Latvala i WRC-topp, Tidemand utan broms men fyra, Adielsson gör Emil sällskap till ERC-Azorerna och Todde kör shake down…
So far so good, Jari-Matti Latvala leder ett struligt WRC Vodafone Rally Portugal efter att bara två sträckor hitintills körts av fredagens etapp. SS2 och 5 dagens längsta sträcka, Ponte de Lima fick avbrytas som SS2 efter 33 bilar och sedan definitivt ställas in som SS5 sedan en häftig skogsbrand brutit ut i området. En brand som vad jag förstått inte hade någonting alls med rallyt att göra, som tur är.
Sebastien Ogier spårar med nummer ett på WRC-Polon och är absolut inte glad över detta. Han var en av de som fick köra SS2 innan den ströks och konstaterade direkt.
– Vi kommer att tappa runt en sekund per kilometer genom att gå ut först i lösgruset!
Fransmannen fick rätt och efter att ha genomfört två av dagens sträckor ligger Ogier nästan halvminuten bak ledande Latvala. Nu är dock dagens pina över för Ogier då man går ut på ”the second loop” och då är åtminstone lösgruset borta. Istället utbytt mot djupa spår, pest eller kolera…
*
Kris Meeke visar att segern i Argentina gjort gott med självförtroendet och skuggar Latvala bara sex sekunder efter. Andreas Mikkelsen inledde genom att vinna publiksträckan i torsdags och håller tredje platsen dessutom planerat. Andreas och Ola Fløene kör smart vilket kan visa sig vara en god idé längre fram.
– Försöker spara lite däck då det blir tuffare längre fram, menade Mikkelsen.
Nu skiljer det 9,2 fram till Latvala som har fördelen att gå ut som nionde bil, vilket kan vara den optimala startpositionen.
Bästa Hyundai körs av Dani Sordo på fjärde plats, bara tolv bak Polon i ledartröjan medan Thierry Neuville verkar följa Mikkelsens taktik och sparar däck. Ligger nia och har exakt 50 sekunder att köra in för att få spruta skumpa på söndag.
*
Mads Östberg och Jonas Andersson verkar ha skakat av sig torsdagens rullning och ligger sexa, 23 sekunder upp. Inget som oroar Mads som tvärtom menar att allt går som planerat.
– Vi är nöjda med första ”loopen” jag och den ”vägrensande” svensken vid min sida håller humöret uppe, meddelar Mads.
– Tappar lite tid genom att gå ut tidigt men vi följer vår plan vilket inenbär att vi har en bra position är startordningen ändras.
För säkerhets skull läger han till att det inte är några problem med den lätt skrynkliga Cittran.
– The car is working good and so are we!
*
Elfyn Evans klagade på att hans nya Fiesta inte gav full effekt och helt fel verkar inte britten ha. En del till det elektroniska gassystemet pajade, dessutom en av de grejor som använts i den gamla versionen av Fiestan. Alltså inget nytt oprövat vilket Evans noga påpekade.
– Relativt enkelt för mekanikerna att fixa så jag startar om imorgon!
Hur som helst, det blir helt klart ingen pallplats den här gången Elfyn!
*
Teamkompisen Ott Tänak har den här gången bättre flyt, femma och detta tio sekunder före Mads Östberg som verkar spara på det mesta, för att ha ”full power” längre fram i rallyt.
Nu återstår två sträckor av dagens etapp men som sagt, ”so far so good”…
*
I superheta WRC 2 är det ”Kalle Kruuda” som håller i taktpinnen med sin nya R5 Citroén och detta före Fiesta-duon, Nasser Al-Attiyah och Yazzed Al Rajhi bara 11 sekunder för Al Rajhi upp till ”Kalle”.
Pontus Tidemand visar vilken skicklig förare han är och fjärde platsen i den för honom helt nya R5-Skodan imponerar. Nu har Pontus haft lite bromsproblem och i ljuset av detta så är drygt 20 sekunder upp till första platsen absolut inget omöjligt.
– Nu är det bara att kämpa vidare och försöka ta tillbaka tiden vi tappade när bromsen gick i botten, det är fortfarande långt kvar av rallyt, konstaterade Pontus vid servicen efter SS4.
Lite förvånande är att Esapekka Lappi inte är riktigt med i matchen, sjua och över halvminuten bak Tidemand är lite för mycket i mina ögon. På hans ”fanpage” hävdas att detta är helt naturligt, Tidemand är mitt uppe i en hektisk tävlingsperiod medan Lappi inte kört grus på ett halv år. Vad säger man, surt sa räven…
’
En som verkligen inte är glad är norrmannen Anders Gröndal som kör Citroén R5 och ligger elva. Tyvärr ansåg Anders att rallyt var kört redan efter shake down sträckan där han startade efter en Mitsubishi. På den fyra kilometer långa sträckan var Anders 40 sekunder snabbare, dessvärre är det samma startordning som gäller i dag.
– Vansinne!
– Vi kommer att köra ikapp honom idag på alla sträckorna men arrangören vägrar ändra startordningen eller ge oss två minuter, berättar Anders uppgivet.
– Vi kommer att förlora rallyt innan det startat, tack så mycket!
Ännu surare än Gröndal är britten Craig Breen och R5-Peugeotens CW fylldes på med ännu en bruten tävling. Direkt på SS2 fick Breen problem med motorn och gav upp.
I Junior-WRC leder Tempestini medan Ole Christian Veiby håller placering fem, 39,8 efter.
*
Lite längre ut i Atlanten ligger den portugisiska ögruppen Azorerna, arena för nästa deltävling i ERC. Idag jublas det i Göteborg och detta inte enbart över blåvitts något rättvisa seger över AIK eller Häckens högst turliga vinst över MFF. Nej jublet handlar om att Mattias Adielsson fått klart med start i Sata Rally Acores med R2-Peugeoten.
–Såå jäkla häftigt! Tack alla som gör detta möjligt, hälsar Mattias.
Riktigt kul att Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg får blå/gult sällskap på den lummiga ön med de tuffa sträckorna.
*
I helgen är det som bekant även rallycross på Lydden Hill och där gör svenske norrmannen eller norske svensken Tommy Bryntesson debut i RX Lites.
’
En tävlingsfri helg i Sydsverige och är man lite elak skulle man kunna skicka en passning till RS-arrangörerna i Södra BF. En perfekt helg att köra RS-DM på istället för att som vissa envisas med, lägga tävlingarna så att man krockar med grus-DM…
Vi får lyfta blicken och i Eskilstuna kör SMK Södermanland sin lilla Nyby-Rundan med knappt 70 anmälda. En av dessa är SMK Hörbys Thord Johansson med Emil Månsson i högerstolen i den gula Grupp H-940:an. Efter en tid av motorstrul är man nu i fullt slagläge och då vill Todde köra en liten shake down innan nästa helgs Midsommardansen i Ljungby. En värdemätare för ”Bagaren” kan vara J-SM ledaren Pelle Willén i Golfen enlit mitt sätt att se.
– Kör du jämnt med Pelle då kan du och Emil vara helt nöjda med trippen till Eskilstuna. Skulle ni till och med ta stryk så är detta inget att skämmas över. Pelle är snabb, ruskigt snabb…
*
Betydligt fler tar sig till Götenerundan, 186 anmälda och som ingår i Klassiska Rallycupen. Dock tycker jag, med lite klent antal startande bara 42 stycken. Mest intressant i Götene är att Eddie Hörbing gör debut med sin ex. Stugemo R5-Fiesta.