från olycksplatsen o till målet och har nog aldrig haft så mycket band o plocka.
Vad det beträffar övrig bandning, som jag ej utförde, så kan man ju undra : hur mycket skall bandas?
Skulle det bandats där olyckan ägde rum så hade man ju fått banda i trädkronan för vägen syntes ju inte förrän man var över krönet. I den hastighet jag åkt banan har inte detta ställe verkat lurigt, fanns värre ställen .
Det måste nog fram direktiv på bandning om det nu skall bandas mer, för alla utom 34 st åkte ju på noter…
Och man måste nog även titta hur vägen går, verkade ju t.o.m Stoffe tycka. Redan på olycksplatsen fanns det ju kartläsare som beklagade sig över noterna…..
Har tittat på ett antal incar förbi platsen, bl.a. Jens Persons lilla film när han åker på vänster sida om trädet.Mellan växthus o hus. Jag har ännu inte kunnat se om noterna var fel eller inte.
En film som visar hur det såg ut på stället innan alla åkte av är Andreas Elfver:s incar i Ungdomsklassen, den är väldigt tydlig !”.
Har nu inte för avsikt att gå in och i detalj kommentera varken Björn eller Stefans inlägg. Köper dock inte detta med att det bandas för mycket och att detta skulle vara anledningen till avåkningarna. Om det som Björn skriver att man invaggas i säkerhet och kör enligt parollen, inga band=full gas. Kör man så anser jag att man har så stora luckor i självbevarelsedriften att jag nog hellre skulle rekommendera t.ex bowling eller schack. Om det nu tvunget ska vara motorsport så satsa då på modellbilsracing som är tämligen ofarligt…
En sak tycker jag dock är anmärkningsvärd i mejlhögen, inte en enda i minsta lilla bisats berör roten till hela diskussionen, de allt snabbare vägarna. Detta finner jag högst anmärkningsvärt…

*
BloggCaddyHittade en verklig ”överlevare” idag dessutom parkerad precis utanför redaktionen. Lever Elvis och bor han norr om Arkelstorp som någon envist påstår? Frågan känns berättigad när en riktig Elvis-Cadillac, dessutom lackerad i rosa dyker upp framför näsan på en. Nu var ju inte lacken riktig lika blank som den varit en gång men detta känns inte så märkligt. Om det nu är Elvis som kör Cadillacen så är han faktiskt 78 år fyllda och då är det inte så konstigt om han inte längre gitter vaxa…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *