Latvala tog första asfaltsegern i WRC, inga kartläsarmedaljer i SM, Mats tog nionde DM-guldet och Anders styrde med Guds hjälp!
Då blev det äntligen en asfaltseger för Jari-Matti Latvala när han körde hem WRC Rally France de Alsace före Polo-kompisen Andreas Mikkelsen. Första finska asfalttriumfen sedan 1999 när Tommi Mäkinen lyckades i Rally Italy.
– Jag var väldigt nervös i morse, förklarade Latvala efter målgång.
– Efter misstaget i Tyskland var jag tvungen att visa att jag lärt mig läxan. Utan misstaget där tror jag inte att jag klarat av att behålla kylan och vinna nu!
Allt detta berättade Latvala för Ari Vatanen som väntade vid målet på sista sträckan.
– Jag har väntat så länge på den här segern och känner att jag utvecklats hela året och detta idag var mycket viktigt för mitt självförtroende!
Marginalen till Mikkelsen blev till slut 44,8 sekunder, vilket jag inte tror norrmannen brydde sig om. För honom var andra platsen allra viktigast, den tredje för året. Någon som tvivlar på att första segern väntar runt hörnet?
*
Kris Meeke slutade trea och blir stadigt stabilare, kan säkert sitta lugnt i Citroén-båten inför 2015. Hade däremot inte Robert Kubica haft med sig en hel väska full med ”cash” hade han nog inte varit lika säker hos M-Sport till nästa år. Hade en jättefajt med Dani Sordo om fjärde platsen som slutade med att polacken hamnade i diket på sista sträckan…
Sordo fyra alltså och bästa Hyundai men bara tolv sekunder före hårt prövade Mikko Hirvonen. Mads Östberg snurrade på power stage och slutade sjua bakom Elfyn Evans. Här var Sebastien Ogier snabbast och bärgade de tre bonuspoängen som kan bli helt avgörande i kampen om VM-titeln. En titel som ska köras hem i Spanien som är next stop, detta enligt Ogier på Twitter.
Pontus Tidemand slutade fyra i WRC2, en klar besvikelse för honom efter succén i Tyskland.
*
Tänkte egentligen inte orda så mycket om finalen i Rally-SM, Rally Uppsala men kände ändå att jag var tvungen att visa upp vinnaren Fredrik Åhlin ihop med en jublande Jerker Axelsson. Men så ringde jag upp Hässleholmaren Per ”Börje” Andersson för att få ihop en artikel till Kristianstadsbladet. Han och Mikael Lindquist slutade tvåa i både Otrimmat 4WD och i SM-tabellen men det var en mycket besviken Börje i luren och inte mest för det missade guldet.
– Jag åkte till Uppsala för att plocka hem en guldmedalj till Skåne, men det blev inte ens silvermedalj, berättade han.
Jag fattade ingenting, hade precis läst SM-slutställningen och där var paret tvåa efter Niklas Hägg.
– När det var prisutdelning visade det sig att man bara fixat medaljer till förarna, vi kartläsare stod där med våra långa näsor, förklarade SM-tvåan och fortsatte.
– När misstaget upptäcktes blev där en minst sagt kylig stämning och jag själv gick inte ens upp på scen ihop med Micke, vad hade jag där att göra utan medalj…
Till slut fann arrangören sig och förklarade att det var ett misstag, man hade helt enkelt glömt att fixa medaljer. På Rally-SM:s hemsida kom senare också en ursäkt,”Tidigare har personal på Svenska Bilsportförbundet skött beställningen av medaljer, men detta görs numera av utskottet.
– Jag borde självklart ha tänkt längre än näsan pekar, men det är lätt att vara efterklok, säger Mats Thorszelius som själv har medaljer i SM tillsammans med sin bror och co-driver Tomas.
– Co-drivern är oerhört viktig för oss förare, och alla skulle helt klart ha haft medaljerna i går. Men på grund av bristande rutiner blev det fel, fortsätter Mats. De felande medaljerna kommer att skickas ut snarast efter leverans.
– Vi ber verkligen om ursäkt och vill skicka ett stort tack till alla för säsongen 2014, avslutar Mats.”.
Till slut blev det ändå lite festligt för kartläsargänget, berättar Börje.
– Heder åt Jerker Axelsson som ihop med övriga medaljörer tog eget initiativ, kallade upp oss på scen så att vi ändå fick känna lite av högtidligheten…
*
Med detta läggs Rally-SM 2014 till handlingarna och nu kan vi koncentrera oss på dagen där det var näst sista deltävlingen i RS-DM/Asfaltcup, Svedala Runt på Sturup Raceway. Frågan var om Mats och dotter Frida Andersson skulle kunna säkra sitt nionde DM-guld trots att en deltävling återstår? Till att börja med såg det mörkt ut då Protonen fick lite kväljningar och spydde ut olja på höger framdäck vilket gjorde det riktigt halt för Mats. På service (bilden) var Mats bekymrad och trodde det skulle bli svårt att rå på då ledande Rolf Grybb i sin Opel Ascona. Men det blev som vanligt när tiderna summerades, Mats etta, Grybb tvåa och Mats Lundahl med BMW:n trea totalt,. Nionde raka DM-guldet var säkrat.
– Nu börjar snart jakten på det tionde, lovade Mats efteråt.
*
Som förväntat knöts huvudintresset både från publiken och övriga till klass D1 i DM (VOC Mekonomen Rally), kanske något jag inbillar mig? Hur som helst var det i dag far Hasselgren, Anders som skulle testa vad ”Snövit” gick för. Om ni kollar närmare på bilden så ser ni ett ansiktsuttryck som hämtat direkt ur en Hitchcock film. Tokladd med kalla däck har aldrig funkat bra och som tur var har ju Anders ett liv bakom sig där han ytterst sällan förargat ”han där uppe”. Detta hade han nytta av idag, för precis som när Maradona hade ”Guds hand” till hjälp när han spelade fotboll, måste han även suttit i baksätet och skött ratten på Snövit. Tänkta landningsplatser för ekipaget var antingen en bastant mur eller en hög med prickbelastade koner, nu blev det inget av detta utan istället en tredje plats i C-D1. Anders, köp en lott!
*
Som vanligt blev det Robin Svensson, underbarnet från Hörby (bilden) som vann klassen men fick för ovanlighetens skull se sig slagen av både vinnaren i A, Tyko Nilsson och B, Erik Andersson. Tyko firade med en Loka och tipsade mig om att detta var laddningsmaterial för seger. Lät väl okej men när nästa ingrediens i vinnarmixen avslöjades av Tyko, då gick jag.
– Toooomy, så måste du börja röööga för att komma i riktig vinnarstöt!
Inte heller Roland har ännu gett sig på nikotindopingen och kanske har Tyko rätt, för nu blev det bara en andraplats för ”den svarte”. Å andra sidan, när kartläsare Martin inte stoppar in köttbullsmackor i munnen (väldigt skönt, för då är han tyst) sitter där allt som oftast en cigg i foderluckan…
*
Själv gick det ungefär som vanligt, dagen var mest lite av däcktest. Om resultatet säger jag som så, vidare analyser och data ska bearbetas ytterligare. Körde dock inte på någonting mer än en liten dj-la kon med bakhjulet. Alltså, var detta ens värt att notera?
*
Värre var det för Kristianstads Anders Larsson med nyinköpta Hondan. Ingången till målet på prov 1/4 var lurig vilket Andes bevisade genom att hänga upp japanen på betongavbäraren. Tack och lov blev det inga större skador, men ett familjebeslut togs och det åktes hem till Vinslöv istället för att fresta materialet ännu mer.
Näst anhalt på asfaltcirkusen är i Eslöv om två veckor.