Meeke känner inte fullt stöd, Latvala vill ha chickaner i WRC, Emil B. kör Rallye Thüringen, lite mer ”domar snack” och ”Rädda en Kadett” påbörjad!
Inom någon timma drar WRC Neste Rally Finland igång och inför det som många betraktar som årets höjdpunkt avslöjar shake down-vinnaren Kris Meeke att han inte känner fullt stöd från sin arbetsgivare Citroën.
– Kul att vara tillbaka i Finland där jag vann i fjor men nu är situationen helt annorlunda, frustrerande och svårt, erkänner ”The Ulsterman” för Autosport.
– Att slåss i toppen då måste du känna absolut självförtroende, göra det du ska och den känslan har jag inte riktigt den här gången…
Att det inte var ett eget beslut att hoppa över Polen står klart och Meeke menar att där finns personer i teamet som inte alls ger honom sitt fulla stöd.
– That´s fine, jag jobbar för Citroën och om dom känner att att jag inte duger riktigt och dom vill göra så här så är det något jag får leva med!
Samtidigt som han saknar lite av självförtroendet hade Citroën dessutom otur med vädret vid sina tester inför helgen, kraftigt regn gjorde förhållanden helt annorlunda.
– Kanske är det detta som gör att jag känner som jag gör, menade Meeke.
– Jag är inte här för att komma på ”topp-tio”, skaka lite händer efteråt och låta folk tro att jag är lycklig. Jag vill vinna!
Yves Matton är mer diplomatisk och menar att det är skönt att ha Meeke tillbaka i teamet och att han kan köra rallyt helt utan press.
– Upp till honom att göra sitt bästa och ge oss mer information för framtiden.
På frågan till Matton om det är bättre att han kommer i mål som femma än att krascha som ledare sista dagen, tycker Citroën-bossen att båda alternativen är lika dåliga…
*
Har varit mycket snack om hur fort de nya WRC-bilarna kommer att köras på de vrålsnabba finska vägarna. FIA:s omstridda beslut att få till konstgjorda hinder eller dra in sträckan på små stickvägar för att få ner snittfarterna har inte gillats av alla. Jari-Matti Latvala däremot tycker beslutet är rätt. I Finland förväntades snittfarter utan fartdämpare hamna över 140 km/t och Latvala menar att chikanerna är het nödvändiga på de breda och snabba vägarna. Som argument för detta drar han fram Ogiers testkrasch som kunnat sluta mycket illa eller som Latvala utrycker detta.
– Vid avåkningar på den nivå vi ligger nu är det inte aktuellt med omstart enligt Rally2-regeln dagen efter…
Motståndarna mot chickaner hävdar att det gick nästan lika fort i Polen och där var det inga problem. Men menar Latvala här var det en stor skillnad, endast tio procent av sträckorna kördes i skog eller liknande resten på ”open fields”.
– Här däremot är det helt annorlunda, först ett djupt dike sedan kommer träden…
Att arrangören valt att hålla fast vid sina klassiska sträckor även om det finns långsammare vägar ställer till det och som jämförelse så var det betydligt långsammare i AutoGlym Ralli. Där körde Thierry Neuville med sin WRC-Hyundai som snabbast 126 km/t medan snittet för rallyt låg på 118 km/t. En viss skillnad mot ”över 140”…
*
Kris Meeke var alltså snabbast på dagens shake down med Polen-vinnaren Thierry Neuville flåsande i kofferten. Bakom följde sedan Ott Tänak, Jari-Matti Latvala och som sist på topp-fem, Dani Sordo.
Tufft hade Juho Hänninen som kände på en höbal och modifierade fronten på WRC-Yarisen. Samma sak gjorde ukrainaren Valery Gorban med sin Mini WRC.
Tipset blir så här:
1. Jari-Matti Latvala Toyota
2. Ott Tänak Ford
3. Kris Meeke Citroën
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Teemu Sunninen Ford
*
Tyvärr känns WRC2 lite avslagen när Pontus Tidemand saknas i startlistan. Nu får vi istället bli lite norska och hålla tummarna för Ole Christian Veiby. Fast jag tror inte att Even Management-föraren lyckas upprepa bedriften från Polen. Tror istället att fjolårets Opel Adam-cup vinnare Jari Huttunen chockar omgivningen och vinner i WRC2-debuten.
1. Jari Huttunen Skoda
2. Ole Christian Veiby Skoda
3. Eric Camilli Ford
4. Juuso Nordgren Skoda
5. Tom Cave Hyundai
*
Redan nästa helg gör Ola Fløene debut som kartläsare åt Emil Bergkvist när man fått till en start i tyska mästerskapets Rallye Thüringen. Men inte med en R5 Citroën utan istället blir det genom samarbete med Peugeot Tyskland, start i en R5 Peugeot 208 T16. Team Peugeot ROMO håller bil till Emil och Ola när man genrepar inför viktiga ADAC WRC Rallye Deutschland.
– Jag är jättetacksam för chansen, säger Emil.
– Har kört mycket i Tyskland och gillar vägarna där. Så vi ska försöka gör ett så bra resultat som möjligt för teamet, och detta är en jättebra möjlighet för mig och Ola att skaffa erfarenhet ihop.
*
Med en dag kvar av anmälningstiden till ”Snapphane” har ma nu passerat ”100-vallen” med råge och just nu står man på 106 anmälda till SSRC-deltävlingen den 12 augusti. Skrev igår om detta och om det stora antalet föråkare, då åtta stycken vilket fick tävlingsledare CG Wilke att reagera och vilja förklara. CG skriver.
”Trevligt att få vara med i bloggen igen.
Av de 8 bilarna är 2 st VIP bilar och 6 föråkare.
Som du ser kommer alla från HLMK.
Vi har för närvarande ÖVER 140 licensierade förare/kartläsare
i klubben och alla ”känner inte för” att köra tävlingen.
Och för att tillgodose deras önskan så låter vi så många få köra
i klass 30.
Vi ser det också som en ”uppvärmning” för våra funktionärer i
start och mål.
Ha det CG”.
Så klart är det upp till varje arrangör att bestämma hur många föråkare man vill använda, där har jag absolut inget att invända. Men för mig visar Hässleholms MK:s tankar hur rätt i tiden Rally Blekinges ”nytänk” med ”Öppen Klass” ligger. En klass där man inte tar några officiella tider, delar ut priser utan där man kör enbart för att det är kul. För mig så vore detta en klass som klippt och skuren för Hässleholmsförare som ”inte känner för” att köra tävlingen.
Skulle vilja dra det så långt att Rallyutskottet borde göra klassen obligatorisk som komplement. Något jag på sikt tror gjort att många ”soffliggare” åter fått tillbaka rallysuget. Nu ska man nog inte tro att det blir ”lapp på luckan” i september, blir kanske inte mer än en eller två bilar i Blekinge. Tror sådant här ”nytänk” måste få några år för att sätta sig. Så ge inte upp Rally Blekinge, ni har full support från mig oavsett!
*
Häromdagen skrev jag lite om de nästintill obefintliga straffen i framförallt rally. Detta som jag tror baseras på den märkliga gången för rättskipning i sporten där detta ska göras av tävlande själv med hjälp av tävlingsledaren. Tror inte det finns någon annan sport där ”Domaren” är den i stort sett ende som inte får lov eller kan agera när det kommer till regelbrott.
Detta fick Jan Sandström med mer kompetens i frågan än mången annan att skriva följande:
”Den här problematiken känner jag igen från forntiden, d.v.s när jag började med sporten från ledarsidan. Normalt då var att, ”du dömer hos mig så dömer jag hos dig” eller, ingen var intresserad att ställa till ”problem” för den andre. Sedan tror jag faktiskt att det hela blev lite bättre på 90-talet.
Vad som sedan hände var att dom där domarna började fatta obekväma beslut ibland, nu när dom inte var en ”familj” längre. Man fattade alltså rätt beslut men som drabbade ”fel tävlande”. Det är i sig fascinerande att man fortfarande kallas ”domare” jämfört med betydelsen i andra sporter?
Som det är idag så är det svårt för TL (Tävlingsledare) att vara stark då man man också har ett ansvar för ekonomin. Är man för sträng så väljer tävlande andra tävlingar. Lite som att SBF:s regler har lämnat wo i frågan…
På den tiden lät SBF utskotten bestå av, förutom sådana som jag även en tekniker. Det betydde att alla utskott hade en tekniker som förutom att vara specialist i sitt gebit, dessutom var insatt i det vi övriga inte kunde.
Våra beslut kunde därför grundas på den totala kunskape. När sedan SBF skapade tekniska utskottet skulle alltså tekniska sportgrensfrågor lösas av tekniker som inte alls var insatta. Sportgrensutskotten fick inte ens vara remissinstanser när det gällde tekniska beslut i grenen.
Jag förmodar att SBF tittade på FIA när man ändrade arbetssättet. Lite lustigt så var det just FIA-teknikernas arbete som var föremål för mycken klagan runt om världen när jag var aktiv som domare/observatör…”
*
En av Finlands stora motorprofiler gick i onsdags ur tiden, racerföraren som även fuskade lite i rally, Leo Kinnunen. Kinnunen som skulle fylla 74 år hann med att köra det mesta från sportvagnar till Formel 1 och blev världsmästare tre år i rad 1971-73.
Så klart kunde han inte heller hållas sig borta från ”1000 Lakes Rally” (WRC Rally Finland) utan anmälde sig dit 1973 och slutade trea med sin Porsche bakom Timo Mäkinen och Markku Alén.
*
I går var där storfrämmande på Hovdala Slott när Tina Thörner, ingen presentation lär behövas, berättade som sitt liv som kartläsare och entreprenör inför en fullsatt borggård. Efteråt hade Tina också sådan tur att hon lyckades sno åt sig en pratstund med SMK Hörbys Lars Servin. Enligt obekräftad uppgift ska Tina i ren förtjusning utbrustit.
– Den killen gjorde verkligen min dag!
*
I går fick jag en klump i halsen och en tår i ögat när en kompis tipsade mig om en fullt räddningsbar kusin till ”Silver-Kadetten”. Dessutom i samma ”socken” och nu måste operation ”Rädda en Kadett” påbörjas. Visst den är grön, men men här handlar det om ädlare syften än att se till sådan futtigheter…