Loeb i C3 WRC-test, Neuville säger ”no,no,no”, Wilson vill ha Ogier kvar, stadslopp i Göteborg och Schumacher ute på Åsum Ring!
I dag släppte Citroën Racing bomben att niofaldiga världsmästaren Sebastien Loeb åter igen drar på sig ”Vinkel-overall” och gör comeback i 2017 C3 WRC. Med 78 WRC-segrar i ryggsäcken har nu Yves Matton fått lite oväntad hjälp att få till en stabil vinnare av C3:an. Tidigare har det varit lite frostigt i relationen Citroën vs. Peugeot och där Loeb numera tillhör de sistnämndas lönelista. Men då båda märken ingår i PSA har nu förhållandet tinats upp så mycket att Loeb kan testa nya bilen under en dag i augusti. Det är då med asfalt set up som Loeb ska försöka utvärdera vad som är fel och förhoppningsvis ska detta ge Meeke & Co en vinnare, kanske redan i ADAC Rallye Deutschland.
När det blev islossning i PSA-gruppen ville inte Loeb sätta sig på tvären utan tvärtom, ser han fram emot att få testa C3 WRC.
– Kan inte vänta att få sätta mig i en WRC-bil och känna hur tekniken utvecklats, menar den 43-årige numera rallycross och ”cross country”-föraren.
– Av allt jag provat inom motorsport sedan jag drog mig tillbaka för fem år sedan är det känslan i rally som jag saknar mest…
Nu kanske inte Meeke ska hoppas allt för mycket på en snabb förändring, om man ska tro Matton ser man inte resultat av testerna förrän säsongen 2018.
*
Nu är reccen för Neste Rally Finland avslutad och spänningen är på topp. För mig som har WRC-tipset hängande över mig är det en minst sagt oviss ”WRC-round” vi har att se fram emot. Den stora frågan är om Hyundais Thierry Neuville kommer att knapra in ytterligare på elva poängs försprånget som Ogier nu sitter på. Neuville fick idag frågan om allt utom seger är en besvikelse?
– No, no, no!
– Inte så länge Ogier är bakom, detta är vårt huvudfokus…
Belgaren kommer med stort självförtroende efter segern i Polen och öser lovord över sin i20 WRC.
– Bilen känns stark och med två segrar redan på grus så har den visat hur konkurrenskraftig den är, menar Neuville.
*
Samtidigt är Ogier nere lite i en svacka med ”bara” två segrar i år att jämföras med Neuvilles tre. Dessutom en tuff fullfarts krasch sista testdagen som även om Ogier är så rutinerad som han är, ändå måste påverka lite. Känslan av ”odödlighet” bör ha naggats i kanten men sedan är Ogier ändå Ogier och skulle inte förvåna mig om han till slut står överst på prispallen på söndag. Första och enda segern på finsk mark tog fransmannen 2013 och i fjor bröt han då Kris Meeke vann.
Även om Ogier inte på långa vägar varit lika överlägsen i Fiestan som han var i Polon vill absolut M-Sports Malcolm Wilson fortsätta betala hans lön även 2018. Än så länge har inte regerande världsmästaren gett några ledtrådar om hur hans tankar går inför 2018. En enda sak har han klart deklarerat och det är att han absolut inte vill se samma ska hända som inför årets säsong, att inte få klart förrän precis innan Monte Carlo.
Samtidigt är Wilson ytterst angelägen att få behålla Ogier hos sig och han förklarat att M-Sport kommer att göra allt för att behålla honom. Ett faktum som Ogier mycket väl känner till och Wilson är mycket noga med att informera honom om allt som görs vad gäller förbättringar för 2018.
Det som kan fälla avgörandet är om Ford äntligen skulle besluta sig för att åter gå ”all in” i WRC. Om så blir fallet är det säkerligen ett krav från ”The Blue oval” att Ogier stannar hos M-Sport, lite ”win win” över det hela…
*
Lite tunt med svenskt deltagande i årets upplaga bara två ekipage, Lars Stugemo/Kalle Lexe med ”nystruken” R5-Skoda efter AutoGlym Rally och så i JWRC, Dennis Rådström/Johan Johansson.
Unge Rådström som gör finsk debut har stor och därmed nyttig respekt för de snabba vägarna i sin jakt på att förbättra sin fjärde plats i tabellen.
– Målsättningen med andra halvan är att köra på i samma stil som innan och inte ta några onödiga risker, menar värmlänningen.
– Det är tre otroligt utmanande tävlingar kvar, så det gäller att vara på topp och speciellt här i Finland där medelhastigheterna på sträckorna är upp mot 135km/h.
Små misstag har stora konsekvenser…
Dennis syftar på de luriga vägarna med sina snabba kurvor och lömska krön.
– Utmaningen här i Finland blir den otroligt höga farten och hantera den över alla lyft och vägförflyttningar. Här gäller de att placera bilen på rätt sätt så du landar på rätt ställe på vägen!
*
Svenska Rallycupen kör den 5 augusti deltävling fyra och detta på klassisk rallymark, Kullingstrofén. Att tävlingen även ingår i Västras FM serie, Mega Rally Cup och Lidbils vandringspris påverkar så klart att man nu med bara timmar kvar av anmälningstiden är ytterst när att spränga ”200-vallen”. Kullings MS bjuder på 138 kilometer varav 47 kilometer luriga västgötavägar och som vanligt väntar man på mycket publik.
– Vi kommer precis som tidigare år informera och ge tips på åskådarplatser och information om var man köper karta & program, m.m,.
*
Gårdagens chockbesked levererades från Stuttgart och då med att Mercedes planerar att lämna DTM och detta redan efter att säsongen 2018 är avslutad. Att Mercedes lämnar är så nära katastrof man kan komma eftersom märket varit med sedan serien startade. Går alltså inte att jämföra med när Opel eller Alfa Romeo tog samma beslut. Efter 2018 är det i nuläget bara BMW och Audi kvar, något som vem som helst begriper inte är mycket att bygga ett mästerskap på.
Mercedes tankar för 2019 är nu mer ”PK” (politiskt korrekt) när man tänker att skicka över sina sponsoreuro till Formel E.
*
Därmed kommer man enkelt in på dagens debattartikel i GP signerad Fredrik Sidahl, vd Fordonskomponentgruppen, FKG och Göran Björklund, public affairs, FKG.
Duon skriver.
” En ansökan om att få arrangera ett Grand Prix i elbilsracing, Formel E, borde även vara en del av kommunens strategi, enligt vår mening.
Med ett sådant race skulle inte bara en gammal idé om att få genomföra ett Grand Prix-lopp i centrala Göteborg förverkligas, utan även den svenska innovationskraften med inriktning på hållbarhet skulle få en kick framåt samtidigt som tillväxt skulle stimuleras.
Om bara några veckor arrangeras internationella ryttartävlingar i Göteborg. Redan ifrågasätts i media både en svällande kommunal utgiftsbudget och med det, indirekt, nyttan med detta arrangemang. För evenemangsstaden Göteborg med dess besöksnäring är det naturligtvis bra, så även för svensk hästsport.
Men hur profileras Göteborg och vilka andra långsiktigt kommersiella internationella fördelar finns med ett sådant arrangemang?
Frågorna är berättigade när kommunala marknadsföringsutgifter – främst arrangemangskostnaden – och intäkter (både direkta och långsiktig ekonomisk tillväxt) ska vägas mot varandra. Bortser man från besöksnäringen och kommunens eget varumärke, vilka andra – inte minst inom näringslivet – kan ta långsiktiga och tillväxtdrivande fördelar av evenemanget? Förmodligen få och begränsat även ur ett långsiktigt perspektiv.
Under senare år har vi inom fordonssektorn stundtals förundrats över Göteborgspolitikernas avoga inställning till fordonsindustrin och bilismen. Men en politisk svängning är på gång, vilket vi välkomnar.
Som ett ytterligare steg i att blidka den viktiga fordonsindustrin borde Göteborgs kommun nu ansöka hos FIA om att få arrangera ett Grand Prix för elracerbilar – F1-bilar med elmotorer – i form av ett stadslopp. Redan för 35 år sedan var staden bara en namnteckning från ett riktigt F1-lopp. Den då tänkta banan kring Evenemangsstråket och Heden fungerar än i dag även om delar måste anpassas till racerbilarnas markfrigång och säkerhetskrav.
Under sommaren har Formel E-Grand Prix arrangerats i både Berlin och allra senast New York. I samtliga lopp har den svenske föraren Felix Rosenqvist varit en av förgrundsgestalterna. Enligt media knackar han redan på dörren till riktiga F1.
Varumärkesbyggnad
Satsningen på ett elbilsrace skulle inte bara vara bra för stadens varumärke och besöksnäring, utan även för hela Sveriges livsviktiga fordonsindustri med dess unika kluster om Göteborg blir värd för ett hållbart, innovations- och tillväxtdrivande sportarrangemang.
Från FKG:s sida stöder vi en eventuell ansökan till 100 procent! Nyligen har Köpenhamn aviserat att de vill bli arrangör av ett traditionellt F1 Grand Prix, men ett hållbart, innovations- och tillväxtdrivande Grand Prix i Formel E i norra Europas ”Motown”, Göteborg, skulle smälla högre! Det är stimulerande varumärkesbyggnad inom hållbar innovation som skulle ge eko över hela världen och på sikt bidra med sitt för att trygga arbeten och välfärd i hela Västsverige.
Till Motorbloggen gör Göran Björklund även tillägget.
– Finns redan en bana som Bertil Lundberg (legendarisk SBF-ordförande och den moderna gokartens uppfinnare) och Tom Trana tog fram 1985.
– Under tiden har det körts rallycross på Heden och senare STCC i Frihamnen.
*
Vill även påminna om kommande helgs stora motorsporthändelse i Skåne, EM i Karting ute på Åsum Ring. Hit kommer även storfrämmande i form av Formel 1-åkaren Ralf Schumacher vars son David tävlar i klassen OK med #161 på sin kart. Inte nog med detta, utan ute bland furorna i Åsum strövar även femfaldige världsmästaren i 500 cc-klassen Michael ”Mick” Doohan runt. Australiensaren son Jack kör i OK Junior med #214 på sin kart.
*
Kollade även lite på anmälningslistan till omdöpta ”Exakta Creative Snapphanerally” den 12 augusti och som för omväxlings skull inte ingår i Rally-SM utan i Sydsvenska Mästerskapet. Vet inte om Hässleholms MK jagar någon sorts rekord i antal ”förbilar”?Men med åtta sådana ”funktionärer” av de just nu 104 anmälda måste man vara bra nära, åtminstone det svenska rekordet…