Latvala fortfarande i WRC-topp, Tidemand passerad av Lappi, Kruuda rullade, Todde var exotisk och Hörbing R5-vann!

So far so good, Jari-Matti Latvala är än så länge ”steady as a rock” och leder inför dagens sista sträcka, SS13 WRC Vodafone Rally Portugal. Men det är supertufft i toppen och Kris Meeke är bara futtiga 10,7 sekunder långsammare med den nylackade WRC-Cittran. Bakifrån attackerar nu Sebastien Ogier våldsamt och rusar mot Latvala, bara 14,4 sekunder skiljer. Nu hoppas dock finnen att hans hårda däck som gjorde att han tappade lite på SS12, ändå ska vara rätt val och ge honom fördel på dagens sista sträcka.
Det är planen, menar Latvala innan start på 37,7 kilometer långa Fridao 2.
Med det här läget börjar jag dock darra lite på manschetten, i morgon slipper Ogier att spåra och då är jag inte så säker på att Latvala kan hålla undan. Någon stallorder från Jost Capito tror jag absolut inte kommer utan de båda får slåss ända in i kaklet.

*
Andreas Mikkelsen har tappat pallplatsen och ligger fyra, men den är inte på något vis borta för alltid. 18,8 sekunder upp till segerskumpan är inte mycket, en punka, en snurrning för konkurenterna och vips är det fullt möjligt att det är den norska flaggan som vajar högst på söndageftermiddag…Medan Ott Tänak håller ihop paketet som Malcolm Wilson gett honom och ligger femma dryga minuten efter Latvala är det värre för Elfyn Evans. Först krånglade gasreglaget på Fiestan och sedan klippte han en sten  så att högerframhjul upp sig med omedelbar verkan och dessutom började det brinna i hjulhuset. Over and out för Evans.

*

BloggNeuvilleThierry Neuville hade ett rent h-e och rullade direkt på dagens första sträcka och orsakade dessutom att Dani Sordi fick hockeytackla sig förbi den belgiske i20:an och tappade tid.

BloggMadsMads Östberg tappar tid mest hela tiden och detta beror inte på Mads utan det är mycket småkrångel med Cittran. Nu handlar det mest om att ta sig i mål för honom och Jonas Andersson.
BloggTidemandI WRC2 är Nasser Al-Attiyah som har både nerver och gasfot under kontroll med RRC-Fiestan. Bakom är det helt grönt i backspegelen då Esapekka Lappi mer eller mindre stått upp och kört hel dagen och på kuppen gått upp som tvåa och passerat Pontus Tidemand.
Skälet till att Lappi var lite blek i går var inte rattrost, utan att samme Mitsubishiåkare som hindrade Gröndal även saktade in Skodan. Utan någon släpsko framför gick det idag betydligt bättre för Skodas förste förare.
Pontus Tidemand tappar någon sekund hela tiden men gnäller inte.
Clean run, no problem, är Pontus ständiga svar vid sträckmålet.
Att han redan nu skulle få order av Skoda-teamet att slå av för att släppa fram Lappi tror jag inte så mycket på. Istället är det nog Pontus och Emil Axelssons absoluta mål att komma i mål i sin WRC2-premiär. Bättre att bli tre än at ”pusha” och kanske sluta i skogen…
BloggKruudaDär, i skogen alltså slutade ”Kalle Kruuda” sedan han tappat bakändan på R5-Cittran och det släppet innebar takkänning. Inte på taket men med bara tre hjul fick även Jari Ketomaa problem sin DMACK-Fiesta, ligger nu sjua.
Anders Gröndal håller elfte platsen och tvingades idag ta 30 sekunders tidstillägg för att slippa Mitsubishin…

*
BloggKopeckyInte bara i Portugal som nya Skodorna fungerar bra, samtidigt i hemlandet tog Jan Kopecky nya R5:ans andra totalseger. Detta efter något som beskrivs som en Hitchcock thriller i Rally Český Krumlov. Två starter, två segrar, Skoda ingenjörerna har uppenbarligen gjort hemläxan…

*
BloggtoddeJ-SM ledaren Pelle Willén blev som väntat för svår för Thord ”Todde” Johansson och Emil Månsson ( tack för bilden Johan Alfredsson) när SMK Hörby duon utgjorde det exotiska inslaget i Eskilstunas sprinttävling Nybyrundan.
Pelle körde ruskigt fort, konstaterade Todde efteråt.
Nu var tävlingen som kördes med en sträcka tre gånger, enbart en test för ”Bagaren” som haft en strulig vårsäsong. Även den här gången krånglade 940:an men mer bagatellartat, generatorn la av på andra körningen.
Var tvungna att stanna och fixa felet och då kom vi över maxtiden, berättar Todde.
Tack var detta blev han utesluten men körde ändå det tredje varvet för att få lite känsla inför nästa helgs SSRC-tävling i Ljungby.
Allt kändes bra, skulle bara haft några ytterligare mil i kroppen innan Ljungby…
Todde avslutar med att skicka en hälsning till SMK Södermanland och tävlingsledningen.
Ett kanonarrangemang, mycket bra!

*
I Götenerundan var det Eddie Hörbing som hade strålkastarljuset på sig i sin nyinförskaffade R5-Fiesta. Eddie, med Göran Bergsten i högerstolen gjorde sin plikt och vann totalt, elva sekunder före nyblivne 70-åringen, Håkan Svensson, Fägre.
I 2WD-klassen var det dubbelt Volvo 940 i topp genom Hällefors Emil Karlsson, 3,5 sekunder före Jonathan Emanuelsson, Trollhättan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *