Loeb kör full säsong i Rallycross-VM, Ogier mer aggressiv 2017, Lima har is, mycket Adam nu och Astra ”Årets Bil 2016”!

BloggLoebDagens roligaste motorsportnyhet är otvivelaktigt att Sebastien Loeb tar plats i en av  svenska Team Peugeot Hansens bilar och kör hela ”2016 FIA World RX Championship”. Ryktena har varit många kring vad Loeb skulle göra sedan samarbetet med Citroën upphört eller åtminstone pausats. Rally, rallycross eller racing har varit hans options och nu ser det som att Kenneth Hansen lyckats vinna dragkampen där både han och Loeb är glada.
Jag är väldigt glad över möjligheten att köra hela rallycross-VM för första gången, säger Loeb i ett pressmeddelande.
Härmed lär det bli lapp på luckan i Höljes i juli och om inte publikrekordet ryker all världens väg i år vet jag inte riktig vad som skall till för att detta ska ske. Ett annat publikfriande nytillskott i årets VM är amerikanen Ken Block.
Världsmästare Petter Solberg var inte sen att gratulera och hälsa den niofaldiga Rallyvärldsmästaren välkommen på olika sociala medier.
– Great news for the sport. Looking forward to the battles!
Teamkompis för Loeb blir som väntat Timmy Hansen som lär göra en jättesatsning på att rubba Solberg från VM-tronen.BloggLoeb2
Vid sidan av huvudnyheten med Loeb presenterade Team Hansen även förarna Peugeot Hansen Academy, Kevin Hansen och fransmannen Davy Jeanney. Kevin blir då yngste föraren i VM-serien.
Jag ser fram emot att se hur snabbt Kevin kan utvecklas genom att ha en så erfaren förare som Davy bredvid sig i teamet. Det är en fantastisk möjlighet för både honom och hela Peugeot Hansen Academy, säger teamchef Kenneth Hansen
Kevin som vann European RX Lites Championship och kom tvåa i det svenska rallycrossmästerskapet 2015, kommer att tävla i EM-serien under 2016 och dessutom köra några utvalda VM-deltävlingar.

*

BloggOgier2016 förväntas bli ett ”mellanår” i WRC alla har mer eller mindre har siktet inställt på 2017 då det nya tekniska reglementet räder i kraft. En som ser framemot 2017 är dominanten Sebastien Ogier som menar att de nya bilarna kommer att tillåta mer aggressiv körning och öka underhållningen för både förare och publik.
Ingen förare klagar över mer effekt eller bättre aerodynamik och att sedan bilarna har ett mer aggressivt utseende gör det hela ännu bättre…
De nya motorerna kommer att tillåtas varva högre medan vridmomentet inte kommer att följa med, något som enligt Ogier hade betytt högre hastighet ut ur kurvorna. Till detta kommer även ljudet att bli annorlunda
The engine’s noise will be a bit nicer at high revs, menar han i en intervju med Motorsport News.
Volkswagen testar nu med en ”mula” i form av en WRC-Polo och som Ogier bara kört en enda gång, i Sverige dessutom. Förhållanden var dock sådana att han fick svårt att bilda sig en riktig uppfattning om ”nya bilen”. Dock menar han att det nya reglementet kommer att göra skillnad i ”fast rallies” som Sverige och Finland…

*
Närmaste skånska ERC-tävling 2016 blir LOTOS Rally Poland, del sju i mästerskapet med start den 30 juni. Som vanligt blir det med HQ i Mikołajki och med de 22 sträckorna i trakterna av Mazurian. Årets upplaga har ändrats en hel del och detta både med tanke på säkerheten och att göra sträckorna mer attraktiva för publiken.

*

BloggLimaOm två veckor är det dags för en riktig vinterklassiker Limas ”LBC-Ruschen”. Just nu 109 anmälda men ännu ingen ”ko på isen” då anmälan inte stänger förrän den 6 mars. Just is finns det gott om menar tävlingsledare Sune Rickardsson även om illasinnade rykten hävdar motsatsen. Något som fått Sune att reagera.
Hallå !! Nu är jag riktigt jävla förbannad ni som sprider ryckte om att isen har tinat bort på öppna partier på våra ss vet inget ?ring mej så vi kan åka ut så ni kan visa mej var det är för det ser jag fram mot men troligen är ni några fega stackare som vill förstöra !! Kan meddela att vägarna är kanonfina till dom som förstår sig på denna sport mvh Sune”.
Visst är det märkligt med den här typen av rykten, vad är syftet med detta? Precis som jag aldrig förstod vitsen med att fylla sociala medier med bilder på Rally Swedens ”grusvägar”. Är det som man säger att ”skadeglädjen är enda sanna glädjen”?

*
Mycket Opel Adam för tillfället, Mats Andersson med ny R2:a och i Danmark ska 18-årige Lasse M Sørensen köra en Opel Adam MRC när väl körkortet är klarat. Visste faktiskt inte vad MRC stod för men detta hjälpte mig danske fortåkaren Johnny Pedersen med. MRC står för den nya klassen Micro Rally Cup berättar Johnny.
En cup som startade ifjor med bilar som har motor på max 75 hästkrafter. Man får inte heller göra så mycket vid bilen mer än byta stötdämpare, bromsklossar och så klart säkerhetsutrustningen.
Opel Adam-bilen som Sørensen ska köra har en 1,2 liters Ecotec-motor på 70 hästkrafter och med detta ska han försöka matcha ”vinnarbilen” Renault Twingo.

*
BloggMadsenMed två säsonger i ADAC Opel Adam Cup är dansken Jacob Madsen med co-driver Line Lykke Jensen kanske en av dom som har mest erfarenhet från Adam. Nu har han gjort en ”Mats Andersson” och hämtat hem en likadan R2-Adam som ”Asfaltkungen” men Mats var faktiskt en dag före med sin avhämtning. Men efter detta rycker Madsen och planerar för start redan kommande helg i första deltävlingen i Tyska Mästerskapet, Saarland Pfalz Rallie. Satsningen har blivit verklighet tack vare stöd från Opel Danmark, en flock anda sponsorer och inte minst däcktillverkaren Pirelli.

*
BloggTomPå plats i Saarland-Pfalz Rallie finns även de bägge svenskarna Tom Kristensson och Pontus Åhman. För SMK Hörby-Tom blir det en spännande premiär med framhjulsdrivet medan Åhman har lite mer rutin från bilar som driver i ”fel ände”…

*
BloggKjellMissade att redovisa vem som vann den klassiska delen av Östersund Winter Rally, tävlingen med det i mina öron betydligt trevligare, historiskt korrekta och mer rättvisande namnet Jämtrallyt. Småländsk klasseger genom Kjell och Peter Fransson, Vimmerby i sin gula VW 1303S. Detta före hemmaföraren Kenneth Kilheims Volvo142. Allra snabbast i de jämtländska skogarna var arrangörsklubbens Niklas Nilson i en Volvo 240 dryga minuten före Fransson totalt.

*
Blogg400Fick syn på denna gudabenådade bild på Facebook ditklistrad av Bengt Olsson. Den en gång så fortåkande Opel-tjejen Lotta Lundquist, Norrtälje sammanfattade klockrent i en kommentar.
Paradiset!

*
BloggAstraVad kan då vara bättre än att berätta att Opel Astra blivit framröstad som ”Årets Bil 2016” och därmed vunnit den mest prestigefyllda utmärkelsen i branschen. 58 motorjournalister från 22 europeiska länder har tilldelat Astra flest antal poäng och gjort modellen till en vinnare.
Mer än 40 nya bilar, allt från tvåsitsiga sportbilar till premiumbilar och SUV-modeller, fanns bland de tävlande från början. Sju bilar gick till final och bland dem fanns alltså Astra som till slut gick vinnande ur striden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *