Loeb fick dörren i ansiktet, PG siktar på rally igen, Ola S. tänker rätt och vi glömmer inte Mats!

I Autosport avslöjas det nu att Sebastien Loeb var sugen på en WRC-come back med Citroën men att teamet mer ellr mindre stängde dörren för detta genom att ta ”time out” 2016. Loebs plan var att mixa WTCC med utvalda WRC-tävlingar för Citroën men nu blev det istället Dakarrallyt med Peugeot. Detta byte innebär enligt Loeb själv, att det blir ”tricky” att komma tillbaka till sin gamle arbetsgivare.
Dom hade chansen att behålla mig, men istället stängde dom dörren, konstaterar Loeb bittert i intervjun.BloggLoeb kopia 3
Enda chansen för WRC  är nu om det minst sagt vilda och obekräftade ryktet stämmer att det inte blir Citroën som blir PSA:s märke när WRC startar om 2017. Istället skulle Peugeot göra comeback i Rally-VM medan Citroën skulle fortsätta i WTCC. Måste säga att den här gången tror jag ändå att ryktena är utan större sanning. Men eftersom jag är är försiktig så säger jag, ingen rök utan eld”…

*
Elfyn Evans fick som bekant inte plats i M-Sports WRC-line up 2016 när Mads Östberg och Eric Camilli klev in. Dock önskade inte Malcolm Wilson släppa Evans utan ville ha honom kvar, men en ansträngd budget medgav inte en tredje Fiesta i huvudklassen. Istället ser det ut att blir WRC2 för Evans men om det blir full säsong med satsning på mästerskapsseger eller bara enstaka inhopp är ännu inte klart, dock är han anmäld för WRC2-poäng. BloggEvans kopiaSå här långt är dock Rally Monte Carlo och Rally Sweden ”bilden från 2015)klara för walesaren och detta med ny co-driver, Craig Parry. Tidigare var det Dan Barritt som skött kontoret hos Evans och detta under tre säsonger.
Målet är så klart att försvara R5-dominansen som Fiestan haft under flera år men där då nya Skodan och även Peugeot starkt hotar. För detta har ingenjörerna i Cumbria jobbat stenhårt och hittat 30 nya hästkrafter i jämförelsen med Skodan ( det ska väl täppa till käften på tjeckerna, kan jag tänka mig att Wilson tänker…) och i mars släpper man nyheter både med fjädring och den bakre aerodynamiken.

*

080207 Det stora och enda svenskhoppet i Rally-VM PG Andersson provar vintermössan som han inte verkar få så stor nytta av i årets rekordmilda rally. Bild: Tommy Svensson
Alerta och ambitiösa Ericsson Motorsport fortsätter sin kartläggning av vad de svenska rallyåkarna planerar för säsongen och senast har man känt PG Andersson på pulsen. För honom verkar rallycrossen blivit något av ett ”one night stand” och nu planeras det för rally igen, dock i något mindre omfattning under glansperioden med WRC för Suzuki. Nu väntar rally här hemma och i Norge och detta troligen med den Skoda Fabia WRC som ägs av Johan Eklöf.

08029 Det var här på sträcka 3 problemen började för svenskhoppet PG Andersson. Problem som till gjorde att Suzukiföraren fick bryta. Bild. Tommy Svensson

En PG Andersson i Rally-SM är en ingrediens som jag ser framemot och dessutom i en konkurrenskraftig bil. Detta kan ge serien lite av forna tiders glans tillbaka och ge de två senaste årens SM-vinnare Jerker Axelsson något rejält att bita i…

*
BloggFRNK TORETvåfaldige Norge-mästaren Frank Tore Larsen och hans co-driver Torstein Eriksen ska som jag redan berättat köra ERC-premiären Rally Liepaja. Som uppvärmning till detta är paret i sin R5-Fiesta anmälda till NM-premiären Sigdalsrally den 16 januari, en tävling som man vann 2014. På Twitter skriver teamet.
Guttene stiller på startstreken i deres RøhneSelmer-dekorerte Ford Fiesta R5 og vil selvsagt være med i kampen om totalseier.

*
Ola Strömberg närmare presentation känns överflödig har delat med sig lite av sina tankar om användandet av HnRS och lite annat i Facebook gruppen ”Rädda svenska rallysportungdom”. Bland ”lite annat” skriver Ola om dagens däck och vägskador. BloggGenaLäs och begrunda, ” Däckfrågan som garanterat är en av de största anledningarna till de ökande farterna SAMT VÄG och VÄGBANKSSKADORNA verkar många av er resonera bort på de mest underliga sätt. Många av er verkar sticka huvudet i sanden vad gäller det enormt stora problemet som väg och dikesskadorna innebär. I mina ögon ser jag tydliga tecken på handlingsförlamning.
Bilda en däckkommité NU. Ge dem i uppdrag att bara godkänna däck som finns serietillverkade i marknaden nu och som de BEDÖMER är finmönstraden standarddäck, med tillräckligt runda skuldror och ej specialförstärkta. RU skall alltid ha sista ordet vid godkännandet. RU ska aldrig kunna godkänna ett däck som däckskommittén inte godkänt. Börja omgående föra upp dessa däck på en godkännandelista. En tillverkare som upptäcks fibbla med ett sådant godkänt däck åker obönhörligt bort med alla sina godkända däck från listan.
Låt sedan arrangören själv bestämma om däcken i respektive klass ska vara fria eller ej. Då har vi åtminstone börjat med något konkret istället för som nu då alla verkar handlingsförlamade. Aktiva o arrangörer kan då välja själva om de vill köra med ”snälldäck” eller ej. Redan idag kan ju faktiskt arrangörerna själva välja vilka klasser som de bjuder in. Där finns en stor möjlighet för de arrangörer som har stora problem vad gäller vägskador (eller avgasknallar) att påverka situationen. Kanske SSRC o andra arrangörer skulle överväga en kraftigt differentierad startavgift beroende på bilklass och däcksval. Då skulle ju ni arrangörer med vägproblem kraftigt kunna påverka detta problem. Kanske man då efter ett rally med enbart grE bilar på ”snälldäck” kunde konstatera att det alls inte är lösningen. Vem blir först?
Valfrihet är bra!!
(Handlingsförlamning är obra)
Om vi nu vill få ner farterna (och kostnaderna) så ska vi åxå så snabbt som möjligt sjösätta gr G. De bilarna kommer inte vara lika bra byggda för att köra i dikena med som R-bilarna och kommer definitivt inte behöva bli lika dyra att bygga o driva om man inte vill. Fråga Pelle Wilén.
Med bästa rallyönskningar om ett fantastiskt 2016! ?”.
Med Olas tänk som jag gillar, punkteras (lite vitsigt om jag får säga det själv?) det argument som motståndarna till ”snälla” däck oftast framför, att det skulle bli alltför dyrt att utveckla rallydäck enbart för Sverige. Använd vanliga odubbade vinterdäck som man gjorde förr, då är det snart slutgenat…

*
BloggSkyltI dagarna kommer de nya reg.skyltarna ut till de förare som har homologiserade rallybilar i garaget. Redan har gnället börjat om utseendet som bland annat påstås kunna förväxlas med ”Farligt gods” skyltar. För mig är denna IFK Kristianstad-hyllning (orange är som alla vet deras färg) inget att gnälla över, tänk om man istället gjort dom gröna?

*
BloggMatsI dag var det 13 år sedan vår kartläsande klubbkompis Mats Åkesson omkom i samband med en olycka under Bergslagsrallyt. Sedan dess har vi i SMK Hörby hedrat Mats minne genom att lägga en blomma på graven på Hörby Kyrkogård, så även i år. Curt Jeppsson, Bertil Gunnarsson, Roland Brorsson och övertecknad såg till att klubbens ord i Mats dödsannons ”Vi glömmer dig aldrig” fortsätter att leva.

*

Avslutar med att än en gång konstatera för vilken gång i ordningen är oklart, ”amatörmeterologernas” återkommande ”det är aldrig vinter, snö och is i Skåne” åter visade sig vara en stor ”vit” lögn. Mest synd om alla bilister skodda med dåliga däck som går på den varenda gång…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *