Sordo WRC-utmanar Loeb på hemmaplan, ARC-rallyt ställs in 2013 på grund av funktionärsbrist och Lexe sålde biljetter!

Om några timmar, eller mer exakt klockan 16.30 drar Rallye de France igång utanför EU-högkvarteret i Strasbourg. Den stora frågan är om Sebastien Loeb kan säkra sitt nionde WRC-guld och möjligheterna till detta är så klart stora. Har jag förstått rätt räcker det att han är före teamkompisen Miko Hirvonen för att hans ”sista” VM-titel ska vara i hamn. En uppgift som inte verkar helt omöjlig, i synnerhet med tanke på Mikos bleka insats senast i Wales…
Där fanns inte en enda inhemsk privatåkare bland de dryga trettio startande, då är det skillnad i Alsace. Här formligen dräller det av franska privatförare alla med ambition att bli en ny Loeb och startfältet är också nästan tre gånger så stort. Lite konstigt att man var så få i England/Wales ”the homeland of rally”, det kan inte bara handla om att rallyt i år kördes i september istället för november som vanligt?
Rally de France påminner mycket om det tyska bidraget i WRC och körs inte heller speciellt långt därifrån. Samma knixiga asfaltvägar som på andra sidan gränsen upp och ner genom vingårdar samt även på ett stort militärt övningsfält. Det som verkligen skiljer är att i helgen kör man sträckor genom de centrala delarna av städerna Strasbourg, Mulhouse och inte minst genom Loebs ”hemmaplan” Hageneau där sista ”kraft-sträckan” går. Kan det vara mer lämpligt än att avsluta sin WRC-karriär med ett nionde guld på hemmaplan!
Funderar på tipset och självklart är Loeb favorit, men min magkänsla säger något annat den här gången. I fjol chockade Dani Sordo alla genom att leda efter första dagen med Minin men till slut tog sig Loeb ändå förbi och vann med sex sekunders marginal. Jag blir inte förvånad om den nu mer utvecklade Minin i händerna på spanjoren kan upprepa det hela i helgen…
Men ”fegtipset ”blir ändå så här:
1. Sebastien Loeb Citroën
2. Dani Sordo Mini
3. Jari-Mati Latvala Ford
4. Thierry Neuville Citroén
5. Peter Solberg Ford
Ett stort problem på alla asfalttävlingar är gruset som slängs upp på asfalten och sedan blir som kullager under slicksen. Med omedelbar verkan har därför FIA godkänt att alla anmälda WRC-bilar får använda så kallade ”grus-bilar” för att kolla banan. Fattar jag det rätt så handikappar detta verkligen Sebastien Ogier, Mikkelsen, PG och alla de andra som åker Super 2000-bilar.
Rallye de France är även deltävling i WRC-Academy och där är både Fredrik Åhlin ( går ut sist i hela fältet) och Pontus Tidemand anmälda. Detta innebär att Tidemand mer eller mindre skänker bort SM-guldet till Mats Jonsson som väljer Kolsvarundan istället. Nu hade Pontus bara en liten chans att sno guldet från Mats, tyvärr visar det ändå på Rally-SM:s klena status för tillfället.
Ny internationell rallybas blir finnen Jarmo Mahonen som med omedelbar start kliver in på FIA-kontoret i Genève som ”FIA Rally Director”. Mahonen konstaterar i ett pressmeddelande.
– Vi har stora utmaningar framför oss men WRC ska sättas tillbaka på världskartan!
Skrev igår om ”Rune-funktionär” och responsen på detta blev så där, däremot fortsätter man hellre att diskutera ”Öhlinare”, turbomotorer, växellådor o f-n o hans gamla mormor. Det är precis som funktionärsproblemet inte existerar men då kan jag upplysa herrarna ( det är bara ”herrar” som engagerar sig i frågan) att problemet finns i verkligheten, det är inget båg. Ett handfast bevis på att detta i högsta grad är är verklighet fick jag på Rallyklassikernas gästbok där Henrik Boivie skriver vilket jag tar mig friheten att vidarebefordra:
” Hej !
Har sett och hört att flera räknar med att åka ARC-rallyt nästa år. Måste tyvärr meddela att denna tävling inte blir av 2013. Detta på grund av funktionärsbrist, vi är få och måste lagra ny energi.. Tävling återkommer 2014 och sedan vartannat år i förhoppningsvis i större, längre och ett ännu bättre arrangemang!”
Klarare kan det inte sägas och jag lovar, ARC-Rallyt är inte enda tävlingen som kommer att ta time out framöver. Men detta är ju egentligen helt ointressant nya ”grupp H är ju betydligt viktigare ( obs. ironi!!!), undrar bara vilka tävlingar dom ska köra med de här nya häftiga bilarna???
Med hänvisning till detta blev jag därför riktigt glad när jag i går kväll träffade på duktige co-drivern Kalle Lexe i biljettluckan när Olofströms IK krossade Kristianstad i hockeyns division två. Har du tid att stå här, frågade jag Kalle?
– Egentligen inte, men någon måste ju göra det!
Svårare är det inte…

11 svar på “Sordo WRC-utmanar Loeb på hemmaplan, ARC-rallyt ställs in 2013 på grund av funktionärsbrist och Lexe sålde biljetter!

  1. Många är intresserade av att titta på rally, både de som uppskattar bra körning och plåtgamarna. Det visar att det är ett stort intresse för rally. Tänk om alla dessa människor hade anslagit en dag per år för att hjälpa till på någon rallytävling. Då hade det kanske inte förekommit inställda tävlinga på grund av funktionärsbrist. Alla är inte lika kompetenta som Rune, men man måste ju börja någonstans.
    Så ni som gillar rally: ställ upp på en tävling per år!

    Göte Karlsson

    1. Hej Göte.
      Kloka ord och jag vet att du tillbringade lördagen på Hovdala så du föregår verkligen med gott exempel!
      MVH
      Tommy

    2. För första gången tommy tycker jag att du kör ett lågt spel när du anklagar oss som är gravt tekniskt intresserade inför framtida regeljusteringar för att skita i funktionärsleden. Detta forum som du pratar så negativt om är det enda sättet vi har att vädra våra ideer  och att få tankar osv av varandra. Du kan jämföra det med att råkas utanför en hockeyrink o snacka om spelet en stund. bara att vi sköter det på våra raster och vår fritid genom telefoner o tillgängliga datorer.
      jag kan iallafall prata för två i forumet, jag och en klubbkamrat är i allra högsta grad inblandade i funktionärs leden, säkchef, sträckchef har jag varit i många år o han hjälper mig alltid.
      men denna diskussion är tekniskt riktad, och funktionärsproblemet tar vi lokalt på klubben.

      om man i en forumsdisskussion ändrar riktning så tappar man tråden väldigt lätt, men nu vill vi kika på det tekniska, är det så himla fel att nån gör det??

      mvh Matti Johansson, sträckchef ss1 varvloppet 2012

      1. Hej Matti.
        Nej det är inte fel, men har du någon gång läst ett enda inlägg här som handlar om sportens två verkliga problem, funktionärer och vägar?
        Jag pratar inte lågt om MSV:s forum, däremot menar jag att vissa inlägg är rena dyngan. En uppfattning som jag delar med många vad jag har förstått…
        Sedan att bara dryfta funktionärsproblemet internt i klubbarna tror jag inte ger många nya krafter ute i skogen. Den här frågan måste upp på bordet och SBF måste ta till krafttag för att lösa det.
        Någon större risk att tappa tråden i den här diskussionen finns nog inte, där är väl flera hundra inlägg vid det här laget. Däremot vet jag inte om det går så vidare mycket framåt, i stort  sett samma argument i de första inläggen enligt min mening.
        MVH
        Tommy
        PS. Du och din kompis är lika mycket guld värda som Rune och Göte, bara synd att ni blir allt färre.DS

        1. Hej igen.
          visst kan jag hålla med om att det repeteras i forumet och att det finns inlägg som inte är värda tt kommentera. men dom hoppar vi bara förbi o lägger ingen vidare kraft på. repetitioner kan ju också vara ett tecken på att flera tycker samma vilket kan vara positivt. håller med om att funktionärsbiten är ett jätteproblem, o det vädrades faktiskt en del på m4s forum innan dom lade ner det. Nån lösning på problemet har jag inte, men i viss mån har vi häromkring (västra bf) blivit bättre på att utbyta funktionärer mellan klubbar, vilket är ett steg på vägen, men lång väg kvar. Sen är det lätt att skylla på SBF. SBF är ju faktiskt vi aktiva med licens om vi skall se det stort. men har du nån bra lösning eller ide så släng fram den. jag är helt säker på att nån i styret på SBF läser din spalt.
          mvh Matti

          1. Hej
            Det visade ju dig i slutändan att vi faktiskt är ganska överens och det känns riktigt bra!
            Med vänlig hälsning,
            Tommy

  2. Hej hopp.
    Nu måste jag rätta dig som gammal hockeyspelare. KIK ligger faktiskt i Div 1.

    Jag håller med Göte och kan absolut tänka mig att ställa upp som funkis.

    Mvh Kennet

    1. Hej.
      Jag tänkte på spelet eller rättare sagt avsaknaden av KIK-spel när jag skriv ”division två, borde kanske varit tre istället…
      MVH
      Tommy

  3. Hej!

    Var har ditt tips på SM resultatet tagit vägen.

    Jag tror på i trimmat 4wd

    1. Ingemar Svensson
    2. Mats Jonsson
    3. Per-Arne Ljung

    Detta bland svenska åkare!

    För dåligt insatt i de andra klasserna.

    Mvh Holma

  4. Klubbarna har en del eldsjälar som gillar att jobba med tävlingar. Problemet är, att lika bra som de är på att arrangera eller organisera, lika dåliga är de att engagera andra. Eldsjälarna håller liksom det mesta för sig själva och tillåter inte gärna andra att peta i ”deras” områden, som gärna kan vara allt från sträckor och tillstånd till kiosk och parkering…

    Så – ja, jag säger som Matti – att problemet med funktionärerna löser man hemma medan ett nytt reglemente bör genomlysas på alla möjliga sätt. Så MiV:s forum ger en utomordentligt möjlighet för var och en att lufta sina idéer och tankar. Sedan finns det givetvis idioter som bara lägger in kommentarer för att retas eller provocera eller av ren och skär avundsjuka. Men som sagt dessa inlägg är lätta att sortera ur och ignorera.

    Så Tommy, först när vi fått ett väl balanserat reglemente och moderna tävlingsklasser med (OBS!) ett värdigt däckreglemente, först då kan rallysporten börja marchera framåt igen.

    Och då behövs diskussioner så att de som styr vet vart vinden blåser….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *