Loeb leder WRC på hemmaplan, Latvala med Polo 2013, moderat hjälper rallysporten!

Så här långt efter sju sträckor går tipset för Rallye de France hyggligt Loeb leder men har Latvala flåsande i nacken, femton sekunder efter. Inte mycket, men jag är ändå säker på att det är mer än tillräckligt såvida inte Seb antingen gör bort sig själv eller att Cittran lägger av. Sekunderna kör aldrig Latvala in enbart genom att vara snabbare så enkelt är det.
Trea och ytterligare arton sekunder efter är Miko Hirvonen (förlåt Miko för att jag inte trodde på dig i tipset) och två sekunder långsammare är Petter Solberg. Sedan är det tätt mellan Sordo och Neuville, där skiljer bara en enda sekund men upp till ledning är nästan femtio sekunder.
PG Andersson klagar på för dålig effekt i Protonen och får se Hayden Paddon och Craig Breen dra ifrån sträcka efter sträcka. Efter sex sträckor är PG över femtio sekunder efter medan de andra två bara har en dryg sekund mellan sig.
I WRC-Academy leder Evans medan Fredrik Åhlin är bäste svensk på fjärde plats. Pontus Tidemand hade strul på sträcka fem och tappade cirka två minuter och föll till sjätte plats.
För flera månader sedan skrev jag i bloggen att mitt förstatips till teamkamrat åt Sebastien Ogier i nya WRC-Polon är Jari-Matti Latvala. I går avslöjades det också att Latvala haft kontakt med VW Motorsport men att inga kontrakt eller andra överenskommelser är gjorda. Den finske Fordföraren erkände dock att Polon var ett mycket intressant alternativ i synnerhet som att Ford inte har VM-planer längre än 2013 ut. Vad som händer sedan är skrivet i stjärnorna.
Jag är ganska säker på att nästa år är det Ogier och Latvala i Polon, Hirvonen och Sordo i Citroén och Petter Solberg och Mads Östberg hos Ford. Plötsligt blir där då öppningar hos både Mini och kanske Hyundai. PG glöm inte lämna en lapp med ditt telefonnummer…
Just nu drar Kolsvarundan igång som final i Rally-SM. Här håller vi skåningar tummarna för att Jonas Olsson och Mikael Jönsson ska ro hem SM-guldet i Otrimmat 2WD. Även om jag är part i målet som skåning så menar jag nog att få är värda ett SM-guld mer än Jonas. Som han kämpat i motvind år efter år är det inte mer än rätt att det nu blir medalj av högsta valören. Du där uppe, hör du detta så snälla ställ inte till med något strul den här gången!
Glad blev jag över artikeln om Moderate riksdagsmannen Sten Bergheden som nu agerar för att motorsporten ska få tillträde till militära anläggningar genom att lämna in en riksdagsmotion. Han säger.
– Trots den förordning om att militär mark kan lånas eller hyras ut för olika idrottsevenemang, som motortävlingar, så har många motorklubbar fått avslag när de har ansökt om att få låna eller hyra försvarets mark för att anordna idrottsevenemang.
– Tillämpningen skiljer sig alltså över landet och människor stoppas från att utöva sin idrott trots att bilsporten är viktig för samhället och en betydelsefull del i många motorentusiasters liv.
Äntligen någon som tar tag i den här för rallysporten så viktiga fråga. I Skåne är det totalstopp för rally på militär mark vilket bland annat ställer till stora problem för t.ex. Simrishamns MK och Lunds AC. De sistnämnda körde förr en kort men roligt tävling på Revingefältet medan Simrishamnarna numera får nobben på Ravlunda. Vet inte hur mycket SBF agerat i frågan, men hitintills har resultatet från deras ”ansträngningar” varit tämligen nedslående…
I början av veckan hade SSR:s ordförande Lasse Mattson möte med Tingsryds kommun och nu är allt spikat för att det blir start där även 2013. Som jag sa till Lasse.
– Har sett bättre startplatser men jag har även sett många mycket sämre så Tingsryd är ett bra val!
Fick ju lite mothugg på gårdagens inlägg när jag attackerade er som är mer intresserade av nya Grupp H än funktionärsproblematiken. Självklart är det både kul och intressant med nytt reglemente. Lika klart är också att alla får skriva och diskutera på vilka forum som helst. Det är faktiskt så enkelt att vill man inte läsa, behöver man inte göra det så slipper man bli irriterad.
Läste dock på Motorsport i Värmland och blev nästa generad när den fortåkande Opelföraren Stefan Wass här skriver:
”…att förnya bilparken på bred nivå (för vem har sagt att den pågående diskussionen stannar vid Grupp H) vågar jag påstå är minst lika viktig. För sett med gröna ögon är en besiktningskö vid valfri tävling inte en vacker syn, gärna med alla 80-talsbilarna på tomgång också för att klara bullermätningen! Och reglerna som SBF inte har vågat röra på 12 år ska vi tydligen lyckas komma överens om på några dagar
Hoppas du läser detta inlägget Tommy, för din makt är ganska stor. Bortsett från detta så dyrkar jag bloggen som många andra.”
Skulle jag ha makt att påverka rallysporten det tror jag bara inte på, men visst är det smickrande att läsa. Med lätt rodnad på kinderna önskar jag alla inklusive gästboksskrivare och rallydebattörer en riktigt trevlig helg. Själv har jag och Stefan i Silver-VOC:en tänkt ta ett nappatag med Black Beauty plus Viktoria Lindh på söndag på Sturup. Kan man hoppas på regn…

7 svar på “Loeb leder WRC på hemmaplan, Latvala med Polo 2013, moderat hjälper rallysporten!

  1. Hej!

    Var har ditt tips på SM resultatet tagit vägen.

    Jag tror på i trimmat 4wd

    1. Ingemar Svensson2. Mats Jonsson3. Per-Arne Ljung

    Detta bland svenska åkare!

    För dåligt insatt i de andra klasserna.

    Mvh Holma

     

  2. Jag undrar hur jag byggt min bil, det är en gammal 240 Grupp H och jag har mer problem med ljudet vid varm motor än kall…något med kissekatten som gör att ljudet blir något högre misstänker jag
    Tror att det är fler som har bilen igång utav gammal vana än något egentligt syfte

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *