Loeb i topp i WRC-premiären, elva bröt första tuffa dagen och ”ingen vinter i Skåne” då behövs inte dubbar!

Breaking news! Nu har resultatlistan ändrats efter klyddet på sträcka tre i Rally Monte Carlo. Precis som jag skriver här nedanför så leder Loeb, men det är Sebastien Ogier i nya Polo R WRC som ligger överraskande tvåa, 1.20 bak. Trea är Miko Hirvonen, 1.46 efter och Dany Sordo fyra. Sedan följer Jari-Matti Latvala, Evgeny Novikov och Bryan Bouffier. Sedan är det en annan sak hur resultatgivningen får lov att strula på en VM-tävling, ett tips till arrangören, prova Resultatservice i Munkarp nästa gång…

Än så länge ser mitt tips inför WRC-premiären Monte Carlo Rallyt hyggligt ut med min vinnare Sebastien Loeb som ledare efter onsdagens fyra sträckor. Dock är detta med reservation, då arrangören har haft problem med resultatgivningen på sträcka tre och jag är inte mannen att reda ut om tiderna efter fyran är de korrekta eller om de ska korrigeras framöver?
Annars var det Sebastien Ogier i nya Polo R WRC som stal showen direkt och chocköppnade genom att vara snabbast på sträcka ett, Le Molinos och Loeb fick däng med 3,7 sekunder. I mål på sträckan försökte Ogier dämpa förväntningarna inför fortsättningen.
– En bra start men vi har fortfarande fyrtio mil kvar att åka…
Teamchefen Jost Capito var självklart mycket nöjd och allra mest för att bägge Polona nådde etappuppehållet och där Ogier nu ligger fyra och Latvala åtta. Capito konstaterade.
– En lättnad att se bägge bilarna så här långt!
– Klart att jag blev förvånad över öppningen från Sebastien fast egentligen både och vi visste ju inte alls hur vi stod oss mot konkurrenterna.
Belgaren Thierry Neuville var snabbast på shake-down sträckan och fortsatte idag i samma höga tempo vilket visade sig vara olyckligt under de tuffa förhållanden som råder. Efter tre sträckor skuggade han Loeb, var bäste Ford när det gick överstyr och så försvann rallyts första skräll. Nu var Neuville i gott sällskap och jag kan knappt minnas när en WRC-tävling har inletts med så stort manfall som nu. Elva förare har brutit efter första dagen och av dessa har sju ”off the track” på ren svenska, avåkning i resultatlistan. Tyvärr försvann även nye heta finländaren Lappi redan på första sträckan med sin Skoda för WRC2-klassen.
Tvåa efter Loeb (om resultaten är OK vill säga) är ryssen Evgeny Novikov i Fiestan, men hela 2.50 efter, vilket jag tycker låter skumt. Sedan kommer en annan skräll, debutanten Bryan Bouffier, sju bak ryssen i sin Citroén. Sebastien Ogier ligger alltså fyra, Mads Östberg femma och Hirvonen sexa. Latvala har lyssnat in sig på Capitos order/önskan om att bägge ”Folkvagnarna” ska i mål och nöjer sig med åttonde platsen, väl medveten om att där är mycket och långt med dj-lskap kvar innan man når slutmålet lördag eftermiddag.
I nya WRC 2 är det tyskt i topp genom Sepp Wiegand i Skoda, nästan minuten före Subaru-åkande landsmannen Kremer. Två i klassen har redan brutit, då bland annat Lappi.
Torsdagen är dagen med flest sträckor, sex stycken medan man på fredag bara kör tre. Sedan är det den tuffa avslutningen på lördag med bland annat alla specialsträckors Moder, Col de Turini. Frågan är vem som har ledartröjan då, mitt tips står fast Sebastien Loeb och detta mest för att dj-las med de andra…
Tragedin i går på E4:an på Tranarpsbron vid Åstorp lämnar ingen oberörd. Hörde idag att trettiotre personbilar var inblandade i olyckan och ännu fler lastbilar. Nu ska det utredas hur olyckan gick till, men vad jag har förstår både via radio/tv och annan media så var det svinhalt på platsen kombinerat med tät dimma. Hörde en polis som konstaterade att det var den ”svarta halkan” som överraskade bilisterna. Just detta som är den vanligaste halkorsaken här nere, där det dessutom bara finns ett enda hjälpmedel och det heter dubbar i däcken. Detta oavsett vad Gröna bilister, miljömuppar och Trafikverket tycker.
Skulle vara intressant att få ta del av utredarnas rapport om hur många av bilarna som hade dubbdäck.
Olyckan slog dessutom hål på ett av ”dubbhatarnas” favoritargument detta att om man bara kör på stora vägar typ just E4:an, där behövs det inte dubbdäck för här är snöröjning och halkbekämpning högprioriterat. Nu inträffade olyckan vid elvatiden och betvivlar inte utan att man både snöröjt och halkbekämpat helt enligt instruktionsboken, men det hjälpte inte ett dugg. Tänk på detta ni som tycker att de så mjuka och tysta dubbfria däcken räcker långt i Skåne, för här är ju aldrig någon vinter…

7 svar på “Loeb i topp i WRC-premiären, elva bröt första tuffa dagen och ”ingen vinter i Skåne” då behövs inte dubbar!

  1. Och när kan man börja skylla en olycka på att man inte åker med dubb? Friktionsdäck är minst lika bra som dubb. Olyckor sker på pga förarnas misstag. Det första man får lära sig när man tar körkort är att på BROAR och viadukter är det halt vintertid då det oftast är fuktig luft där och att det fryser underifrån. Nästa problem är ju att fok inte håller avstånd till framförvarande och har ingen som chans att göra en undanmanöver. Sen kommer vi till farten som också allt som oftast är för hög.
    Och i detta fallet på bron så vad jag har läst så gjordes alla fel som man kan tänka sig. 1, VINTER du kan inte köra som det var sommarväglag. BRO ta det försiktigare. 2, Dimma sänk farten ännu mer och ta ut ett ännu större avstånd till framförvarande.
    När rapporten är klar lovar jag dig att 85 % hade dubb men det hjälpte inte.
    Så kom inte och skyll på friktionsdäcken.
    Med detta lämnar jag denna blogg för all framtid. Har varit blandat med bra skriva saker men tyvärr för mycket låga saker och detta var nu droppen.

    1. Hej.
      Förstår inte riktigt varför du är så upprörd? Det jag menar är att den extra säkerhet som den lilla dubben ger vid just sådana förhållanden som rådde på E4:an inte kan underskattas.
      Du påstår att friktionsdäck är minst lika bra som dubb på svart halka vilket jag påstår är rent nonsens. Finns inte en enda däcktest som jag tagit del av som inte visar att dubbat är överlägset när det handlar om ishalka. I snö däremot kan ett odubbat däck vara lika bra, men snö var väl inte problemet den här gången?
      Om det är som du tror att 85 procent av olycksbilarna (du menar väl personbilarna för lastbilar behöver ju nästan inget halkskydd alls) hade dubbdäck blir jag glad. Inte någon stans i inlägget skyller jag olycka på”friktionsdäcken”. Däremot slår jag hål på myten om att på ”stora vägar” behöver man inte fullvärdig däckutrustning!
      Tråkigt att du lämnar bloggen, alltid kul med lite mothugg!
      MVH
      Tommy

  2. Hej Tommy
    Vill bara kika in och lämna en liten kommentar. ( Eller ett par )

    Nummer 1: Tack för en otroligt underhållande blogg, letar varje dag efter den för att läsa och skratta.

    Nummer 2: Jag kan till viss del hålla med dig angående dubb kontra ej dubb. Du skriver att det finns ingen däcktest som visar att odubbat är bättre än dubbat. Sant! Men… Utifrån egen erfarenhet efter 20år på vägen som stressad säljare kan jag säga att jag tycker att du till viss del har fel. På frusen asfalt har du ingen eller väldigt liten nytta av dubben då denna ändå inte går ner i asfalten, och metall mot asfalt… ja det gör att däcket kanar, i lössnö eller slask, ja där har dubben heller inget att gripa tag i så då återstår packad snö och is där dubben faktiskt gör en enorm nytta. Men hur ofta är det packad snö eller istäcke på E4:an?? Då man saltar och låter en del av slasket vara kvar på vägen så är det nog mer mönster och gummiblandningen som spelar in.
    Men detta är ju bara egna reflektioner efter 20 år på vägen med runt 6000mil om året från Skåne till Norrland.

    Jag kan ha fel…..

    Nummer 3: Mitt tips, Ramona Karlsson kommer att vinna 4WD SM i år!

    Tack för en suverän Blogg!!!

    1. Hej.
      Kul att du gillar bloggen, värmer…
      Visst är det så som du skriver, men oavsett underlag så har jag aldrig sett belägg för att dubbdäck vid något av dessa tillfällen ger sämre grepp än dubbfria. Om de då som bonus gör jätteskillnad på lömsk ”svart halka” så räcker detta som argument för mig!
      Sedan är det ju som Åke skriver till syvende och sist den som sitter bakom ratten som till allra största del kan påverka om det ska sluta lyckligt eller åt h-e…
      MVH
      Tommy

  3. Frusen asfalt = fd blöt asfalt.
    Dubbarna ”griper” tag i ojämnheterna i asfalten och den eventuella is som finns. Ett odubbatdäck glider på ytan och tar inte tag i ett dugg . Vad blir då slutsatsen av detta , jo här nere i södra Sverige så är det ett alternativ gäller .
    Dubbdäck och köra efter almanackan dvs alltid utgå från att det kan vara halt och anpassa hastigheten efter det .Jag är övertygad om att hade fordonen som var inblandade i olyckan på bron( Det vet väl alla som tagit körkort att det alltid är lurigt på en bro ) anpassat hastigheten precis som polisen sa som blev intervjuad i Sydnytt så hade det inte hänt.

  4. Det känns otroligt bra att man har förtroende för allt som vår polismakt säger.

    Förklara för mig hur man anpassar hastigheten på en väg med dimma så tjock att du inte ser fronten på din egen bil?

    Detta innebär att den delen av E4:an där olyckan inträffade skall vara avstängd 45% av året på grund av att man måste anpassa hastigheten. Enda anpassningen här är nämligen att stå still.

    Nej mina vänner vi kan inte tro att bara för att man följer alla regler till punkt och pricka så kommer inga olyckor att hända tyvärr.

    Dessutom är inte frusen asfalt alltid fd blöt asfalt, det kan vara torr asfalt som täcks av frusen luft = frost

    Men som sagt jag kan ha fel, men till ni har överbevisat mig så behåller jag min tro utifrån mina egna erfarenheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *