Loeb snabbast i Dakarrallyt, Citroën med för stor budget, mer om BAZ188, Flash i comeback och lite ”LoTS-röra”!

BloggMikko1Vädret fortsätter att ställa till problem för deltagarna i Dakarrallyt och dagens etapp, nummer två har kortats ner till 386 kilometer totalt från de ursprungliga 800. Men Mikko Hirvonen verkade ändå glad över att komma igång av bilden att döma som han skickade. BloggLoeb
Lite sensationellt var Sebastien Loeb allra snabbast, sju sekunder före Carlos Sainz med Stephane Peterhansel som trea. Nasser Al-Attiyah är fyra och Mikko Hirvonen femma, 34 sekunder långsammare.

*
BloggCittra1Idag erkänner Yves Matton att Citroën kanske laddade på med för grovt hagel när man gick ”all in” i WTCC 2014. Följden blev total dominans både 2014 och -15 vilket nu enligt en del experter hotar hela Touring Car-VM. Nu hoppas man att VM-dominantens beslut att gå ner från fyra till två bilar i årets WTCC ska skapa mer spänning. Matton förklarar.
En sak har vi lärt oss att vårt stora budgetövertag inte nödvändigtvis visat sig vara bra för serien!
Matton menar att man översatte satsningen på rally direkt till racing vilket visade sig fungera väl, alltför väl visar det sig nu.
Vi har tagit mästerskapet till nya höjder, men kanske man kan säga att det är till en nivå som inte är bra för mästerskapet…
Lärdomar från racingen hoppas han kunna ta med sig när teamet gör omstart i WRC 2017.

*
Sven Täppers tävlingsledare i Finnskogsvalsen/Safeexplosives Rallyt går omkring och myser i vintervädret nrä det bara återstår lite drygt två veckor till start.
Vi fick lite nysnö under nyårshelgen och prognoserna visar kallgrader fram till tävlingsveckan.
Fortfarande lite trögt i portgången vad gäller anmälda, strax över 60 för tillfället. Första start är 11.00 på lördag och 09.00 på söndag.
Program och karta kommer att kunna köpas innan tävling på följande ställen: OK/Q8 i Sunne, Qstar/Bilisten i Torsby, OK/Q8 i Torsby, Toria i Torsby (i förbutiken) och Statoil i Vägsjöfors.
RadioFryksdalen kommer att sända under hela helgen med utgångspunkt ifrån HQ Stjerneskolan. På Stjerneskolan kommer det även att finnas möjlighet att följa resultaten live via storbildsskärm!

*
Samtidigt i Örnsköldsvik gör Rallyklassikerna årsdebut i ”Örnskölden” och även här är det glest bland anmälningarna. Totalt 21 bilar så här långt varav 16 kör i Klassiska och historiska Rallycupen. Här är dock anmälan öppen fram till fredagen den 8 januari.

*
BloggFlash kopiaJanne ”Flash” Nilsson verkar lite trött på att se hjälmen samla mer och mer damm. Efter några inhopp i nya klassen Legends under fjolåret är han nu beredd att satsa på hela serien 2016. Sex tävlingar på sex olika banor och start på Kinnekulle ring den 14 maj. Hemmabana blir det för Flashen med deltävling fyra på Karlskoga den 14 augusti.

*
BloggBAZ1Nyårsdagen skrev jag om MIRA-Rallyt och där Mikael Eriksson skrotade sin 2WD Audi Coupé (bilden). Skrev också att BAZ188 efter detta hamnade hos Bror Danielsson men då ombyggd till quattro. Något som en läsare hört av sig och påstår inte stämmer.
Bror har aldrig kört Audi, första 4WD han körde var Subaru och efter detta blev det Mazda, hävdade den ”kunnige”.
Nu vill jag ogärna knäppa någon på näsan och uppträda som någon sorts ”messerschmit” men i det här fallet är jag helt säker på att jag har rätt. BloggBAZ2Bifogar bildbevis på detta och kan även berätta att Bror med Anders Eklind som kartläsare slutade nia i klass A8 med bilen i Svenska Rallyt. Dock hade jag lite fel på året, för detta hände 1987 vilket var första året med bilen i Brors händer. Även året efter körde han Audi men om detta var med BAZ188 är för mig okänt.

*
Idag skickade Adam Andersson, Hässleholms MK ett mejl i ämnet LoTS där han skriver, ”
Hej Tommy!
Angående LoTS så var jag i kontakt med SBF för att kolla huruvida man behöver ha med plastkort/utskriven A4-sida som bekräftar betald licens eller ej på tävlingsdagen. Svaret från SBF är att man inte behöver ha med något plastkort eller utskriven lapp. Arrangören kan se detta på elektronisk väg.
Frågan är väl dock om alla arrangörsklubbarna är medvetna om att det (från SBF:s synvinkel) är tänkt att fungera så?
/Adam”.
Samtidigt som jag läser detta ser jag att SBF nu sjösatt en ”Fråga-Svar-funktion på sin hemsida” i ämnet och tyvärr Adam, där säger man precis tvärt emot vad du fått för svar tidigare. Här kan man läsa,
Q: Måste alla tävlande nu skriva ut sin licens själva från LOTS?
A: Ja, tills anmälningsfunktionen är igång via LOTS, så behöver du ha någon form av licensverifikation med dig. En utskriven papperslicens eller en bild/pdf i din mobil att visa upp vid anmälan/incheckning tävlingsdagen. Obs! Internationell, anmälar o funktionärslicens fortsätter att vara ett platskort.
Q: Innan LOTS anmälningsfunktion är klar, måste jag då ha med mig en papperslicenskopia, eller bild/pdf i mobilen till tävlingen, eller har arrangören listor/koll på de som har giltig licens?
A: Innan anmälningsfunktionen via LOTS är i drift, så måste du ha med din en licensverifikation, pappersutskrift av licens från LOTS eller en pdf/bild i din mobiltelefon. Arrangören kan inte få ut listor ur LOTS innan anmälningsfunktionen i LOTS är igång.
Q: Måste jag ta ut/begära en licensbricka för 100 kr extra för att kunna åka tävling efter 1 feb?
A: Nej, innan anmälningsfunktionen är igång via LOTS får du skriva ut en licensverifikation/kopia från LOTS-systemet eller ladda ned en pdf/bild till din mobil att ta med dig. Har du ingen smartphone eller tillgång till egen skrivare, så kan säkert din klubb eller någon vän etc. hjälpa dig att få fram en pappersutskrift på licensen.”.
Känns lite som ”hela havet stormar” för tillfället och när då dessutom ”lotsen” själv är mest sjösjuk är det inte så lätt att hänga med i svängarna!

*
BloggOpelVet inte om jag ska njuta, skratta eller gråta över Harry Nielsens Opel-Spotting? När inte ens jag kan avgöra om det är en Rekord eller Kapitän som utsatts för kapen är det åtminstone välgjort…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *