Latvala byter taktik, första WRC-tipset, Mads och Ola hittade inte knappen och ”smällebilar” sumpar DM-rally!

Jari-Matti Latvala (FIN) WRC Rally Monte Carlo 2016

Någon flytt till Toyota från Volkswagen är inte aktuell för Jari-Matti Latvala förklarade han några timmar före start av WRC Rally Monte Carlo. En tid har det florerat spekulationer att så skulle vara fallet vilket VM-tvåan nu med kraft dementerar. Det som satte sprätt på rykten var när man såg honom snacka med Tommi Mäkinen och sedan var karusellen igång.
Rent socialt samtal, inget annat och mina planer fram till 2018 är ihop med Volkswagen, förklarade Latvala för Autosport på plats i Monaco.

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rallye Monte Carlo 2016
Som vanligt är Latvala laddad inför premiären även om han är mycket medveten om sina brister, bland annat då att första halvan av året brukar inte vara hans bästa, något han gärna vill ändra på i år.
I år är taktiken att inte direkt försöka vinna varje rally, ibland är det bättre att bara sikta på pallen och vänta på de tävlingar som passar mig bättre…
Han summerade även Monte och så här ser check-listan ut.
Shakedown: OK
Car : super good
Motivation : 300%
Sisu : ON

*
BloggNeuvilleHyundais Thierry Neuville laddade upp med lite dans när han bjöd upp vinnaren av den franska varianten av ”Let´s dance”, Katrin Patchett före autografskrivningen. Frågan är om inte Ryds Volvo-friskus Janne Kristiansson hade varit ett mycket bättre val för Katrin, om det nu var en danspartner hon var ute efter?BloggPaddon
Hyundaikompisen Hayden Paddon valde istället Pernilla Wiberg som kvinnligt sällskap vid dagens VIP-samling inför kvällens ceremoniella start. Första sträckan körs sedan inte förrän strax efter 20.00 ikväll.

*
BloggOlaMads Östberg och Ola Fløene (bilden) kom lite snett in i gårdagens shake down då man var en hel timma sen till första körningen. Problemet blev då att alla de övriga dragit upp massor av lera på vägen vilket inte alls passade Mads och nya WRC-Fiestan. Dessutom var varken han eller Ola riktigt hemma bland alla knappar på Fiestans panel, berättar Mads.
Både jag och Ola fick leta efter knappen för att ställa in ”stage mode”…

– Först i tredje körningen när vi hade samma förutsättningar som de andra fick vi till en bra tid, berättar Mads.
Något som alla är överens om är att vägen till framgång går igenom isnot-åkarna, gör dom läxan ordentligt är mycket vunnit. Mads har anlitat PG Andersson och norrmannen Torstein Eriksen för det här jobbet. Att deras jobb är viktigt är något som är säkert även om det för tillfället är lite mindre snö/is på sträckorna än normalt. Något som kan ändras på någon timme i de oberäkneliga Alperna.

*
Allra snabbast på shake down var som bekant Kris Meeke som satte bästa tid med Abu Dhabi-Cittran, två tiondelar bättre än Ogier. Dock vill nordirländaren tona ner sin insats.
Att jag körde bland de första spelade stor roll då sträckan snabbt ”kraschades” med all lera som kom upp, menade han.

*
BloggMikkelsenAndreas Mikkelsen tyckte även han att sträckan blev mer än lovligt lurig med leran, där det bland annat skylldes på att R5:orna hade annat spårval och det var därifrån leran kom. För Andreas var det första gången som han och nye kartisen Andreas Jœeger körde ihop under tävlingsmässiga förhållanden.
Allt fungerade smidigt mellan oss och kan nog säga att vi redan hittat ”our rythm”!

*
BloggWRC MontLämnar vi detta och koncentrerar oss på årets första WRC-tips och mer svårtippat än så här blir nog ingen tävling. Försöker med detta.:
1. Sebastien Ogier VW
2. Kris Meeke Citroën
3. Jari-Matti Latvala VW
4. Mads Östberg Ford
5. Andreas Mikkelsen VW

*
Om någon missade gårdagens Motorbloggen med uppropet/bönen från Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg om ekonomiska bidrag för att få ihop starten med R5-Cittran till Rally Sweden kommer det här ännu en gång.
För bidrag:
Swish: 073 990 49 12
Bankkonto: 8103-4 934 372 179-2 (Swedbank)
Alla bidrag kommer gå oavkortat till Teamets start i Svenska Rallyt. Drar teamet tillbaka anmälan pga underfinansiering kommer alla bidrag återbetalas till fullo, se därför till att tydligt skriva vart ev. återbetalning sker.

*
Prins Carl Philip gör som hundratusen andra rallyfans i vecka 6, åker till Rally Sweden och kollar in ”the fastest sport on ice”.
Det känns hedrande att Prins Carl Philip återigen väljer att närvara under Rally Sweden. Prinsens stöd och intresse uppskattas stort av både tävlande, publik, partners och internationella gäster, säger Glenn Olsson, VD för Svenska Rallyt AB belåtet.

*
Nu ökar antalet anmälningar till SM-premiären i Sandviken den 5-6 februari och är uppe i 44 deltagare. Två extra intressanta namn dök upp idag, Eddie Hörbing/Björn Nilsson med R5-Fiestan som legat lågt sedan SM-guldet 2013. När Johan Holmbergs Grupp H-Suzuki såldes till skånske asfaltspecialisten Ebbe Nilsson hamnade där istället en R2-Fiesta i Gotlandsgaraget. Vid sin sida i nykomlingen har Johan Christoffer Bäck.’

*
BloggAnderslövDå verkar det som att ”smällebilarna” för första gången verkligen ställt till det i rallyskogen och den här synen (bilden) kanske vi aldrig mer får se nere på Söderslätt? Banansvarige i Trelleborgs MK, Lennart Kristensson fick negativa besked från markägarna när han före jul skulle ta tillstånden till klubbens årliga DM-tävling ”Anderslövsrallyt”planerat till första helgen i april. Anledningen var att ”smällebilarna” (alltså företrädesvis turbo-bilar i 4WD-klassen) och deras avgasknallar som skrämmer både vilda och tama djur längs med vägarna enligt väghållarna. Att hitta en lösning där förarna av dessa bilar inte skulle bli inbjudna finns inte i DM-reglerna, alla är tillåtna. Följden blev därför lite Moment 22 och nu finns inte Anderslövsrallyt längre med i DM-kalendern. Vad som kommer att hända med den tänkta gruspremiären 2016 är i nuläget inte klart.
Känns ibland precis som att rallysporten inte kan hitta tillräckligt vassa sågar för att bearbeta den gren man sitter på…

*
I mitt huvud dök upp en fullständigt tokig idé, tänk om man kunde köra en tävling utan någon ”status” som förr i tiden. Förr i tiden innebär för mig tiden när DM-status gavs till utvalda arrangörer. Vid sidan av dessa fanns så även andra tävlingar som lockade deltagare genom att enbart vara bra tävlingar. Idag menar många, att utan DM får man inte startande vilket är ett argument som jag menar verkligen hjälper till att urholka statusen på ett DM-tecken. Tycker även det är lite tråkigt att där finns ett kalkerpapper mellan Sydsvenska Rallycupen och Södras DM. Ställer frågan, måste alla tävlingar ingå i alla mästerskap/cuper? Så här ser DM-kalendern (och så klart även SSRC:s) i rally ut för Södra BF 2016.
9 april Simrishamnsmixen Simrishamns MK
23 april Silver Kongen Kristianstads MK/Älmhults MK
14 maj Midsommardansen Ljungby MK
18 juni Dackefejden Wäxjö MS
2 juli Skilling 500 Skillingaryds MK
27 aug. Emil Trofén Vimmerby MS
3 sept TV-Svängen SMK Hörby
24 sept Ekratten Asarums MS

*
BloggGolfMedan Volkswagen själv enbart fokuserar på Polon när det kommer till motorsport så gillar man Golfen på andra ställen runt jordklotet. I Kina till exempel vann FAW-VW Rally Team bägge titlarna i Kinesiska Mästerskapet, både Förare och Märkes-guldet gick till de Prodrive-byggda Golfarna. Vann ”KM” gjorde hemmaföraren Chen Dean medan Chris Atkinson även han i en Golf och som inte får tävla om mästerskapet, har varit lite av seriens favorit.

*
Rykten säger att Danske racingtalangen Nicki Thim byter bil, från Audi till Aston Martin och blir teamkompis med Marco Sørensen i WEC-serien. Teamet som pekas ut är Jan Struves ”Young Driver Aston Martin”. Thim är också ende dansken på Autosports ranking över världens 50 bästa racingförare…

*
Har man levt länge med att köra Porsche från brittiska Tuthill så lär det inte bli några större problem för Chris Harris att tygla Toyotas nya R3-bakladdare i Brittiska Mästerskapet.

*

Emma Pettersson, Gärds Köpinge misshandlad på Näsby fält 2009 och Agneta Almqvist jobbar med bok- och musikprojekt, om "Emmas resa".

I bland får man en extra boost i livet och en sådan kom till mig i dag när jag träffade 25-årige Emma Petersson. Emma har jag träffat ett antal gånger efter det att hon svårt misshandlad lämnades av sin pojkvän för att dö ute på Näsby Fält utanför Kristianstad. Mirakulöst nog överlevde Emma och har sedan detta hände kämpat stenhårt för att komma tillbaka till livet. Innan dagens möte är det något år sedan vi träffades senast och att idag se vilka framsteg hon gjort sedan dess gjorde mig tårögd. Nu planerar hon ihop med Agneta Almquist i bakgrunden ett musik/bokprojekt. Fantastiskt nog sprudlar Emma av liv trots allt som hänt och gav mig ett möte laddat med energi. Ni undrar hur detta platsar i Motorbloggen? Enkelt jag körde Opel till träffen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *